• DizNick

Xylocain-Vid ammning?

Var inne i en annan tråd för att få lite råd ang smärta i underlivet. Blev sydd ganska mycket efter förlossningen. Men då dök iaf Xylocain upp. Och jag gick då in på apotekets hemsida för att kolla lite.

Hittade då detta:

Amning
    Lidokain passerar över i modersmjölk, men påverkar troligen inte barn som ammas. Tala ändå med läkare vid mer än tillfällig användning av Xylocain under amning.

Och även detta:

Såriga bröstvårtor i samband med amning: Salvan smörjes på 5-10 minuter innan amning och torkas eller sköljes bort med vatten före själva amningen.

Får inte riktigt ihop de 2 punkterna....Dvs de skriver att det passerar över i modersmjölken men även att man kan använda den på bröstvårtorna....

Jag undrar nu hur ni tänker kring detta? Och skulle ni kunna tänka er att använda den på bröstvårtorna? Blir inte barnets mun bedövat då?

• Svar på tråden Xylocain-Vid ammning?
  • Jesster
    "och torkas eller sköljes bort med vatten före själva amningen."

Under de 5-10 minutrarna har området bedövats och sköljer man bort resterna av salvan på huden får barnet inte något i sig.
    Den som söker han finner - www.google.se
  • DizNick
    Jesster skrev 2009-05-18 18:29:53 följande:
    "och torkas eller sköljes bort med vatten före själva amningen."Under de 5-10 minutrarna har området bedövats och sköljer man bort resterna av salvan på huden får barnet inte något i sig.
    Tolkar ditt svar som om att du skulle kunna tänka dig använda salvan. Men hur resonerar du kring att de skriver att den går ut i mjölken?
  • Jesster
    DizNick skrev 2009-05-18 18:31:06 följande:
    Tolkar ditt svar som om att du skulle kunna tänka dig använda salvan. Men hur resonerar du kring att de skriver att den går ut i mjölken?
    Alldeles riktigt

Skulle jag behöva använda salvan skulle jag göra det men inte i onödan.
    Den som söker han finner - www.google.se
  • solskina

salvan i säg är inte farlig för barnet, det finns till och med i gurgelgele. Om man har ont i halsen eller blåsor. Jag tolkat texten som om att dom vet att den kan gå ut i bröstmjölken men anser att det inte är farligt.

• DizNick
    solskina skrev 2009-05-18 18:35:36 följande:
    salvan i säg är inte farlig för barnet, det finns till och med i gurgelgele. Om man har ont i halsen eller blåsor. Jag tolkat texten som om att dom vet att den kan gå ut i bröstmjölken men anser att det inte är farligt.
    Så tolkade jag det oxå men man vet ju aldrig!
Svar på tråden Xylocain-Vid ammning?