• Melami

Tina kräftor?

Jag brukar alltid ta upp kräftorna för sent från frysen så dom är halvfrösna när det är dags att äta dom Så igår kväll tog jag upp dom vid 22 tiden och la dom i rumstemperatur. La in dom i kylen idag vid 11-tiden. Nu fick jag för mig att det kanske inte var så bra att göra så. Blir dom dåliga av att ligga ute så länge???

• Svar på tråden Tina kräftor?
  • cheetah

Nej, dom hade väl knappast hunnit tina helt ens? Det står väl på kartongen hur lång tid det tar att tina dom i rumstemperatur, och min erfarenhet är att det tar ännu längre tid än det står där!

Sen ligger dom ju i saltlag också - inte en miljö som bakterierna direkt gillar. Men det är klart att det var bra att du ställde in dom i kylen nu...

• Melami

Tack för ditt svar
    Stod inget på förpackningen om hur man tinar dom i rumstemp. Stod bara att man snabbtinar genom att spola kallt vatten i 3 timmar. Och att dom skulle ligga i kylen i 3 dygn för att tina långsamt....Men jag har för mig att jag läst på andra packet att dom skulle tina i rumstemp i typ 12 timmar.

• systernegativ

På de kräftor vi köpte stod det att man för bäst resultat skulle ta dem ur frysen 24 timmar innan man skulle äta dem och låta dem ligga i rumstemperatur över natten, och sedan ha dem i kylen tills man skulle äta dem.

Svar på tråden Tina kräftor?