Inget var speciellt svårt egentligen men för vår generation så var det en naturlig del av utveckligen, att växa upp liksom.
När man fyllde femton så köpte man moppe och slutade trampcykla, året därpå så skaffade man motorcykel - det var inte så mycket man funderade på utan så fungerade tillvaron.
Övningskörningen var enkel, farsan åkte bakom i bilen och man själv körde framför med motorcykeln, uppkörningen var inte heller så svår och efter att ha tuffat runt staden på sin egen motorcykel med en inspektör i bil bakom så var saken klar.
Problemet var snarare när man fyllde 18 och man fortfarande ville köra MC, då fanns det ju en viss risk att föräldrarna blev oroliga och att man betraktades som lite pubertal som inte ville köra bil istället...
Så kom dagen när man fyllde 18 år och över en natt så fick man plötsligt köra en tung motorcykel, maskinen (en Norton Commando) var redan paxad hos den lokale handlaren - äntligen så slapp man köra japansk tvåtaktare.
Min gamla AS-3 hade ständigt strulat, en luftkyld tvåtaktare med brytartändning var som upplagd för problem, i synnerhet då man körde året runt med den som bruksfordon.
Min Norton levererade en helt annan kraft än en 125:a och man kände sig som en kung. Visst så var Hondas 750 också fin men den var sanslös tung. Kawasaki regerade annars gatorna med sina stora tvåtaktare men den stora niohundran var helt bortom räckhåll, sådana pengar förfogade man inte över helt enkelt.
Så många fler alternativ fanns det inte om man ville ha en större cykel, min kompis hade en Bonneville men den funkade dåligt på långfärd då den mer eller mindre skakade sönder vid lite raskt tempo.
BMW körde man bara om man var gubbe och gillade långfärder, Harley-Davidson var också stora touringmaskiner, liksom Moto-Guzzi och ibland såg vi dessa dyra och välutrustade maskiner på rastplatserna men ägarna hade vi ingen större kontakt med då dessa var medelålders herrar i 30-års åldern och uppåt.