• Anonym (..)

folkbokförd i två länder?

Kan man vara folkbokförd i två olika länder? jag undrar för jag bor både i norge och sverige...

• Svar på tråden folkbokförd i två länder?
  • mika85

du ska vara folkbokförd där du har din nattvila. så nej man kan inte vara folkbokförd i två länder.

• Anonym (..)
    mika85 skrev 2009-05-18 14:36:22 följande:
    du ska vara folkbokförd där du har din nattvila. så nej man kan inte vara folkbokförd i två länder.
    okej... vet du hur ofta man kan byta folkbokföring då? om jag väljer att folkbokföra mej i norge nu, och sedan i sverige till hösten då jag flyttar tillbax?
  • Tessideluxe

Det är en sanning med modifikation.

Jag som är bokförd på Irland med skattenummer, men är också vara folkbokförd i Sverige där jag fortfarande bor. Normalt sett så blir man "utskriven" ur Sverige när man varit borta i mer än ett år, alternativt när man betalar skatt i det nya landet.

Om du ska emigrera till Norge så kan du alltså inte vara skriven i Sverige samtidigt, men om du måste ha en adress i Norge för kontakt med myndigheterna så går det ju bra så länge du bara vistas där tillfälligt.

mika85 skrev 2009-05-18 14:36:22 följande:
  • Tessideluxe

Varför måste du skriva dig i Norge?

Du kan skriva in dig igen när du flyttar hem. Då anmäler du till Skattemyndigheten att du nu är tillbaka. Men tänk på att om du skriver ut dig från Sverige (emigrerar) så har du inte tillgång till fri sjukvård och andra sociala förmåner i Sverige.

Anonym (..) skrev 2009-05-18 14:38:38 följande:

okej... vet du hur ofta man kan byta folkbokföring då? om jag väljer att folkbokföra mej i norge nu, och sedan i sverige till hösten då jag flyttar tillbax?
  • Anonym (..)
    Tessideluxe skrev 2009-05-18 14:41:54 följande:
    Varför måste du skriva dig i Norge? Du kan skriva in dig igen när du flyttar hem. Då anmäler du till Skattemyndigheten att du nu är tillbaka. Men tänk på att om du skriver ut dig från Sverige (emigrerar) så har du inte tillgång till fri sjukvård och andra sociala förmåner i Sverige. Anonym (..) skrev 2009-05-18 14:38:38 följande:
    För att jag är aktivt sjukskriven, och för att kunna ta del av det måste jag vara folkbokförd här
  • Tessideluxe

Ok, så du bor i Norge nu?
    Ja då bör du ju skriva dig i Norge.
    Som jag har uppfattat det så bryr sig inte Sverige om ifall man är skriven någon annanstans, utan enbart hur länge man är borta och huruvida man jobbar och skattar i sitt nya land.

Men det kan finnas andra regler med Norge eftersom de inte är med i EU och har andra avtal med Sverige (precis som de andra nordiska länderna).

Ring Skattemyndigheten och fråga

Anonym (..) skrev 2009-05-18 14:44:55 följande:

För att jag är aktivt sjukskriven, och för att kunna ta del av det måste jag vara folkbokförd här
Svar på tråden folkbokförd i två länder?