Nu har har tappat bort nycklarna igen!!!
Blir snart vansinnig, finns det inga gränser för hur slarvig man får lov att vara? Nu har min bonusson slarvat bort sina nycklar IGEN! På de 4 år som jag har bott ihop med hans pappa så har han slarvat bort minst 15 uppsättningar nycklar (2 uppsättningar hittills i år). Han går nu första året på gymnasiet men är alltså tydligen fortfarande inte ansvarsfull nog att kunna hantera en nyckelknippa. Den senaste tiden har han åtminstone fått göra sig en ny nyckel själv och även betala för detta (hemma hos oss i alla fall, tvivlar på att han måste det hos sin mamma) men tidigare har det bara varit för honom att "kvittera ut" en ny nyckel när han behöver det (visst, hans pappa grälar på honom men det hjälper ju föga....).
Jag börjar faktiskt tycka att det är obehagligt att det finns så många nycklar till vårt hus på rymmen någonstans. Vem som helst kan ju ha nycklar hem till oss. Kanske någon av hans mindre nogräknade kompisar helt enkelt lagt beslag på nycklarna för att utnyttja detta när de vet om att vi är bortresta t ex? Det finns ju inga som helst garantier, och vad skulle försäkringsbolaget säga om någon går in här med nycklar?
Helst skulle jag vilja att vi bytte lås på dörren (på bonussonens bekostnad naturligtvis) när han slarvat bort nycklarna, men det är ju både dyrt och krångligt, och att göra det 2-4 ggr /år, är det rimligt?
Jag vet inte alls hur man skall hantera detta, blir bara så arg och frusterad, och värst av allt är nog ändå hans attityd "vaddådå, det spelar väl ingen roll om jag tappar mina nycklar". Sen tar det dessutom jättelång tid innan han får tummen ur och fixar en ny nyckel och under tiden skall jag springa och låsa upp/låsa efter honom. För att inte tala om att han lämnar dörren öppen när han går hemifrån och ingen annan är hemma. Grrrrrr!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-20 12:17
Detta är en gammal tråd så det är rätt mycket som har hänt sedan jag skrev den. Bonusen fick till slut sponsra ett nytt lås och gick länge utan egen nyckel (han ville inte ha någon). Nu har han dock haft nyckel ett bra tag och *peppar, peppar* inte tappat någon mer, den har varit borta i perioder men han har hittat den igen, så kanske blev det lite motiverande att slippa betala för ytterligare ett lås. Attityden är det tyvärr ingen större skillnad på dock.