• Bessie

Hur sent på året kan man plantera avenbok?

Vi håller på att anlägga trädgård kring ett nybyggt hus, och börjar inse att våren kanske redan räknas som över. Är det för sent att plantera avenbok-häck nu? Någon som vet? Hur länge till vågar man vänta i så fall? Vore ju skönt att få gräset på plats först, så lastbilarna med jord osv kommer in utan en nyplanterad häck i vägen...

• Svar på tråden Hur sent på året kan man plantera avenbok?
  • Diablo

Jag tror att du kan plantera hela säsongen, bara du vattnar rejält HELA sommaren.
    Du bör göra en ordentlig planteringsgrop speciellt om du ska ha lastbilar som kör och packar jorden där du ska plantera! Du vill inte sätta plantor på en packningsskadad jord, så får du en dålig tillväxt och plantorna kan till och med dö.
    Ordentlig växtbädd med mycket organiskt material i och så vattna så kommer allt gå fint!

• Soul

Vi var också inne på att plantera avenbokshäck och besökte en trädgårdshandel (Zetas i Stockholm) i helgen. De sa att vi var alldeles för sent ute. De sålde inte ens den typen av häckplantor så här års. De rekommender april eller oktober om det ska bli bra. Suck, jag blev jättebesviken och sur på mig själv att jag inte kollat upp det.

• ALJO

Plantera inte avenbok på hösten, det är en av de få växterna som avråds att plantera då. Bättre att förbereda växtplatsen ordentligt iår så går det lätt att plantera nästa vår.

• Bessie

Hmmm, det var ju det jag misstänkte . Trist.

Soul; Har ni valt någon annan häck istället - eller väntar ni?

Någon som vet vad som kan tänkas planteras nu på försommaren då? Skulle ju vilja ha en häck som kan bli runt 2m och klippas hyffsat smal... Känns trist att behöva vänta ett helt år - det tar ju liksom tillräckligt lång tid ändå att få en tät uppvuxen häck.

• ALJO

Problemet är att plantorna säljs med bara rötter, plantskolorna kan inte hålla dom så länge då. Ring runt och hör vad dom kan ha kvar, liguster tycker jag är en jättefin växt, mörkgrön, tät och problemfri.

• Bessie

ALJO: Tack för tipset ! Har funderat på liguster, men har hört att de lätt blir lite vingliga när de är höga och klipps smalt. Vår häck ska vara ut mot en gata, och riskerar att belastas med snövallar på vintern - vill ju inte gärna att häcken knäcks av massorna.

• Soul
    Bessie skrev 2009-05-19 08:39:32 följande:
    Hmmm, det var ju det jag misstänkte . Trist. Soul; Har ni valt någon annan häck istället - eller väntar ni? Någon som vet vad som kan tänkas planteras nu på försommaren då? Skulle ju vilja ha en häck som kan bli runt 2m och klippas hyffsat smal... Känns trist att behöva vänta ett helt år - det tar ju liksom tillräckligt lång tid ändå att få en tät uppvuxen häck.
    Vi kommer nog att vänta till i höst. Enligt det stället vi var på var det helt ok att plantera den vanliga avenboken i oktober, däremot skulle man vänta med den vintergröna varianten till på våren. Vi vill ha avenbok då vi dels tycker den är fin och att den inte behöver klippas lika hårt de första åren som många andra häckar.
  • Bessie
    Soul skrev 2009-05-19 16:33:31 följande:
    Vi kommer nog att vänta till i höst. Enligt det stället vi var på var det helt ok att plantera den vanliga avenboken i oktober, däremot skulle man vänta med den vintergröna varianten till på våren. Vi vill ha avenbok då vi dels tycker den är fin och att den inte behöver klippas lika hårt de första åren som många andra häckar.
    Finns avenbok som vintergrön ? Trodde det bara var liguster... Löven vissnar väl, men sitter kvar över vintern? Eller finns det flera olika sorter?
  • ALJO
    Bessie skrev 2009-05-19 22:30:59 följande:
    Finns avenbok som vintergrön ? Trodde det bara var liguster... Löven vissnar väl, men sitter kvar över vintern? Eller finns det flera olika sorter?
    Var en nyhet för mig med, skulle gärna vilja ha lite med fakta, intressant med vintergrön avenbok.
  • Soul

oops ... sorry jag blandade visst ihop sakerna. Det finns ingen vintergrön avenbok. Fel av mig.

• skärgårdsliv

Jag planterade 70 st Avenbok i söndags (17 maj).
    Frågade trädgårdsmästaren om jag skulle gödsla!
    Han sa bara vatten, vatten, vatten...
    Plantera du - bara du vattnar rejält!!!

• skärgårdsliv

Beställde mina på Norrby trädgård i Tyresö.
    Det var inga problem.
    1 vecka fick jag vänta bara.

• Bessie
    skärgårdsliv skrev 2009-05-22 12:48:48 följande:
    Jag planterade 70 st Avenbok i söndags (17 maj). Frågade trädgårdsmästaren om jag skulle gödsla!Han sa bara vatten, vatten, vatten... Plantera du - bara du vattnar rejält!!!
    Det låter ju lovande ! Planterade ni småplantor, eller färdig häck? Vet du hur lång tid det tar innan de ger någotsånär insynsskydd?
  • skärgårdsliv

Plantorna var 50-80 cm. De flesta vi fick var 80 cm.
    De säger att det tar ca 2-3 år så är häcken över 2 m hög.
    Viktigt att binda upp toppskotten vid en pinne så att de växer uppåt istället för åt sidan.

• Micke

Väljer du krukodlade plantor så kan du plantera under hela sommaren.

Det är dock dyrare.

• skärgårdsliv

Hur har det gått för dig med planteringen?

• Bessie
    skärgårdsliv skrev 2009-06-04 08:15:32 följande:
    Hur har det gått för dig med planteringen?
    Vi har en grävmaskinist som håller på att schaktar på tomten just nu . Men efter lite överläggning med maken och grannarna har vi bestämt oss för att plantera häggmispel istället . Det blir krukodlat, så vi slipper stressa .

Tack för alla svar jag fått !
Svar på tråden Hur sent på året kan man plantera avenbok?