• Max mamma

Kan ni se/känna kroppspulådern i magen när ni ligger?

Fan är så orolig så jag kan dö
    HAR varit till dr. å han HAR känt på min mage,ändå tror jag att han har missat ngt...ett bråck på stora kroppspulsådern.
    Har haft ont på en punkt ovanför naveln lite åt vänster sida en tid,alldeles nära där det pulserar

Dr. tyckte inte att det behöves ett UL,men jag fick en remiss skickad för MIN skull,men jag vill ha det NU!
    Frågan är om dr. kan känna ett bråck på kroppspulsådern med bara fingrarna?
    Är smal-55kg 168cm-VET att man kan känna lättare då,men tycker attd et pulserar väldigt...

ÄR hypokondriker ,men vill veta ändå..
    (dr. skickade även en remiss till psykosociala teamet så jag får hjälp med min hypokondri.)

Pulserar det för er åxå i magen?

//camilla

S

• Svar på tråden Kan ni se/känna kroppspulådern i magen när ni ligger?
  • Valente

Ja. Både syns och känns. Har mig veteligen inget bråck, men är rätt smal.

• Max mamma

Då är det alltså inte omöjligt att dr. HAR rätt då...

• Starkast

Ge dig nu
    Jo man känner den. ju mer du känner - ju tydligare känner du. Ju mer du inbillar dig ju mer känner du.

• Max mamma

Jenny:
    Sånna svar vill jag ha-I like you

• Dagg i gräset

Japp jag kan känna pulsen i magen och jag är smal om det gör nån skillnad.

• timberhochmandie

Ja absolut! Det hoppar och bultar som tusan. Se det positivt: du vet precis var du ska kolla efter puls om du av nån anledning får för dig att hjärtat har stannat.

• Eisa

Ja jag både känner och ser. jag är också hypokondriker och hade ångest över detta förut, men fattar nu att det är normalt.

• Max mamma

Då kan jag vänta med mitt UL då?!
    Glad jag blir att ni åxå har pulserande magar

• Knastroll82

Jag både ser och känner min puls på magen lätt som en plätt, då är jag endå rätt tjock.

• Max mamma

Men skulle dr. ha känt om jag hade ett bråck då?*tjatar liiiite*

• musli

Det bumpar o studsar mest hela tiden när jag ligger ner. Känner dessutom puls-slagen ganska ofta utan att de syns...
    Lägg energin på annat istället!!! *kram*

Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • kärålajn

Är smal, både känner och ser den.
    Tycker också det är läskigt men försöker inte tänka på det...

ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
  • ThisIsMe

Äh, du behöver inte oroa dig!! Jag känner min ganska sällan, nästan aldrig nu när jag väger på tok för mycket, men det finns många som känner av pulserandet i bukaortan nästan för jämnan.

Gå du på ditt UL så du får se att du oroat dig i onödan, men sen är det slut med hypokondriet, eller hur?! Sista gången!

• nimble

Jag känner min abdominal aorta hur bra som helst, ifall jag ligger på rygg. Jag tom ser den. Det är normalt, den har ju ganska högt tryck i sig.

Inget att oroa sig för och hur många dör i bråck på aortan egentligen? Oroa dig för saker som är mer sannolika att hända, som bilolyckor eller cancer.

• sandra1978

haha jag har också en pulserande mage, härom kväller hade sambon sin hand på min mage och ryckte till helt förskräckt - det rör sig i magen på dig!!! skrek han. Han trode jag var gravid (vilket jag med all säkerhet inte är). haha

• Bumblebina

hade du haft ett bråck på din aorta, så hade han känt det. Pulsationer känner de flesta. Du kan lugnt vänta tills du får tid för UL. Hade du haft ett stort bråck som riskerar att brista, hade du dessutom haft besvär av det. De opereras inte förrän de blir mer än 5½ cm i diameter, då risken för att de brister ökar. Hade du haft ett sådant bråck hade du känt av det och läkaren känt det.

• Maria K

Haha.

Googlade på detta pga att jag undrade om det var normalt. Jag har ibs och problem med magen och får för mig att jag känner mer när magen är orolig.

Jag har gått ner 35 kg och har aldrig lagt märke till detta förut. Inser att det har kommit de senaste månaderna inte för att jag är sjuk utan för att fläsket är borta. Hahaha. TACK!!!

Svar på tråden Kan ni se/känna kroppspulådern i magen när ni ligger?