• KorElleBelle

Nyköping - vilket område?

Kollar runt på hus i Nyköping och undrar nu vilka områden som är bra för barnfamiljer?
    Dom hus vi har på g ligger i Sjösa, Oppeby, Gumsbacken och Öster.
    Synpunkter från er som bor eller har bott i Nyköping?

• Svar på tråden Nyköping - vilket område?
  • Mamalicious

Hejhallå!

Är nyköpingsbo, born and raised Lite svårt och säga när man inte vet vilka adresser det gäller, men Öster låter som förstahandsvalet om jag vore ni, men det beror som sagt lite på var Jag skulle utesluta Oppeby direkt, då jag tycker att det är för långt från stan och ett tråkigt/ocharmigt område. Sjösa är trevligt, lantligt men ändå nära stan, dock ingen affär eller liknande vilket ju kan vara lite jobbigt. Gumsbacken skrev du, det är för mig ett köpcentraområde, var skulle det vara då?

Svårt att tipsa när man inte vet vad ni är ute efter ska det vara lantligt/barnvänligt/centralt..osv?

• KorElleBelle

Oops, Oxbacken hette visst området!

Det vi framförallt letar efter är ett hus i ett barnvänligt område, lungt med fina grönområden och gärna med lekplatser men det har jag förstått är lite ont om i hela Nyköping.

• Mamalicious

Aha Oxbacken, ja men det är fint tror jag. Lugnt med mycket barnfamiljer. Får man fråga var på Öster det är ni tittat?

• Carla82

Mina farföräldrar bor på öster. Lagom avstånd till centrum, större matbutiker och badhuset bla. Dessutom ett lugnt och trevligt område. De andra områdena kan jag däremot inte uttala mig om.

• ploten

I Oxbacken bor en av mina kompisar med man och två barn, och det verkar lugnt och trivsamt. Dock inte gångasvstånd till centrum direkt. Sjösa skulle jag säga är ute på landet. Öster verkar du ju känna till själv, och det är ju ett väldigt trevligt område, men kanske inte så mycket grönt eftersom det är så nära centrum.

• Carla82

På öster finns både grönområden och lekplatser...men man måste kanske leta sig fram lite.

• Smilla1976
    Mamalicious skrev 2009-05-18 18:39:33 följande:
    Hejhallå!Är nyköpingsbo, born and raised Lite svårt och säga när man inte vet vilka adresser det gäller, men Öster låter som förstahandsvalet om jag vore ni, men det beror som sagt lite på var Jag skulle utesluta Oppeby direkt, då jag tycker att det är för långt från stan och ett tråkigt/ocharmigt område. Sjösa är trevligt, lantligt men ändå nära stan, dock ingen affär eller liknande vilket ju kan vara lite jobbigt. Gumsbacken skrev du, det är för mig ett köpcentraområde, var skulle det vara då?Svårt att tipsa när man inte vet vad ni är ute efter ska det vara lantligt/barnvänligt/centralt..osv?
    Det är inget fel på Oppeby! Det beror på vart i området man bor, runt ica-affären är det inte så mysigt, men mer mot Stigtomatavägen där vi bor är kanonbra! 25 min promenad till stan, 10 min på cykel! Kan inte bo bättre

Öster kan man ju bo om man har mkt pengar Det är oftast dyra hus, men väldigt charmiga...
    Sjösa har jag bott i, lantligt som Mamalicious skrev, lite längre till stan, tar ca 20 min med cykel!

Lycka till!
  • KorElleBelle

På Öster har vi tittat på nybygge vid Ortvägen och ett renoveringsobjekt på Barnhemsvägen (är dock något trötta på renovering så där är vi väääldigt fundersamma).
    Hur är Bryngelstorp?
    Usch va svårt det är när man inte är på plats och kan ta en cykeltur för att "tjuvkika".

Ska köra upp och titta runt på torsdag men måste sortera lite bland objekten vi sett ut innan vi är på plats.

• Mamalicious
    Smilla1976 skrev 2009-05-18 19:23:22 följande:
    Det är inget fel på Oppeby! Det beror på vart i området man bor, runt ica-affären är det inte så mysigt, men mer mot Stigtomatavägen där vi bor är kanonbra! 25 min promenad till stan, 10 min på cykel! Kan inte bo bättre Öster kan man ju bo om man har mkt pengar Det är oftast dyra hus, men väldigt charmiga...Sjösa har jag bott i, lantligt som Mamalicious skrev, lite längre till stan, tar ca 20 min med cykel!Lycka till!
    Ja det var ju min personliga åsikt om Oppeby, och därmed inte den absoluta sanningen Smaken är ju som baken, tur det
  • Mamalicious
    KorElleBelle skrev 2009-05-18 19:29:23 följande:
    På Öster har vi tittat på nybygge vid Ortvägen och ett renoveringsobjekt på Barnhemsvägen (är dock något trötta på renovering så där är vi väääldigt fundersamma).Hur är Bryngelstorp?Usch va svårt det är när man inte är på plats och kan ta en cykeltur för att "tjuvkika".Ska köra upp och titta runt på torsdag men måste sortera lite bland objekten vi sett ut innan vi är på plats.
    Ok är det radhusen ni tittat på där? Dom ser fina ut, men ligger lite tråkigt nog precis vid Brandkärr, vilken är Nyköpings absolut sämsta område (återigen min personliga åsikt). Barnhemsvägen, det är vid vattentornet va? Det är ett riktigt bra område, nära centrum, lugnt osv. Jobbigt med renoveringsobjekt bara om man inte verkligen brinner för det.
  • Mamalicious

Glömde ju att skriva om Bryngelstorp.. det är oxå ett rätt fint område med mycket villor, gång-cykelavstånd till centrum och grönområden i närhet. Absolut sevärt tror jag.

• tulas

Mamalicious: Varför tycker du att Brandkärr är Nyköpings absolut sämsta område?

Enligt mig är Brandkärrs är perfekt om man har barn och vill bo i lägenhet. Skulle inte kunna tänka mig någon annanstans där det är lika barnvänligt. Villorna i Brandkärr ligger fint. Tyvärr ligger det nära E4.

Av ställena ts nämner skulle jag ha valt Sjösa, då det ligger lite utanför men ändå med cykelbana in till stan. Oxbacken, nu vet jag inte exakt var men "gamla" oxbacken är fint och lite kuperat. De nya husen som byggts (om dem tillhör oxbacken) ligger på en åker. Ser lite trist ut, men det växer ju upp. Tyvärr ligger även detta område nära E4, med vinden på hörs trafiken en del

• MillanoFilip

Jag hade också valt Sjösa. Men mest min personliga åsikt då jag inte vill bo i stan utan mer på landet men ändå nära med cykelavstånd samt få lite landetkänsla samtidigt. Det är belyst cykelbana in till stan (ca 4-5 km) samt dagis och skola upp till åk 6. Jag har barnen där i förskolan och jag tycker det är superbra. Nackdel med Sjösa är väl också att E4 och tågräls inte ligger alltför långt bort men inget stör jättemycket tror jag.

Bor man i huset längst bort i Bryngelstorp skiljer sig nog det inte så mycket avståndsmässigt jämfört med Sjösa....svårt. Hoppas ni hittar nåt.

• NovaIzabellaCecilia

Ska själv flytta till hus vid vattentornet, har dock kollat på huset på barnhemsvägen men ville inte ha ett renoveringsobjekt. Tycker dock att det är barnvänligt och bra vid vattentornet!

Svar på tråden Nyköping - vilket område?