• Astarte

Vad har ni för fästingmedel?

Nu när sommaren är på väg börjar det bli dags att skydda sig mot fästingar. Eftersom min hund går mot sin första sommar har jag ingen vana av fästingprodukter och undrar lite vad ni andra använder, både förebyggande och borttagare.

Vilka produkter tycker ni är bra, prisvärda och fungerar?

• Svar på tråden Vad har ni för fästingmedel?
  • rosyposy

Jag har precis köpt Frontline till mina katter. Var inne i vår zooaffär och frågade efter de fästing-halsband vi brukar använda men tydligen så får dessa inte säljas längre då de klassas som bekämpningsmedel trots att de inte innehåller något kemiskt bekämpningsmedel.
    Alltså är det bara Apoteket som för närvarande får sälja medel som ska förebygga mot fästingar.

När fästingarna väl satt sig på katterna brukar vi använda små fästingborttagare vi köpt i zooaffären, de ser ut som små kofötter och funkar klockrent.

• cicci85

Vi har scalibor färstinghalsband till hunden och frontlinedroppar till katten.
    Ingen av dem har haft nån fästing ännu. Haft frontline till hunden förut oxå och det funkade bra.
    Förra året hade vi örthalsband till katten och det va värdelöst, hela huset stank och fästingarna satte sig precis vid halsbandet...

• LabLover

Scalibor är det enda som fungerar på mina labradorer. Finns att köpa på Apoteket.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Cia o krabaten

Har testat det mesta på katterna, men det är bara Frontline som hjälper lite iaf...

• köttbullelydnad

Frontline på bägge byrackorna. Den enda som fått fästingar såhär långt är jag

• Astarte

Tack för era svar. Känns skönt att slippa prova alla medel som inte fungerar innan man hittar rätt.
    Hoppas jag och hunden får många fästingfria skogspromenader i sommar!

• figurehead
    köttbullelydnad skrev 2009-05-18 08:25:41 följande:
    Frontline på bägge byrackorna. Den enda som fått fästingar såhär långt är jag
    Inte kul, jag fick en på mig förra året.

Otäcka kryp det där
Svar på tråden Vad har ni för fästingmedel?