• brawny

Honkatt eller hankatt?

Vi funderar på att utöka familjen med en katt men... vi vill att katten ska kunna gå ute och vet att det redan finns två stora hankatter som rör sig här vid vårt hus (jag vet inte om de är kastrerade). Frågan är då om det ska påverka om vi väljer en honkatt eller hankatt?

Finns det ngn som kan ge råd om det här? Ska vi välja en hona eller hane?

Den katt vi väljer ska kastreras/steriliseras, om det inte redan är gjort...

• Svar på tråden Honkatt eller hankatt?
  • Simbiz

Det är lättare för hankatter att hamna i bråk med de andra katterna då de var där först. Så då kan det vara bättre med honkatt, men se till att sterilisera denna så fort man kan, annars är ju risken för små kisseungar

• brawny

tack för svar! det var ungefär så vi tänkte. och vi kommer definitivt att sterilisera honkatten. jag är inte sugen på kattungar...

Simbiz skrev 2009-05-18 19:24:04 följande:
    Det är lättare för hankatter att hamna i bråk med de andra katterna då de var där först. Så då kan det vara bättre med honkatt, men se till att sterilisera denna så fort man kan, annars är ju risken för små kisseungar
  • dogcatbird

Djises..., ta inte en honkatt - de ska bara visa en hur man ska äta torrfoder (eller fångad sork) kl 04.00 varje morgon. Ve den som inte vill gå upp och titta på. Då tar jamet aldrig slut och inte kloandet heller.

• brawny

haha, sant att de jagar mkt men det störde inte mig tidigare. jag tar nog hellre en honkatt som jagar än en hankatt som hamnar i slagsmål med de andra hankatterna kl 04.00 varje natt...

dogcatbird skrev 2009-05-18 19:36:38 följande:
    Djises..., ta inte en honkatt - de ska bara visa en hur man ska äta torrfoder (eller fångad sork) kl 04.00 varje morgon. Ve den som inte vill gå upp och titta på. Då tar jamet aldrig slut och inte kloandet heller.
  • Simbiz
    dogcatbird skrev 2009-05-18 19:36:38 följande:
    Har själv haft honkatt och hon gjorde aldrig något sådant, hon var jätte gosig. Det är någ olika från katt till katt, hanar kan oxå göra så!
  • sanna88a

har haft både honkatt och hankatt.

honkatt - min honkatt var gosigare än hankatten.
    dyrare att kastrera en honkatt.
    jobbigt när dem löper.

hankatt - kan lätt hamna i bråk med andra katter då dem ska markera sitt revir.
    kostar inte så mycket att kastrera.

• papercut

Eftersom du ska kastrera katten (vilket är mycket bra) så är skillnadena honkatt/hankatt nästintill obefintliga. Hur katter är är mer individuellt och inte könsbundet när det väl är kastrerade.

www.katter.nu/kattstatus/index.asp

• Birry

Hankatter (kastrerade!!!) är enligt min erfarenhet lättare att få att gå ihop med andra katter (ffa andra kastrerade hankatter då). Har själv sex kastrerade honkatter och det är lite "bitchig" stämning ibland. Så jag rekommenderar hankatt (billigare att kastrera också! )

Svar på tråden Honkatt eller hankatt?