• Bebislängtan82

Brudtärna

En kompis ska gifta sig nästa sommar och idag fråga hon om jag ville vara brudtärna vilket jag självklart vill.

Men jag har aldrig varit på bröllop och undra därför ALLT vad det innebär att vara tärna.

Hur ordnar man möhippa? jag känner ingen av hennes kompisar ju.

Ja jag vill veta allt

Är 2010 vårt år
  • Svar på tråden Brudtärna
  • Skorpan08

Det är så olika vad en tärna får på sin lott. Fråga din vän, blivande bruden vad hon har för förväntningar på dig som tärna.

Fyra döttrar födda -90,-94,-95 och -08, En son BF 28/9-09
  • Duckan74

Ta reda på vem som ska stå för dina kläder, ev håruppsättning. Vanligtvis gör bruden det, men det kan du inte räkna med.

Ang möhippan är det bra att vända sig till blivande maken för få inbjduningslistan för att checka av kompisar, svägerskor etc som är bjudna på bröllopet och som bör vara med på hippan. Ta kontakt med dessa och ha ett ev möte om pris och aktiviteter.

• Bebislängtan82

Eftersom tärnklänningarna ska vara röda vilket är enda kravet så står vi för kläderna själva då man själv får bestämma variant på klänningen. Hår uppsättning kommer vi dela på sa hon.

Är 2010 vårt år
  • Duckan74

Okej, då vet du det redan. Bara att ge sig ut och leta i god tid då!

• Duckan74

Glömde skriva att det kan vara en god idé att besöka bröllopsbutiker mot slutet av sommaren redan för att se om de rear ut tärneklänningar.

• Duckan74

Du skriver tärneklänningarna, är ni flera tärnor? Det förnenklar ju möhippe-planeringen.

• Bebislängtan82

Ja vi är 2 stycken som är tärnor. Jag har min röda balklänning kvar så tänkte använda den faktiskt,var till och med hennes ide

Är 2010 vårt år
  • spidermanmamman

Vad roligt för dig!
    Fråga bruden om gästlistan med kontaktuppgifter o vilka alla är, släkt o vänner. Utifrån den kan du planera möhippa.

• Duckan74

Då tar du bara kontakt med blivande maken för att få andra tärnans nummer så kan ni tillsammans spåna på idéer. Lycka till!

• Bebislängtan82

Problemet är att jag inte känner hennes karl alls,har aldrig träffat eller pratat med honom. Detta är en gamal skolkamrat och vi har inte träffats på flera år men däremot haft tätt kontakt via msn och sms osv.

Däremot ska jag till dom i i sommar så kanske kan fixa det då

Är 2010 vårt år
  • Duckan74

Ja, då frågar du honom när ni ses. Inget konstigt utan det är så man får göra inför en hippa.

• Bebislängtan82

Då fixar jag det då.

hippan ska vara i deras stad där dom bor va?

Vad för ider har ni till en bra möhippa då?

Är 2010 vårt år
  • Duckan74

Förslagsvis är det väl lättast om den går av stapeln där hon bor, men inget krav. Det är bara hur mycket pengar alla är villiga att lägga som begränsar er.

Några klassiker är:
    Go cart
    Spela in en låt på cd
    Måla ett porträtt av sin blivande som han sen får på bröllopsdagen
    Leka lekar
    Picknick
    Avsluta kvällen på ett dansställe
    Spa
    Sminkkurs

• Alemonia

En sida med bra tips gällande bröllop är Bröllopstorget (dessutom är det en systersida till FL) och där hittade min tärna en del bra tips.

Om ni ska vara två tärnor brukar det vara den som är "hedersbrudtärna" som har störst ansvar men det kanske inte är bestämt? Jag var tärna när min syster gifte sig och var den som planerade möhippan men i övrigt var det inget mera för mig då. Min egen tärna hjälper dock till med planeringen också så stämm av med bruden vad hon har för förväntningar och se till att snarast komma i kontakt med den andra tärnan (du kan ju fråga bruden om hennes kontaktuppgifter om du inte känner henne).

• Alemonia

Hippan bör vara där det passar bäst. Min egen var i hemstaden. Min systers var i våran föräldrastad (där även den andra tärnan bor) eftersom det var där vi hade möjlighet att "kidnappa" henne.

Min syster blev det bowling och middag för (hon ville inte ha någon möhippa alls).

Min egen blev chokladprovning, "skämma ut mig på stan", pickning, måla och sen grillning på kvällen.

• Duckan74

Vill bara säga att "skämma ut sig på stan" tillhör det jag avskyr med hippor och jag undanbad mig det å det bestämdaste. Lik förbannat så jag ut som ett jvla luder på kvällen. Så tänk er för innan ni bestämmer er för nåt sånt, vad är bruden för typ, gillar hon sånt? För det är trots allt en del av hennes stora dag.

Glöm inte att fota och göra ett album utav dagen!

Svar på tråden Brudtärna