• JoPoAnWi

    Hyundai Atos

    Har tittat lite på denna bil. Ska ha den som extrabil.
    Dom vi tittat på är 99/00/01-or.
    På en del står att ej fungerande AC är ett vanligt fel på dessa bilar. Stämmer det?

    Vill gärna höra både positiva och negativa saker om denna bil

  • Svar på tråden Hyundai Atos
  • Dripknot

    Positivt är att den är hög i tak.

    Negativt är att den är en av de i särklass fulaste bilarna som ens rullat på svenska vägar. Den borde föbjudas eller beläggas med fulbilsskatt!

  • Dripknot

    TS
    Vad kul att du tog mitt inlägg på skämt :) Men seriöst så fattar jag inte hur nån kan betala för en sådan bil. Det finns ju grymt snygga mindre bilar i den storleksklassen att välja på! Peugeot och Nissan har grymma sportiga småbilar som klår Atos i alla klasser.

    :)

  • Danne74

    En rullande bajamaja med uselt krockskydd och obefintligt rostskydd.

    Varför överväger man överhuvudtaget att äga en sådan...??

  • Rabarbapuppa

    Som Danne redan säger.
    Jag vill också tillägga att min fru provkörde en sådan och konstaterade den vara mer eller mindre livsfarlig då den är så orkeslös att man på motorvägspåfarter har svårt att smälta in i gällande trafikrytm och därför utgör en trafikfara. Hon tyckte dessutom att den var läskig då den kändes alltför hög och "vältbenägen".
    Sånt är inte kul.

    /Puppa

  • JoPoAnWi

    Nämen =( det låter ju inget vidare!!
    Då blir det ingen sån....

    Nissan Micra då?

  • John D
    JoPoAnWi skrev 2009-05-18 16:32:43 följande:
    Nämen =( det låter ju inget vidare!! Då blir det ingen sån.... Nissan Micra då?
    Har du nån skum dödslängtan eller?
    Både Micra och Atos är leksaksbilar. Rent ut sagt trafikfarliga eftersom prestandan är att jämföra med en trampbil, och krockskyddet är i klass med en skokartong.

    Eftersom en liten bil har uruselt krockskydd, är det väl en bra ide att om man nu ska ha en liten bil åtminstone välja en med tillräckligt med hästar för att kunna flytta på sig om det kommer något stort åkande mot en?
    En Micra eller Atos tar ju ungefär 22 minuter att få upp i motorvägsfart, vid det laget är man redan kylarprydnad på en 3-tons Discovery eller liknande.

    Ska den enbart framföras på 50 väg och i stadstrafik, så ja, kanske som andrabil då. Men i övrigt, nej, aldrig!
  • JoPoAnWi

    Men vad ska man ha då??

    Vi ska ha en bil som är billig i bensin, eftersom vi har en minibuss som drar över 1 liter/mil så är den för dyr att åka med till jobbet varje dag.

  • Danne74

    Köp en Volvo 740 om ekonomin är skral.

    Bry dej inte om bränslekostnaden, värdeminskningen är det som kostar det stora pengarna på nyare bilar.

    Om du däremot har en äldre bil så måste den ha gott krockskydd (=stor) och billiga delar samt en lättmekad konstruktion, eftersom krocksäkerhet är färskvara och stigande reparationskostnade en ökande kostnad ju äldre bilen blir.

    Kartongbilarna under 1200 kg och i synnerhet ifrån tillverkare utan gedigen erfarenhet av att tillverka krocksäkra bilar ska undvikas, i synnerhet om de har några år på nacken.

    De hade dålig säkerhet redan ifrån början och de blir ju liksom inte säkrare efter 10 år och 15.000 mil...

    Det är ditt och dina barns liv som står på spel - är inte det värt en bättre bil än en sliten korea/japsbil som fick usel kritik för säkerheten redan när de var nya för ett decennium sedan...?

Svar på tråden Hyundai Atos