18 månaders. Är dem så här? Hjälp, hur ska vi bemöta henne?
Hej!
Hoppas nån kan svara eller komma med råd. Vi ska snart på 18 månaderskontroll med vår tjej. Kommer där ta upp en del saker som jag undrar över angående vår dotter.
- Hon har inte börjat prata nånting än. Pratar bara på "sitt" språk. Hon förstår dock väldigt mycket när man pratar med henne.
- Så fort man byter miljö blir hon antingen väldigt ängslig eller missnöjd.
Några ex) Vansinnig när man sätter henne i vagnen. Vansinnig när man flyttar på nåt som hon inte vill. Hon har flera perioder varje dag då hon blir arg o ledsen. Väldiga humörsvängningar...
- Om människor som hon inte känner väldigt väl pratar eller tittar på henne så blir hon ledsen och vill bli buren direkt.
- När vi är på öppna förskolan så vill hon bara sitta i mitt knä eller klänga på mitt ben... Först när det börjar minska på folk o barn så springer hon runt o leker.
Hon är en väldigt kramig o go o glad tjej, men dessa punkter jag tagit upp utgör numera ett problem. Känns som att hon är folkskygg o varför vet jag inte. Har alltid varit på aktiviter med henne (lagom mycket).
Blir det bättre tro?
Känns som att detta blir ett problem och man börjar dra sig för att åka iväg o göra nåt... Känns som att man får ursäkta sig hela tiden "hon är lite blyg osv" Eftersom folk frågar om hon är ledsen, trött osv. Hon blir som en igel på en o ledsen när det är mycket folk runt omkring. Ibland behöver det inte ens vara mkt folk utan hon kan vara så ändå...
Vi ger henne alltid närhet när hon blir sån här.
Hur ska man bemöta detta? Ska vi fortsätta gå till öppna förskolan fast hon verkar tycka det är jobbigt? Kan man vänja henne av vid att vara sån här eller växer det bort?