• Anonym (Grrr)

Nu har har tappat bort nycklarna igen!!!

Blir snart vansinnig, finns det inga gränser för hur slarvig man får lov att vara? Nu har min bonusson slarvat bort sina nycklar IGEN! På de 4 år som jag har bott ihop med hans pappa så har han slarvat bort minst 15 uppsättningar nycklar (2 uppsättningar hittills i år). Han går nu första året på gymnasiet men är alltså tydligen fortfarande inte ansvarsfull nog att kunna hantera en nyckelknippa. Den senaste tiden har han åtminstone fått göra sig en ny nyckel själv och även betala för detta (hemma hos oss i alla fall, tvivlar på att han måste det hos sin mamma) men tidigare har det bara varit för honom att "kvittera ut" en ny nyckel när han behöver det (visst, hans pappa grälar på honom men det hjälper ju föga....).

Jag börjar faktiskt tycka att det är obehagligt att det finns så många nycklar till vårt hus på rymmen någonstans. Vem som helst kan ju ha nycklar hem till oss. Kanske någon av hans mindre nogräknade kompisar helt enkelt lagt beslag på nycklarna för att utnyttja detta när de vet om att vi är bortresta t ex? Det finns ju inga som helst garantier, och vad skulle försäkringsbolaget säga om någon går in här med nycklar?

Helst skulle jag vilja att vi bytte lås på dörren (på bonussonens bekostnad naturligtvis) när han slarvat bort nycklarna, men det är ju både dyrt och krångligt, och att göra det 2-4 ggr /år, är det rimligt?

Jag vet inte alls hur man skall hantera detta, blir bara så arg och frusterad, och värst av allt är nog ändå hans attityd "vaddådå, det spelar väl ingen roll om jag tappar mina nycklar". Sen tar det dessutom jättelång tid innan han får tummen ur och fixar en ny nyckel och under tiden skall jag springa och låsa upp/låsa efter honom. För att inte tala om att han lämnar dörren öppen när han går hemifrån och ingen annan är hemma. Grrrrrr!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-20 12:17
    Detta är en gammal tråd så det är rätt mycket som har hänt sedan jag skrev den. Bonusen fick till slut sponsra ett nytt lås och gick länge utan egen nyckel (han ville inte ha någon). Nu har han dock haft nyckel ett bra tag och *peppar, peppar* inte tappat någon mer, den har varit borta i perioder men han har hittat den igen, så kanske blev det lite motiverande att slippa betala för ytterligare ett lås. Attityden är det tyvärr ingen större skillnad på dock.

• Svar på tråden Nu har har tappat bort nycklarna igen!!!
  • Lena

Jag skulle ge honom en varning och säga att han fick betala låsbyte nästa gång han tappade nycklarna och om han tappade nycklarna igen efter det skulle han inte få några hemnycklar.

• Marma

Kan ni inte hänga/lägga en nyckel till honom nånstans ev ha hos nån granne ifall han han tappar bort dom hela tiden? Han ska då även lämna nyckeln där när han går hemifrån. Lite krånglit ja, men blir mest för honom. att han lämna dörren öppen vet jag däremot inget.

• Tessideluxe

Det behöver inte vara så dyrt att byta lås. Om ni bara byter låskolven så kostar det ca 1000 kronor som jag tycker att sonen kan betala. Om han ska bo i egen lägenhet i framtiden så måste han ju kunna hålla ordning på nycklarna. Hyresvärden kommer att tvinga honom att byta lås efter första gången han tappar nycklarna.

Sen tycker jag inte att han ska få ha nycklar på ett tag. Kanske ni kan gömma nycklarna någonstans i närheten av dörren, där han vet att de finns så att de alltid finns hemma när han behöver komma in?

• prinsesstårtan

oj, jag skulle byta lås om jag var ni. ( på hans bekostnad) i den åldern ska man kunna förstå alvaret i ett par nycklar!

vet dock inte vad man ska göra för att det inte ska hända igen.

Få honom att förstå att om nån går in med nyckel täcker inte försäkringen!

• Anonym (Grrr)

Har pratat med honom miljontals gånger om att försäkringen inte täcker om någon går in när det är olåst, eller med nyckel, men han rycker bara på axlarna åt det. Vi har också "hotat" med att han får betala låsbyte nästa gång men tyvärr så driver hans pappa inte igenom detta och jag känner inte att det är min sak att göra det.

