• Floff

Sälja lägenhet som student - hur påverkar det studiebidrag/lån?

Jag och min blivande man väntar barn och bor just nu i en andrahandslägenhet i ett mindre bra område i Stockholm. Vi vill bort härifrån så fort som möjligt, och skulle gärna köpa en lägenhet eller ett litet radhus så snart som möjligt.

Vi har båda två varsin etta som vi hyr ut i andrahand. Jag arbetar och har därför inga problem att sälja min lägenhet. Men min sambo är student och har minst 2 år kvar på sina studier.

Nu är min fråga: vad händer med sambons studiebidrag och studielån om han säljer sin lägenhet och direkt lägger den eventuella vinsten på en ny lägenhet? Räknas vinsten ändå som inkomst och han förlorar både bidrag och lån?

Skulle verkligen uppskatta andra svar än "Fråga CSN"...

• Svar på tråden Sälja lägenhet som student - hur påverkar det studiebidrag/lån?
  • Matillin

Jag tror att det kommer räknas som inkomst.

• Groda78

Sälj INTE som student!!!!! Gör han en vinst på tex 100.000 kr så kommer inom kort ett inbetalningskort från csn på 100.000 kr. Detta sker om han har fått 100:000 kr eller mer från dem under studietiden. Detta händer även om han säljer aktier med vinst!

Var mycket försiktiga!!!!!

• Groda78

Ja, jag vet! Känner en kille som skulle köpa lägenhet som student och därför sålde ärvda aktier. Han fick ett inbetalningskort från csn på vinstsumman. Fick lägga upp en avbetalningsplan med dem på 140.000 kr, vilket var snällt för från början fick han ett par dagar på sig att betala hela summan.

Kolla upp detta mycket, mycket noga innan ni säljer!
    Vi väntade tills sambon började jobba innan vi sålde!

• Floff

Herre gud.. vi får alltså leva i minst två år i osäkerhet. Jippi.

• Juhanna
    Floff skrev 2009-05-19 10:48:54 följande:
    Herre gud.. vi får alltså leva i minst två år i osäkerhet. Jippi.
    Kan ni inte försöka hitta en ny lägenhet då
  • Groda78

Jag vet!!!

Ett riktigt skitsystem just när det kommer till detta!

Men kolla upp det för säkerhets skull med csn ifall något har ändrats. Vill bara råda er att vara mycket försiktiga....

• Floff
    Juhanna skrev 2009-05-19 10:51:50 följande:
    Kan ni inte försöka hitta en ny lägenhet då
    Hur då? Hyreslägenhet i Stockholm? Det blir ju lätt
  • Juhanna
    Floff skrev 2009-05-19 10:53:57 följande:
    Hur då? Hyreslägenhet i Stockholm? Det blir ju lätt
    Kontakta privata hyresvärdar. Jag har inte haft några problem att få lägenhet i stockholm
Svar på tråden Sälja lägenhet som student - hur påverkar det studiebidrag/lån?