• IVFmamma

Mat som kan hjälpa

Hejsan!
    Jag undrar om ni där ute har någe tips på vad man kan äta för att öka fertiliteten speciellt att få ett embryo att fästa lättare. Jag vet att mat kan kanske inte hjälpa hela vägen men det kan ju inte vara fel.
    Jag röker inte, dricker ingen alkohol, äter mkt. frukt osv= det uppenbara men nån annan som har nått tips?

• Svar på tråden Mat som kan hjälpa
  • Pimpinellan

Nej,det finns inget som vetenskapligt bevisat hjälper. Bara sånt som stjälper vilket du redan vet och undviker. Undvik kaffe också och svart och grönt te. Ät folsyra.

• Lattemaja

Bejbi 08! Pimpinellan har helt rätt i att det inte finns någon vetenskapligt utprovad kost mot barnlöshet. Huruvida kosten har betydelse för fertiliteten beror nog mycket på varför man har problem att bli gravid. Man måste komma ihåg att många av kroppens funktioner faktiskt hänger ihop. Är inte kroppen i biobalans så kan det vara många saker i kroppen som inte fungerar optimalt (t.ex. immunförsvaret, hormonsystemen mm). Många av dessa saker är sådana som har betydelse för möjligheten att bli gravid. Det är känt att en bra kost kan förebygga en mängd allvarliga sjukdomstillstånd - t.ex. cancer, hjärt- kärlsjukdomar, diabetes mm. Att då tro att ett så känsligt system som fortplantningen inte skulle påverkas av kosten är i det närmaste naivt.

Jag skulle vilja börja med att rekommendera boken "Den självläkande människan" av Susanna Ehdin. Hon är immunolog och knyter i sin bok ihop frågor om obalanser i immunförsvaret (som ju är en vanlig orsak till s.k. oförklarlig barnlöshet) med kosten, långvarig stress och sömnsvårigheter. Boken behandlar inte fertilitet i sig, men har man läst andra böcker om immunologiska orsaker till fertilitetsproblem (t.ex. "Is Your Body Baby-Friendly?" av Alan E. Beer), så inser man med hjälp av Sanna Ehdins bok hur mycket man själv kan göra för att förbättra sina chanser att bli gravid. Susanna Ehdin, som numera kallar sig Sanna Ehdin, har också gett ut en matbok, som bygger på de principer som hon redogör för i "Den självläkande människan". Matboken har det passande namnet: "Sannas matbok för den självläkande människan". Du kan hitta böckerna på hennes hemsida: www.ehdin.com

Själv så har jag försökt bli gravid i 2,5 år nu. Jag har provat ägglossningsstimulering (pergotime), ivf och FET, men utan resultat. Man har inte hittat några fel på mig. Äggtillväxten och ägglossningen fungerar som den ska och vi har vid ivf fått flera befruktade ägg (tyvärr har en del fått kasseras pga att de har varit dubbelbefruktade). Det som inte fungerar är att få embryot att fästa. Det känns nästan meningslöst att slänga ut en massa pengar, tid och ångest i ivf-behandlingar ifall det finns någon (oupptäckt) anledning till att embryorna inte fäster. När det inte är själva befruktningen som är problemet så borde ju chanserna nästan vara lika stora på naturlig väg.

Jag har börjat känna mig allt mer desperat och därför sökt andra vägar till att lösa mitt problem. En sådan väg är ackupunktur. Min ivf-läkare tipsade mig om en riktigt duktig ackupunktör som har stor erfarenhet av fertilitetsbehandlingar. Av en händelse snubblade jag över kopplingen mellan kosten och immunförsvaret och bestämde mig efter ett par minuter för att prova även detta. Jag ville börja direkt, men hade inte hunnit läsa på tillräckligt för att veta vad jag skulle förändra i kosten. Jag var därför drastisk och började med 1,5 veckas fasta. Under den tiden läste jag allt jag kom över. Framför allt läste jag om olika detox-metoder (att rena kroppen genom kosten) och sedan hittade jag även Ehdins böcker. Jag har nu sedan ca 2,5 månader helt lagt om min kost. Jag har under den tiden inte heller tagit några hormoner, eftersom jag vill ge kroppen en chans att hitta sin egen stabilitet och balans innan jag åter rubbar denna med hormoner. Den här månaden ska vi istället prova en insemination i naturlig cykel. Då slipper jag störa kroppens balans, men samtidigt kan jag göra en behandling. Ytterligare en fördel är att jag genom VUL får ingående kontroll av vilken äggtillväxt och ägglossning jag egentligen har. Jag ska in i morgon för ett första VUL (cykeldag 12), så får vi se hur det ser ut.

