• Hilma3

Gör det ont med mammografi?

Hej alla över 40!

Jag har just fått min första kallelse till mammografi, alltså koll om man har bröstcancer.
    Då detta finns i min släkt tycker jag det här är jätteviktigt och jag tänker definitivt göra det!

Nu till frågan: Jag ska dit dagen före förväntad nästa mens......
    (Kallad till 13/9, mens 14/9)

Är det vettigt? Borde jag ringa och byta tid?
    Visst är man lite mera svullen och öm i brösten då, eller spelat det ingen roll?
    Hur brukar ni göra?

Tacksam för alla synpunkter och svar!
    /Hilma

• Svar på tråden Gör det ont med mammografi?
  • miss sara

Hej!!! vissa säger att det gör ont och vissa inte.. min mamma var på mammografi i svåras och på henne gjorde det inte ont i alla fall..

Men du kanske ska byta tid, om du är öm i brösten när du har din mens..

Detta är vad jag vet om mammografi..

• hallonkaka

Hej, jag är bara 27 men gjorde mammografi för ett år (blev remitterad) visst lite läskigt men bara man slappnar av så är det lugnt, gör ej ont, klämmer bara åt lite...det är det som kan kännas lite obehagligt (ej ont) Det ska inte spela ngn roll mens eller ej. Ser de något som ser annorlunda ut tar de ett stickprov, det var läskigare än själva mammografin.

Det kommer att gå bra, slappna av (mitt råd)

Kram

• Hilma3

Tack för inläggen så här långt.
    Fler...?

Hilmis

• Leone i Västerås

Hej.
    Jag har gjort mammaografi massor av gånger, och tycker inte det gör ont alls.
    Det klämmer till lite runt bröstet, men jag skulle inte vilja säga att det gör ont.
    Pga min mycket höga risk att få cancer (är bedömd till ca 70%) gör jag mammografi 2 ggr per år, och jag hoppas verkligen att även du kommer att fortsätta kontrolleras.
    Jag ingår i en kontrollgrupp, och kommer att få göra en riskreducerande operation så snart jag har slutat amma.
    Lycka till med mammografin=).

• Mirris

Jag fick göra mammografi för ett par år sen.. jag tyckte verkligen det gjorde ONT!!!
    Satt innan och var livrädd för att jag skulle va tvungen att göra en ny biopsi... och hoppades på mammografi istället.
    Men ojoj .. på mig gjorde det skitont!
    Dom klämmer ihop hela bröstet, ända innifrån (under armen känns det som) så det blir helt platt.
    Och i det bröstet som knölen satt.. där gjorde det, om möjligt, ännu ondare.

Men jag överlevde och efter 10 min "tortyr" var det klart

• Mirris

Just ja.. jag är bara 35 nu.. och 33 då.. men svarar ändå!

• FlowerGirl

min mamma har små "fasta" bröst och hon tyckte det gjorde fruktasvärt ont... har en annan kompis som också gjorde det, hon har "hängbröst" och hon tyckte inte det gjorde ont alls

• Anonym

Jag var på mammografi för något år sedan, det gjorde faktiskt fruktansvärt ont. Men jag har iförsig silikoninlägg så det kanske gjorde extra ont pga det.

• hallonkaka

Den här sajten är hel otrolig har ni inge vettigare för er ÄN MÄRKA ORD! Det är faktiskt inte så vanligt med mammografi under 40.

• tandrollet

Jag har gjort mammografi -tog inte ont. Här i min stad vill de att man ska göra mammografin inom 10 dagar från mensens första dag för att brösten då är mest "slappa"
    det gjordes oxå en biopsi och det tog inte heller det minsta sjukt. Inte då de satte bedövningen heller. Jag är 28 år. Inget att oroa sig över!

• Jonnzie

Jag var på mammografi för några år sedan och det gjorde inte ont överhuvudtaget. Inget att vara rädd för alltså. Lycka till

• Hilma3

Tack för alla svar!

Jag var iväg förra veckan och gjorde min mammografi.

Det kändes lite, men gjorde inte speciellt ont på mig i alla fall. Skönt...
    Hade väl ställt in mig på det värsta kanske.

Tack för alla inlägg!
    Hilma

• Anonym (Beror nog på)

Är 40 år och gjorde min första idag. Tyckte det gjorde rätt så jäkla ont. jag har små och rätt fasta bröst trots Att jag ammat två barn. Har du fasta bröst så räkna med att det kommer kännas. Blev rätt skärrad och hade nästan tårar i ögon efter men jag är känslig både i brösten och som person

Svar på tråden Gör det ont med mammografi?