• Pernilla3

Håller er 4-åring på med någon idrott?

Är er 4 åring med på någon idrottsutövning? Vilken? Hur går/gick det?

Min tjej är 4,5 år och gillar att vara aktiv. Hon har gått i gympa och dans. Behöver lite tips om aktiviteter som kan vara lämpliga för en 4 åring.

• Svar på tråden Håller er 4-åring på med någon idrott?
  • aronnax

Vår 4-åring går på "springning" Dom joggar och leker en timma i veckan, hon älskar det..

• Veladis

4 år, det är väl lite tidigt att börja med "idrott"?
    Iofs, beror väl på vad de gör i övrigt, hur långa dagar de har på förskolan, hur mycket de orkar f ö .
    När min tjej var 4 år gick hon på barngympa en gång i v. Ingen strikt gymnastik, utan hopp&skutt och rörelselek. Simskola provade vi från 5 år också.

• Pernilla3

Veladis: nej det tycker jag inte..det beror väl helt och hållet på barnet och dess mognad och kapacitet så att säga. Min flicka vill gärna hålla i gång (helst skulle hon nog spela fotboll men det är ju 6 år på det) och jag är mammaledig med tredje barnet så hon går bara 3 timmar på dagis. Så att komma igång.

Hittade faktiskt två intressanta saker ; målarskola och musikskola- där de leker och sjunger och provar olika instrument. Hon älskar ju musik och att rita och sjunger gärna så det kanske kan vara en sysselsättning för henne.

• Pernilla3

aronnax: det lät roligt, är det på en vanlig friidrottsklubb?

• Veladis
    Pernilla3 skrev 2009-05-18 10:35:35 följande:
    Veladis: nej det tycker jag inte..det beror väl helt och hållet på barnet och dess mognad och kapacitet så att säga. Min flicka vill gärna hålla i gång (helst skulle hon nog spela fotboll men det är ju 6 år på det) och jag är mammaledig med tredje barnet så hon går bara 3 timmar på dagis. Så att komma igång.Hittade faktiskt två intressanta saker ; målarskola och musikskola- där de leker och sjunger och provar olika instrument. Hon älskar ju musik och att rita och sjunger gärna så det kanske kan vara en sysselsättning för henne.
    Ah...
    Tycker det är skillnad om t ex barnet går 9 tim om dagen på förskola, då behöver det nog inte aktiveras mer...

Målarskola och musikskola lät väl skoj?
  • Pernilla3

Veladis: jo det är ju en skillnad faktiskt, då kan det nog vara svårt att orka med.

Ja jag tyckte att det lät väldigt intressant och roligt. I målarskolan fick de utveckla sin fantasi och arbeta med olika material utan några krav på att klara vissa saker. Bara arbeta med skapandet. Tror faktiskt det blir något sådant =)

• KarinN80

Wiktor går på ridlekis

• Mamma 0406

Nej våran tjej håller inte på med något. Hon är ganska blyg och vågar inte riktigt. Hon har pratat mycket om att få börja dansa balett, men säger samtidigt att hon bara vill börja om hennes kompis (en jämngammal flicka som vi träffar ganska ofta med familjen) gör det, annars vill hon INTE. Men jag kan ju inte kräva att de ska sätta sin flicka i balettskola bara för att min dotter ska få göra det, så jag vet inte hur jag ska göra. Man kan ju kanske prova ensam och hoppas på att hon tycker det är roligt ändå.

Vi provade dans när hon var nästan precis tre och då blev hon bara rädd för dansläraren och ville sitta hos mig hela tiden så det funkade inte.

Gymnastik tror jag hon skulle älska men tyvärr är det väldigt långa köer dit.

Sen har hon även pratat mycket om att få börja rida men det är hon inte mogen för än. Hon är jätterädd när hon väl kommer upp på en häst.

• silverdream

Min grabb älskar fotboll...eller rättare sagt han älskar allt som har med bollar att göra...han fyller fyra men jag kan inte hitta nån bollsport som har träningar för barn under 6 år...nån som har nåt tips? Bor i sthlm.

• snillis

Tror inte att man kan börja träna nåt när de är så små faktiskt.

Vår son som blir 4 i höst går på Bamsegympa en kväll i veckan - det är mest lek och spring. Men någon direkt utstuderad träning - nej.

• Cissela

Min tjej på 4 år i höst går på barngympa och så rider hon (egen ponny). Kusinen spelar fotboll. :)

• carola 79

mina barn e större nu men när de va 4 så dansade tösen och pöjk brottades(typ barngympa) och spelade fotboll

• näradig

NEJ, men olika kampsporter och simning.

• Millans hustru

Dottern går på danslek sedan 3 eller fyra terminer. Fyller fem år nu. I sommar blir det två veckor "simning" dvs hon ska ta baddaren är tanken. Jag tror det är viktigt att gå på lust och lek o lagom mycket. En period har vi haft sång på ministrålarna en vardag e m i veckan o dansen på helgen o det har känts onödigt mycket. Lugn o ro o lek i parken är mer dotterns behov även om hon älskar sång o dans.

• sunsed1

skridsko, simning, dans, taekwando, (har vi provat än så länge) Det har gått jätte bra men taekwando var lite för tufft tränning. Det var en riktigt tränning med blandade åldrar. Tufft och knappt några lekar alls. Men trött var hon efteråt. Hon lärde sig strecha och värma upp i alla fall. Skridsko, simning och dans håller vi fortfarande med. I dansen kommer hon snart att kunna välja egen inriktning. Showdance, ballet, hipphopp, streetdance, klassiska danser eller latin danserna. Finns det att välja på i hennes dansskola.

Barngympa, ridning och tennis är också kul

• mejram

Vår tjej "tränar" kampsport i en grupp för 4-5-åringar. Mycket spring, lek och balansövningar blandat med lite enkla kampsportsövningar, typ boxa på kuddar. Hon tycker att det är jättekul. Dessutom har hon fått bättre självförtoende och en riktigt go kompis. Så det har varit guld värt för oss.

• Flapper

Min 4-åring håller på med "hopp på mammas huvud 05:30", "killa pappas fötter när han kommer ut från duschen", "slabbpussa storebror när han läser läxor", "gå ner till grannen och ringa på när mamma är och kissar" osv... För kursinformation samt priser kan ni gå in på min profil.

Om jag ska vara seriös så hittade jag ett ställe som har grundlek. Orginal-lekar för dagens barn ungefär.

• Gul13

Vår dotter går på simhallen och badar med oss föräldrar på lördagar (en sluten grupp men föräldrarna är med) förmiddag och så rider hon knattelektion varannan söndag. Hon rider även på sin ponny hemma.

Svar på tråden Håller er 4-åring på med någon idrott?