• gedansk

hej

lattemaja:håller tummarna att det kommer att gå. Jag har själv funderat mycket i mitt fall på extrem stress, övervikt och kost. Jag har gått ner 15kg, äter bättre och sagt uppmig från min nuvarande avdelning (som jag vantrivts extremt på) men som inte kommer att släppa mig fören i slutet på Juli. I höst ska vi göra en ny ET första IVF misslyckades.
    mvh jeanette

• Lattemaja

Jeanette: Jag är imponerad över att du har gått ned 15 kg i vikt. Jag läste i en bok att om man var överviktig så räckte det oftast med att gå ned 10 % av sin kroppsvikt för att markant öka sina chanser att bli gravid. Men sedan måste ju också stressen minska. Men förhoppningsvis så blir det väl bättre när du vet att du får en förändring i din jobbsituation i slutet av juli.

Själv har jag också haft alltför mycket stress. Jag har varit sjukskriven för utbrändhet under ett års tid, men sedan ett halvår tillbaka jobbar jag igen (i juni blir det på heltid). Jag har blivit piggare och mår mycket bättre än tidigare, men får fortfarande kraftig ångest så fort jag slår på min jobbdator (jag jobbar hemifrån). Jag har därför begärt tjänstledigt för att börja plugga. Jag tror att det är viktigt att titta på helheten i livet om kroppen ska fungera optimalt. Därför försöker jag att både se över vad jag stoppar i mig och hur min livssituation i övrigt ser ut. Det är först nu som jag känner att jag har tillräcklig energi för att orka vidta några förändringar. Och förändringarna hjälper mig att få ytterligare energi.

Jag är nu på CD17. Jag var in på ett andra VUL igår, men den största äggblåsan var bara 16 mm (den var 15 mm i måndags, så tillväxten går långsamt) och slemhinnan var bara 5 mm (samma som i måndags). Det blir därför ingen insemination den här veckan, så jag får hoppas att jag inte får ÄL i helgen, för de kan inte göra inseminationer under helgen (det behövs så mycket personal både till själva inseminationen och för att "sortera" sperman på lab.). Och det finns inte tillräckligt med tid för ett försök i nästa cykel, för den krockar med klinikens semester. Men vi jobbar för säkerhets skull på själva med produktionen i helgen...

• mom88

Ska man undvika grönt te? jag dricker grönt te med citron minst 2 ggr i veckan.. har det en motsättande effekt?? =(

• jaghetersophia

Jag åt naturläkemedlet fytoöstrogen och drack aloeverajuice och fick en sjujäklarns ägglossning med 4 äggblåsor och en mycket tjockare slemhinna än tidigare månader :)

• Pezon

Jag tror precis som Lattemaja att kosten har en betydelse för hela systemet.
    Varför skulle det inte påverka just detta om kosten har en så stor inverkan på vår hälsa i övrigt.
    Sen beror det självklart på vad anledningen till att man inte blir gravid är. Men en balans i kroppen tror jag är viktigt. Både för han och henne. Och både vad gäller vikt, stress och kost.

Jag har kommit i kontakt med ett företag som har otroligt bra produkter, kosttilskott bl.a. Som jag har förstått det är det flera som har fått hjälp att bli gravida genom dem.

För min del har det gjort skillnad på hur jag mår i denna graviditet än i förra (det är som natt och dag). Jag har riktigt bra järnvärden utan att ta något extra, mer än vad tillskotten innehåller. Känner inte heller av de klassiska symptomen som järntabletter brukar ge...
    Har också genom detta förstått att graviditetsillamående har mycket att göra med kosten vi äter också. Det är inte bara hormonbaserat som man har trott förut.

• Höni

Jag tog Mivitotal och x-tra folsyra innan vi försökte bli gravida genom IVF-beh, jag gick även på Zonterapi...för att öka blocirkulationen i de berörda delarna! Det hjälpte mig oxå att varva ner...man blir ju ganska stressad. Jag drack även olika shaker från Herbalife för att få mer energi och styrka! Jag drog ner ganska mycket på kaffet oxå och slutade röka!! Har två flickor idag, så jag tro att det hjälper. Våra chanser att bli gravida genom IVF var knappt 50%
    Lycka till!

• Cybele

Det finns Bush flower droppar som kan balansera hormonerna.

Annars tror jag på att äta nyttigt. Det här är råden jag fick från en kostexpert:

Helst ekologiskt mat.

5-10 port frukt och grönsaker, varav 2 port av leafy greens (broccoli, kål, spenat, etc), 2-3 port frukt som äts med lite frö eller en liten bit ost.

Långsamma kolhydrater

Bra fett: Fet fisk 3gg/v. Nötter och frön dagligen.

Phytoestrogenes, kan balansera hormonerna. Finns i kikärtor, bönor, soja produkter, linser och persilja

Drick bra med vatten och ät bra med fiber (som hjälper till med balanserandet av hormoner)

Undvik

Mättat fett
    konserveringsmedel, konstgjort sötningsmedel, etc
    minska ner på kaffe, svart te, grönt te och choklad
    minska ner på alkohol
    socker

Lycka till!

PS Jag blev gravid efter 8v på denna dieten i kombination med vitamintillskott. Men nu har det tagit tid med att försöka få till nr 2, men å andra sidan mår jag mycket bättre när jag äter bra ... DS

• LitenKyckling

Varför ska man undvika grönt te?

Svar på tråden Mat som kan hjälpa