• Anonym (fattiglapp)

Fler fattiga med småbarn som varken har råd med ledighet eller semester på somrarna??

En av oss har varit (är) arbetslös, den andra föräldraledig, tre barn, hus.. Fattiga helt enkelt. Vi har aldrig haft gott ställt och det är ju oftast somrar man får passa på att jobba när det finns semestervikariat och man är ledig från studier (studerat innan föräldraledighet) och när barnen är hyfsat friska (jämfört med vintern) och kan vara på dagis.

Känns bara sååå trist och även om ingen säger något så ser man dagisfröknarnas höjda ögonbryn när man lämnar in ansökningsblankett ("va, jorudagis, denna sommar OCKSÅ!?").
    För barnens del är det ju också tråkigt, specillet för äldsta barnet som snart är sex år.

Nej, behöver inga moralpredikningar om hur man kan spara, eller tips på skoijga aktiviteter (vi bor så avlägset så vi har ändå inte råd att resa till och från ställen samt övernatta)

Undrar bara om det finns fler?
    Vad gör ni med era barn på sommaren, vad säger ni åt dem? Vad säger dagis?
    Vi försöker vara ute på lediga dagar om vädret är okej och barnen mår bra...

Vi har aldrig haft råd att använda sommarjobbspengarna till någon semester till hösten/annan tid på året, för vi ligger jämt så mycket minus med elräkningar och annat så vi är glada om vi efter en sommar är "på fötter" igen efter vintern, och kanske kan lägga in någon tusenlapp på servicekontot som räcker över hösten och kanske till vinterkläder/skor/någon mindre julklapp i bästa fall.
    Vi lever ganska enkelt och sparsamt men har haft mycket otur med saker som går sönder, sakdor på huset osv. Letar självklart billigare boende men det är bostadsbrist (lägenheter) och det hus vi har är ändå av enklare och mindre modell.

Ibland tycker jag så synd om barnen (och oss själva!) som aldrig får miljöombyte, inte en enda natt på ett/flera år...
    Mina föräldrar har en stuga men de har tyvärr husdjur (våra barn är allergiska) och det är för långt ifrån sjukhus (våra barn har mycket astma, allergier och andra sjukdomar och behöver ofta akut vård) så vi kan inte nyttja den. Annars hade ju det varit ett alternativ till miljöombyte som inte kostar multum.

Vissa stunder känns det bara så trist, men man gör ju så gott man kan. Ibland blir man trött (och lite avundsjuk!) på andras semesterplaner och fina vykort från lyxiga hotell utomlands från äldsta barnets kompisar... Sådant är bara drömmar för oss i nuläget.

• Svar på tråden Fler fattiga med småbarn som varken har råd med ledighet eller semester på somrarna??
  • Anonym

Varför är barnen på dagis om ni inte jobbar?

• Anonym (fattiglapp)

Väldigt OT inlägg svar nr 1, men bemödar mig att svara då det alltid finns någon, och säkert trillar in några fler, som har ett behov av att kritisera barns rätt till förskoleplats. Yess, då tar vi det från början och sedan lämnar vi ämnet då det som sagt är off topic. Håll i dig nu!!!

De två äldsta har dagisplats. Vi jobbar ju extra när tid och möjlighet finns. Här var jag bor, det kallas visst Sverige, har föräldralediga/arbetslösa rätt till 15 timmar barnomsorg i veckan så att föräldrarna kan söka jobb/jobba extra/vila sig?  och så att barnen får träffa kompisar och deltaga i aktiviteter på förskolan. Ok?

Mina barn går inte många timmar i månaden pga sjukdom och allergener på förskolan men det känns ändå viktigt att ha platserna kvar och att ha barnen "inskolade" i verksamheten, annars skulle man ju aldrig kunna jobba.

• FrökenCarlsson

Japp, här är en till som inte har några semesterplaner alls tyvärr. Är själv med min son och studerar annars så nu måste man ju jobba hela sommaren. Än så länge är han så liten så han bryr sig kanske inte men jag vill oxå ha semester med min son nångång.. :(
    O jag vet vad du menar, inte lätt att spara när man inte har något att spara, kanske en hundring i månaden, vilket betyder att man kan åka på semester om sisådär 20 år.. ;)
    Tyvärr har jag inga tips, känner mig ganska less på själv och vet inte vad vi ska hitta på men jag ville bara skicka o säga att du inte är ensam där ute.. :)
    Lycka till och hoppas ni får en bra sommar i af!!

• FrökenCarlsson

Förlåt anonym, men vaddå synd om våra barn? Ja, det är tråkigt att man inte kan åka till Grekland men det betyder ju knappast inte att vi misshandlar våra barn eller behandlar dom illa.. Vi försöker faktiskt vi med!! Blir ledsen av såna inlägg som du skriver!

• NadiaMi

Några av de gladaste sommarminnen jag själv har är spontana utflykter med picknick-korg och filt/handdukar/tidningar eller vad som nu var lämpligt för det tilltänkta målet.
    Det kunde vara efter att mamma eller pappa jobbat klart, när vi kom hem från skolan eller en helg då någon bara kom på att "vore det inte kul att åka iväg till stranden/skogen/mormor en stund?"

Man kan ha ett bra liv även i "det lilla perspektivet" och jag tvivlar på att barn lider av att inte få åka utomlands på semester en gång om året eller av att inte få spendera en helg här och var på någon av alla sommarattraktioner som finns runt om i landet.
    Det kan vara minst lika roligt med knyt-kalas i grannens trädgård, övernattning i tält på gräsmattan, en picknick i parken osv.

Dessutom brukar det vara lite spännande och kul på dagis sommartid också. Färre barn som är där betyder mer tid för de barn som finns på plats, mer tid att bara "vara" tillsammans, prata och hitta på saker. Mer kvalitetstid helt enkelt.

• After Forever
    FrökenCarlsson skrev 2009-05-17 22:57:56 följande:
    Förlåt anonym, men vaddå synd om våra barn? Ja, det är tråkigt att man inte kan åka till Grekland men det betyder ju knappast inte att vi misshandlar våra barn eller behandlar dom illa.. Vi försöker faktiskt vi med!! Blir ledsen av såna inlägg som du skriver!
    Ta inte åt dig. Personen ville enbart provocera.
  • Anonym (realist)

Anonym: och det hjälper ju verkligen att du ger TS dåligt samvete samtidigt som du själv får berätta hur fantastiskt ditt eget liv är. Långt ifrån alla har råd med tre veckors semester utomlands.

Önskar att fler kunde förstå att det finns fattiga människor i Sverige också och att det inte borde vara så skambelagt. TS gör säkert allt han/hon kan för att det dagliga livet ska gå ihop och det ska han/hon vara stolt över.

• Pappatilltwins

Vi åker inte alls på dyra semestrar eller liknande. Sedan när det sådan något som barnen behöver.

Det barn har rätt till är semester från dagis och i övrig bra omvårdnad.

Vi tar picknick ute på gården (vi har valt att inte ha hus pga kostnaden).
    Vi cyklar och går i skogen osv osv.

Inte fasiken behöver barn sova borta på semestern för att må bra.

• Anonym

Ts jag växte upp med min mamma som inte hade pengar. Vi tältade på sommaren slog upp tältet i skogen satt där inne och spelade spel mm. 

Dessa somrar kommer jag mer ihåg än när vi varit på långresor. Gemenskapen betyder mer än att göra dyra saker
Svar på tråden Fler fattiga med småbarn som varken har råd med ledighet eller semester på somrarna??