Bejbi 08! Pimpinellan har helt rätt i att det inte finns någon vetenskapligt utprovad kost mot barnlöshet. Huruvida kosten har betydelse för fertiliteten beror nog mycket på varför man har problem att bli gravid. Man måste komma ihåg att många av kroppens funktioner faktiskt hänger ihop. Är inte kroppen i biobalans så kan det vara många saker i kroppen som inte fungerar optimalt (t.ex. immunförsvaret, hormonsystemen mm). Många av dessa saker är sådana som har betydelse för möjligheten att bli gravid. Det är känt att en bra kost kan förebygga en mängd allvarliga sjukdomstillstånd - t.ex. cancer, hjärt- kärlsjukdomar, diabetes mm. Att då tro att ett så känsligt system som fortplantningen inte skulle påverkas av kosten är i det närmaste naivt.
Jag skulle vilja börja med att rekommendera boken "Den självläkande människan" av Susanna Ehdin. Hon är immunolog och knyter i sin bok ihop frågor om obalanser i immunförsvaret (som ju är en vanlig orsak till s.k. oförklarlig barnlöshet) med kosten, långvarig stress och sömnsvårigheter. Boken behandlar inte fertilitet i sig, men har man läst andra böcker om immunologiska orsaker till fertilitetsproblem (t.ex. "Is Your Body Baby-Friendly?" av Alan E. Beer), så inser man med hjälp av Sanna Ehdins bok hur mycket man själv kan göra för att förbättra sina chanser att bli gravid. Susanna Ehdin, som numera kallar sig Sanna Ehdin, har också gett ut en matbok, som bygger på de principer som hon redogör för i "Den självläkande människan". Matboken har det passande namnet: "Sannas matbok för den självläkande människan". Du kan hitta böckerna på hennes hemsida: www.ehdin.com
Själv så har jag försökt bli gravid i 2,5 år nu. Jag har provat ägglossningsstimulering (pergotime), ivf och FET, men utan resultat. Man har inte hittat några fel på mig. Äggtillväxten och ägglossningen fungerar som den ska och vi har vid ivf fått flera befruktade ägg (tyvärr har en del fått kasseras pga att de har varit dubbelbefruktade). Det som inte fungerar är att få embryot att fästa. Det känns nästan meningslöst att slänga ut en massa pengar, tid och ångest i ivf-behandlingar ifall det finns någon (oupptäckt) anledning till att embryorna inte fäster. När det inte är själva befruktningen som är problemet så borde ju chanserna nästan vara lika stora på naturlig väg.
Jag har börjat känna mig allt mer desperat och därför sökt andra vägar till att lösa mitt problem. En sådan väg är ackupunktur. Min ivf-läkare tipsade mig om en riktigt duktig ackupunktör som har stor erfarenhet av fertilitetsbehandlingar. Av en händelse snubblade jag över kopplingen mellan kosten och immunförsvaret och bestämde mig efter ett par minuter för att prova även detta. Jag ville börja direkt, men hade inte hunnit läsa på tillräckligt för att veta vad jag skulle förändra i kosten. Jag var därför drastisk och började med 1,5 veckas fasta. Under den tiden läste jag allt jag kom över. Framför allt läste jag om olika detox-metoder (att rena kroppen genom kosten) och sedan hittade jag även Ehdins böcker. Jag har nu sedan ca 2,5 månader helt lagt om min kost. Jag har under den tiden inte heller tagit några hormoner, eftersom jag vill ge kroppen en chans att hitta sin egen stabilitet och balans innan jag åter rubbar denna med hormoner. Den här månaden ska vi istället prova en insemination i naturlig cykel. Då slipper jag störa kroppens balans, men samtidigt kan jag göra en behandling. Ytterligare en fördel är att jag genom VUL får ingående kontroll av vilken äggtillväxt och ägglossning jag egentligen har. Jag ska in i morgon för ett första VUL (cykeldag 12), så får vi se hur det ser ut.