Gluten- o mjölkfri mat!?
Försöker lägga om min kost för att se om det hjälper min jobbiga mage, men tycker det är svårt att variera kosten. Om ni har tips på matrecept och/eller ingredienser att ersätta mjölk o mjöl med skulle jag bli jätteglad!
Försöker lägga om min kost för att se om det hjälper min jobbiga mage, men tycker det är svårt att variera kosten. Om ni har tips på matrecept och/eller ingredienser att ersätta mjölk o mjöl med skulle jag bli jätteglad!
Vad man kan ersätta mjöl med beror ju på vad man gör. Bakar du finns det speciellt glutenfritt mjöl. Ska du göra redning eller liknande så finns det ju både ljus och mörk redning att köpa, mycket enklare än mjöl ;)
Som ersättning för mjölk så finns det ju både havre- och sojamjölk.
Det lättaste är att laga all mat själv. Bäst är att göra sådan som inte brukar innehålla mjölk eller mjöl i vanliga fall, tex kött, potatis och rostade grönsaker.
Kolla gärna på allergimat.nu efter recept!
Just det ja, glutenfritt ska man INTE prova själv, utan det ska man göra utredning för. Om du äter glutenfritt och gör testet sen så kommer det inte visa något trots att du kanske inte tål gluten. Sen kan det ta upp till ett år innan tarmarna blir bra, så det är lite väl länge och väldigt jobbigt om man bara ska testa lite... Tänk på att du tar en risk varenda gång du äter ute eller äter hos bekanta. Det är få som vet hur noggrann man måste vara när man äter glutenfritt...
Håller med ovanstående om gluten.Mina bägge barn har det och man ska inte ta bort det ur kosten om man vill göra en biopsi för att kolla tarmarna för då får man ett felaktigt svar.
Och just gluten finns i alla varianter inom livsmedel,det kan alltså heta annat än just mjöl.Så det kan vara svårt att utesluta gluten om man inte har full information om det.
Har du kollat med vårdcentralen om att få bli testad angående livsmedelsallergi?Det är inga svåra tester som man gör för att få veta.
Men lycka till i alla fall med din jobbiga mage.
Har diagnos Ulcerös Colit o har läst en massa om folk som blivit bra av att utesluta just mejeri o gluten ur kosten. Läkarna påstår att det är humbug eftersom det inte finns några färdiga forskningsresultat om det(låg prioritet i cancer o hjärtsjukdomsvärlden kanske!?). Därför tänkte jag helt enkelt prova mig fram själv ett tag, skulle jag må betydligt bättre kommer jag att påvisa det för min läkare o kanske ta det vidare därifrån.
Hoppet är det sista som lämnar människan.
...och var väldigt noga med rengöring av skärbrädor, kökslådor, brödrostar mm! Sånt man kanske inte tänker på, men det är lätt att man får i sig gluten den vägen.
Tack för svaren!!!