När det gäller att lägga en nyckel ute så har jag fått starka rekommendationer om att inte göra det av många i och med att det är allt för lätt för någon obehörig att hitta en utlagd nyckel. Och med tanke på hur "diskret" bonussonen är så skulle det inte vara särskilt svårt för vem som helst att se vart han hämtar nyckeln någonstans. Vi bor i en förort där det rör sig ganska mycket folk.

Återstår att han inte får ha någon egen nyckel då, men det fungerar ju inte heller så bra när han går hemifrån och lämnar dörren olåst då.... Känns ju sådär kul om jag skall behöva köra ut honom varje gång jag går hemifrån.

• Anonym

Nej, då förstår jag att du inte vill lägga ut nyckeln. Men han kan ju ha en nyckel så han kan låsa dörren och sedan lägga den i brevinkastet. Det innebär att han kan gå hemifrån och låsa, men får vänta tills någon är hemma om han vill komma tillbaka in i huset

Anonym (Grrr) skrev 2009-05-18 14:30:45 följande:

Har pratat med honom miljontals gånger om att försäkringen inte täcker om någon går in när det är olåst, eller med nyckel, men han rycker bara på axlarna åt det. Vi har också "hotat" med att han får betala låsbyte nästa gång men tyvärr så driver hans pappa inte igenom detta och jag känner inte att det är min sak att göra det. När det gäller att lägga en nyckel ute så har jag fått starka rekommendationer om att inte göra det av många i och med att det är allt för lätt för någon obehörig att hitta en utlagd nyckel. Och med tanke på hur "diskret" bonussonen är så skulle det inte vara särskilt svårt för vem som helst att se vart han hämtar nyckeln någonstans. Vi bor i en förort där det rör sig ganska mycket folk. Återstår att han inte får ha någon egen nyckel då, men det fungerar ju inte heller så bra när han går hemifrån och lämnar dörren olåst då.... Känns ju sådär kul om jag skall behöva köra ut honom varje gång jag går hemifrån.
  • Ellianda

Skulle du kunna kontakta polis och försäkringsbolag och fråga/diskutera med dem vad som egentligen gäller om någon tar sig in i huset a) när det är olåst, och b) med nyckel. Vad är det man kan få ersättning för från försäkringsbolag, måste man ha polisanmält att nyckeln är borta etc. Du kommer förmodligen få svar som handlar om att ingen ersättning kan fås för datorer, tv-apparater, bilar, motorcyklar etc etc som stjäls av folk som gått in med egen nyckel. Med detta i ryggen ska du tala med din sambo. Eller förresten - det bästa är ju om HAN ringer och kollar med polis och försäkringsbolag, så att han får höra detta själv.

Sedan måste ni ha en gemensam strategi mot sonen. Jag föreslår att ni gör följande. Ni kommer byta låset NU, på er bekostnad, eftersom ni är oroliga för alla nycklar som är ute på vift. MEN om han tappar bort sina nycklar igen, så kommer han att få betala för ytterligare ett låsbyte. Denna linje måste ni hålla fast vid, och genomföra om nycklarna försvinner igen, såvida det inte är helt bevisat att han tappat dem i Ålands hav eller nåt liknande (och att de alltså inte kan användas av någon annan för att komma in i hemmet).

Jag tycker definitivt inte att ni ska lägga ut nycklr utanför huset, eller ha dem hos någon granne. Sonen kommer säkert ändå inte att lägga tillbaks dem, så då har han en extranyckel likväl. Ni måste sätta hårt mot hårt, för att tappa nycklar 3-4 gånger per år är inte acceptabelt.

• prinsesstårtan

han är så gamal så jag tycker att han ska vara utanm nycklar ett par veckor. gå nätr ni går och komma när ni kommer. då kanske han lär sig konsikvenserna av att vara så slarvig.

• Anonym (biobonus)

installera kodlås!

• Anna Svenssonliv

vad klurigt! jag har ingen aning om hur man uppfostrar tonåringar. har en känsla av att det behövs en solid grund sedan barndomen. jag föreslår att ni byter lås på egen bekostnad men låter honom känna av utgiften genom att inte ge honom pengar han vill ha till kläder, bio etc en tid framöver. han får ingen nyckel utan han får se till att någon är hemma när han vill in. om ni har en granne ni litar på kan denne få en nyckel att släppa in pojken med. men utan att ge honom nyckeln. fixa låset så dörren låser sig när man stänger den.

Svar på tråden Nu har har tappat bort nycklarna igen!!!