• hink o spade

Förslag till kant mellan rabatten och gräsmattan?

Förslag till kant mellan rabatten och gräsmattan så inte det växer gräs
    i rabatterna?
    Inte kullersten, för gräset växer mellan stenarna.

Någon som vet något bra mot detta mot detta?

• Svar på tråden Förslag till kant mellan rabatten och gräsmattan?
  • Kaydina

Kantsten, slipers, sådana där "rabattband" man kan köpa rullar av.

• hink o spade
    Kaydina skrev 2009-05-17 22:26:28 följande:
    Kantsten, slipers, sådana där "rabattband" man kan köpa rullar av.
    Hur ser "rabattband" ut?
    Har du någon bild?
  • Kaydina

Nej, ingen bild men de finns i alla trädgårdsbutiker. Det finns lite olika sorter, en i vågig plast som man bankar ner och en annan som är gjord av bambu har jag för mig ( båda är gräsligt fula men det funkar ju )

Jag skall se om jag kan Googla fram någon bild.

• hink o spade
    Kaydina skrev 2009-05-17 22:32:28 följande:
    Nej, ingen bild men de finns i alla trädgårdsbutiker. Det finns lite olika sorter, en i vågig plast som man bankar ner och en annan som är gjord av bambu har jag för mig ( båda är gräsligt fula men det funkar ju ) Jag skall se om jag kan Googla fram någon bild.
    Men, jag vill inte ha fula. Snyggt ska det se ut!
    Det är ju det som är så svårt att hitta.
  • Kaydina

Ja, jo, det skall ju helst vara snyggt. Fast folk måste ju tycka att dessa kantband ÄR snygga eftersom de är så vanliga?

Själv har jag stenar och har aldrig tyckt att det är något större problem med inväxande gräs.
    Jag rycker bort lite på våren och kanske någon mer gång under sommaren och då håller det sig ju jättebra.

www.alltomtradgard.se/forum/view-thread.xml&thread_id=809074

Här hittade jag en tråd med bilder på div kanter. ( Googla på "rabattkanter" så kommer det upp mängder. )

• hink o spade
    Kaydina skrev 2009-05-17 22:40:38 följande:
    Ja, jo, det skall ju helst vara snyggt. Fast folk måste ju tycka att dessa kantband ÄR snygga eftersom de är så vanliga? Själv har jag stenar och har aldrig tyckt att det är något större problem med inväxande gräs. Jag rycker bort lite på våren och kanske någon mer gång under sommaren och då håller det sig ju jättebra. www.alltomtradgard.se/forum/view-thread.xml... Här hittade jag en tråd med bilder på div kanter. ( Googla på "rabattkanter" så kommer det upp mängder. )
    Där fanns en hel del.

Tack så mycket!
  • Snigelfart här

plåt... vet inte vad det heter det är liksom färdiga långa bitar som är ca 15 cm höga, blir skit snyggt rent ut sagt. Vi använder det lite överallt.

Tror att det heter kortenplåt typ... En lite dyrare lösning men bra blir det. Den går även att böja för att få mjuka kanter. Om det inte hade regnat så hade jag gått ut och fotat.

• hink o spade

Snigelfart här skrev 2009-05-18 08:17:02 följande:

plåt... vet inte vad det heter det är liksom färdiga långa bitar som är ca 15 cm höga, blir skit snyggt rent ut sagt. Vi använder det lite överallt. Tror att det heter kortenplåt typ... En lite dyrare lösning men bra blir det. Den går även att böja för att få mjuka kanter. Om det inte hade regnat så hade jag gått ut och fotat.
    Låter intressant.
    Var har ni köpt dessa plåtar?

Kommer solen tillbaka skulle det vara skoj om du visade en bild.
  • tisteln

Gräv ned ett kantband, finns i plast eller aluminium, låt det sticka upp några cm ovan jord. Lägg sedan stenar mot kantbandet så blir det lite snyggare och gräset får lite svårare att krypa över kantbandet.

• Snigelfart här

Vi får de levererade från svärfar som har anläggningsfirma men jag tror att det kommer från plåtslagaren så kolla med de.

• mlsa

Jag har sten som avgränsning. Det är inte mycket jobb att rensa där tycker jag, man är ju ändå i rabatten och rycker upp lite då och då.

• ALJO

Det klart snyggaste är att ha betongsten/knott mellan, jobbigt att gräva ur och lägga, mycket sten går det åt, men så praktiskt när man kan köra med ena gräsklipparhjulet på stenen när man klipper.

• mlsa
    ALJO skrev 2009-05-19 07:25:14 följande:
    Det klart snyggaste är att ha betongsten/knott mellan, jobbigt att gräva ur och lägga, mycket sten går det åt, men så praktiskt när man kan köra med ena gräsklipparhjulet på stenen när man klipper.
    Knott, är det såna där kubformade gatstenar eller? För det har jag som kant kring en del rabatter. Väldigt praktiskt! I den mer vilda delen av trädgården har jag "vanliga" oregelbundna stenar.
  • ALJO

Ja, knott och gatsten är sådana där kubiska granitstenar. Tyvärr svindyra annars hade jag velat haft sådana i hela trädgården.

• Diablo

Kortenstål tycker jag är snyggast, men ett dyrt alternativ. Men det är tidlöst och håller jätte bra!

• Kaydina
    Diablo skrev 2009-05-21 10:50:35 följande:
    Kortenstål tycker jag är snyggast, men ett dyrt alternativ. Men det är tidlöst och håller jätte bra!
    HUr ser det ut? Jag har Googlat lite men hittar det inte som rabattkant?
Svar på tråden Förslag till kant mellan rabatten och gräsmattan?