• Miss emma

Rapsolja mot hård mage?

Min dotter har precis gått över från amning och ersättning till bara ersättning och i helgen har hon inte bajsat så mycket som tidigare och nu är det ett dygn sen det var bajs i blöjan. Vi har idag gått över till sempers Lemolac från Baby semp 1. Har förstått att man också kan hjälpa till genom att tillsätta rapsolja i ersättningen. Min fråga är: Hur mycket rapsolja i hur mycket ersättning?

Snälla svara ni som vet, jag vill så gärna hjälpa min lilla tjej!

• Svar på tråden Rapsolja mot hård mage?
  • Jesster

1 tsk olja i ersättningen morgon och kväll Skulle det behövas kan man ge i varje mål.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Slippy

Våran dotter är allergisk och vi har därför fått träffa en dietist. Hon sa att man ska ge 1tsk rapsolja/dl mat/gröt/välling/ersättning. Det hjälper mot hård mage, men är även bra eftersom små barn behöver extra fett.

• Lisa88

Vi gav våran dotter messmör i ersätnningen. Det lindrar mot hårt mage och magknip samt att det på samma gång ger en lite mer sötsmak som bröstmjölken har och det gör att dom tycker mer om ersättningen :)

• Heliodora

Vilka bra tips ni hade!

Jag hoppar in med en fråga, hur länge dröjer det innan magen blir bättre igen? Min dryga 7veckors gamla dotter har inte bajsat på 3dagar nu...

• carrabarra
    Lisa88 skrev 2009-05-19 16:04:27 följande:
    Vi gav våran dotter messmör i ersätnningen. Det lindrar mot hårt mage och magknip samt att det på samma gång ger en lite mer sötsmak som bröstmjölken har och det gör att dom tycker mer om ersättningen :)
    hur mycket messmör ska man ge?
  • La Lola
    carrabarra skrev 2009-05-26 10:20:36 följande:
    hur mycket messmör ska man ge?
    Nån tesked varje gång räcker.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Nilliz2008

Min dotter äter nan 2 samt välling, jag brukar ge ca 2tsk messmör när hon inte har bajsat på nån dag, men samtidigt så e ersättningen lite tjockare än bröstmjölk så dom kanske inte har samma behov att bajsa, sen så är bröstmjölk lite laxerande. men messmör har alltid funkat fint för oss, tar ca en tim så kommer d ut ;)

• åra

Om de inte bajsat på några dgr men inte verkar vara besvärade spelar det ju ingen större roll. Har de däremot magknip och är pruttiga vill man ju hjälpa dem.
    Tack för tipsen!
    Kan kontra med ett litet stimulerande tips - om de inte basjat på några dgr men inte verkar ha superhård avföring kan man trycka en bomull med varmt vatten mot anus en stund eller kanske pilla lite med en tops med salva på precis i analöppningen - det stimulerar att tömma tarmen. OBS - försiktigt, förstås! Om ungen är hård i magen kanske det är bussigast att ge nåt lösande först också. Inte så skönt att få bajsreflex och sen är det som ska ut stenhårt...

Svar på tråden Rapsolja mot hård mage?