• Mamman till två

BILBARNSTOL - framtåvänd + bakåtvänd, vilka är bäst?

Nu är det dags att köpa nya bilstolar till barnen - vi har för tillfället 2 bakåtvända akta-stolar från 2005 som vi varit nöjda med.

Nu behöver vi en ny bakåtvänd och en framåtvänd bältesstol.

Vilka ha ni & vad tycker ni om den ni har?
    Någon som vet vilken som anses vara bäst?

Viktigt för mig är att det finns bra sidkollisionsskydd.

• Svar på tråden BILBARNSTOL - framtåvänd + bakåtvänd, vilka är bäst?
  • Mamman till två
    Buster78 skrev 2009-05-18 10:28:48 följande:
    www.ntf.se/konsument/barnibil/ varför köpa en ny bakåtvänd stol när du har två??? länkade ntfs sida mycket bra frågor och svar
    Den sidan har jag lusläst många gånger

Stolarna har några år på nacken så vi tänkte använda de som extrastolar hos mormor/farmor.
    En framåtvänd behövs oavsett till den stora tjejen & vill även ha en ny till lillkillen.

Ingen som har tips på bra stolar?
  • Miss Lau

Jag tycker att Britax stolar är de bästa på marknaden och numera finns det ju även en frammåtvänd stol med isofix som vi kommer skaffa den dagen det är dags för oss. Kolla på www.britax.se

Men som alltid med bilstolar så gäller det att de passar bra i just er bil så mitt tips blir ändå att åka till en bra välsorterad butik och prova er fram.

• Cecci78

propagerar igen för att köpa en av de största på marknaden, Britax Multi Tech eller Britax two Way. Dock tycker jag Two Way inte är så bra till riktigt små barn utan lite större som sitter bakåt. Multi Tech har jag ingen erfarenhet av.

• Mamman till två

Kikat lite på britax stolar faktiskt (hi-way & multi-tech), främst för att sonen faktiskt redan väger 10 kilo vid 8 månader.
    Då känns det vikigt att stolen klarar 25 kilo bakåtvänt oavsett plats i bilen. Alternativet vi har hittat är Akta cosmic.

Någon som testat både aktas & britax stolar?

• Miss Lau
    Mamman till två skrev 2009-05-18 11:45:17 följande:
    Kikat lite på britax stolar faktiskt (hi-way & multi-tech), främst för att sonen faktiskt redan väger 10 kilo vid 8 månader. Då känns det vikigt att stolen klarar 25 kilo bakåtvänt oavsett plats i bilen. Alternativet vi har hittat är Akta cosmic. Någon som testat både aktas & britax stolar?
    Vi har ha haft Aktas cosmic och duoflex samt Britax Freeway och Multi-tech och jag tycker att Britax stolar vinner i allt. De är enklare att montera, enklare att ta av tyget, enklare spänne och så räcker de till 25 kg vilket är jättebra.

Och cosmic är den sämsta stolen vi haft.....
  • Joico

Aktas stolar verkar bli urväxta fort, både på längden och bredden. Dessutom klarar dom bara 18kg i baksätet, FÖRUTOM Akta Cosmic - 09 som klarar 25kg även bak. Jag skulle nog ha satsat på en Britax faktiskt. Multi-tech och Two way är som sagt de med längst rygg på marknaden

Jag har vana av Akta Duoflex och Britax Two way

• Mamman till två

Tack tack, vi får prova britax, de verkar ju vara omtyckta.
    Vår duoflex xtp har funkat bra till dottern, hon kan med största säkerhet sitta kvar i den tills efter sommaren då hon blir 4,5.

Sonen är av den kraftigare modellen så han kan nog komma att behöva en stol som är lite större.

Tar gärna emot tips om bra bältesstolar om ni har några.

• Mamman till två

Nu har vi varit & provat stolar.

Det blir en britax multi tech till den lille & en kid plus till den stora

• Alle

Vi har Brio Zento, en av de få som inte har stödben, och är supernöjda.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden BILBARNSTOL - framtåvänd + bakåtvänd, vilka är bäst?