• Mammatilltretroll

Det här med sushi...

Jag mår så himla illa och har varit inlagd på sjukhus i 3 dygn med dropp då jag gick ner i vikt och hade vätskebrist pga illamåendet..

Det enda jag är lite sugen på är laxsushi och fick veta att sushi är ok för gravida till min stora lycka.
    Så nu har jag ätit sushi säkert 10 gånger senaste veckan :)
    Men sen läste jag idag att man ska förvissa sig om att sushifisken varit fryst i minst 3 dygn innan det görs sushi eller att fisken är pinfärsk. Så nu blir jag orolig.. Vi har bara köpt sushi på restaurang och jag har inte haft en tanke på att fråga om den varit fryst eller inte innan..

Hur orolig bör jag vara? Kan man ta något blodprov för att se om man fått listeria?
    Läste att det kan ge svåra fosterskador om man får listeria så nu är jag jätteorolig :(
    Hur vanligt är det med listeria i sushi?

• Svar på tråden Det här med sushi...
  • oxe79

Som jag fattat det så är det norm för sushi ställena att frysa laxen.
    Är det samma resturang du ätit från så kan du väl ringa dom och fråga.

• La Lola

Fisk till sushi ska alltid frysas o det beror på de fiskparasiter som kan finnas.
    De vill man inte få i sig varken som gravid eller ogravid.

Det har inget med att göra om fisken ska serveras till en gravid alltså.

Listeria överlever frysning förövrigt.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Mammatilltretroll

Låter bra att det är norm att all fisk fryses innan..
    Men om listeria inte dör av frysning, hur kan då slv okeja sushi med fisk för gravida?

• La Lola
    Mammatilltretroll skrev 2009-05-18 15:03:14 följande:
    Låter bra att det är norm att all fisk fryses innan.. Men om listeria inte dör av frysning, hur kan då slv okeja sushi med fisk för gravida?
    Får att det står att den ska ätas färsk/nygjor.
    O innan listeria har hunnit växa till sig till skadliga mängder har fisken hunnit bli ofräsch o då vill man inte äta den varken som gravid eller ogravid.
  • Mammatilltretroll

La Lola skrev 2009-05-18 15:04:59 följande:

Får att det står att den ska ätas färsk/nygjor. O innan listeria har hunnit växa till sig till skadliga mängder har fisken hunnit bli ofräsch o då vill man inte äta den varken som gravid eller ogravid.
    *pustar ut*
    Då borde det vara ok att köpa sushi på restaurang och äta trots att laxen är rå..? :)
  • La Lola
    Mammatilltretroll skrev 2009-05-18 15:14:41 följande:
    *pustar ut* Då borde det vara ok att köpa sushi på restaurang och äta trots att laxen är rå..? :)
    Japp.
    Men den bör ju vara fryst hursomhelst.
  • Kinya

Min man frågade ett sushiställe om de frös fisken och de frös bara tonfisken inte laxen. Jag tyckte dock att det lät konstigt då jag trodde att det var lag på att all sushifisk måste varit frusen. De gjorde dock mammasushi om man ville ha dvs räkor, omelett vegetariskt.

Ett annat ställe frös all fisk i ca 1-1½ vecka.

• Trynträ

Jag brukar käka sushi utan rå fisk. Det är ju smaken man vill åt och jag tycker inte laxen i sig smakar så mycket så jag kan lika gärna äta avocado på eller liknande. Så slipper man dessutom oroa sig.

Svar på tråden Det här med sushi...