• Anonym (väntar)

    Vuxenadoption - vad händer nu?

    För en vecka sedan skrev min fosterfar och jag på papprena om att vi ville göra en vuxenadoption av mig - äntligen! (Jag är 30+, fosterfar har alltid velat men inte fått adoptera mig pga biosläktens protester).

    Han lade dessa på lådan på väg hem från vår adoptionsmiddag och nu vääääntar vi. Men vad händer nu? Någon som vet? Hur lång tid kommer det ta? Kan jag ta hans efternamn? behöver jag ansöka och betala? Ska jag skriva på några fler papper? Kommer någon ringa från domstolen och ställa jobbiga frågor? Hur vet vi var/när/hur vi ska betala in AKT-avgiften?

    Hoppas någon annan med erfarenhet av vuxenadoption kan stilla min nyfikenhet och väntan...!

  • Svar på tråden Vuxenadoption - vad händer nu?
  • Anonym (insatt)

    Ansökningsavgift måste man alltid betala om man vill ha ett ärende avgjort av domstol....

    Fö kommer domstolen att höra av sig om inte ansökan är komplett.... alt om den är det, med ett beslut.... Ring till domstolen och fråga hur handläggningen där fortskrider!

  • Anonym (väntar)

    Tack för svaret!

    Jag vet att vi måste betala in pengar och ange akt-nummer, men ett sådant har vi aldrig fått... vi fick bara ett papper (kopia på adoptionsansökan) utan nuffra på. Står inget på kuvertet, utan bara svarsadress... Om jag ringer till domstolen - hur stor chans är det att de hittar 'rätt' papper och kan svara på min fråga?

    Jag trodde de skulle återkoppla till oss och ge ett aktnummer att betala in till...

    Vi skickade därför in detta, ifyllt och bifogade våra personbevis... isch - hoppas bara vi nu inte måste göra om det...! ;-P (Vi bor 50 mil från varandra, så bara resan krävde en del pengar och planering... )

  • Anonym (insatt)

    Anonym (väntar) skrev 2009-05-19 14:12:32 följande:


    Tack för svaret!Jag vet att vi måste betala in pengar och ange akt-nummer, men ett sådant har vi aldrig fått... vi fick bara ett papper (kopia på adoptionsansökan) utan nuffra på. Står inget på kuvertet, utan bara svarsadress... Om jag ringer till domstolen - hur stor chans är det att de hittar 'rätt' papper och kan svara på min fråga?Jag trodde de skulle återkoppla till oss och ge ett aktnummer att betala in till... Vi skickade därför in detta, ifyllt och bifogade våra personbevis... isch - hoppas bara vi nu inte måste göra om det...! ;-P (Vi bor 50 mil från varandra, så bara resan krävde en del pengar och planering... )
    Domstolen har koll på alla inkomna handlingar - och hittar dem med hjälp av personnummer....
  • Anonym (väntar)

    Fint - tack jag slår dem en signal, helt enkelt

  • linjes

    Vi betalade in 320 kr el vad det nu var,till tingsrätten innan papprena skickades in..

    Hur lång tid det tar är ju olika beror ju lite på hur mycket dom har att göra,vet inte riktigt hur utredningen går till på vuxenadoption,men familjerätten tog kontakt med oss och utredningen startades då,för oss tog det ca 2 månader innan allt var klart.

    Hans efternamn kan du ta om han godkänner detta,det kostar inget

  • Anonym (väntar)
    linjes skrev 2009-05-20 09:37:16 följande:
    Vi betalade in 320 kr el vad det nu var,till tingsrätten innan papprena skickades in..Hur lång tid det tar är ju olika beror ju lite på hur mycket dom har att göra,vet inte riktigt hur utredningen går till på vuxenadoption,men familjerätten tog kontakt med oss och utredningen startades då,för oss tog det ca 2 månader innan allt var klart.Hans efternamn kan du ta om han godkänner detta,det kostar inget
    Tack för lite mer återkoppling Har inte hunit ringa domstolen, ska göra det i nästa vecka. Så nyfiken och pirrig! kan tänka mig det är olika belastning på olika domstolar, men omkring 2 mån var nog ungefär vad jag förväntade mig...

    Tack!

  • linjes

    Anonym (väntar) skrev 2009-05-20 14:20:07 följande:


    Tack för lite mer återkoppling Har inte hunit ringa domstolen, ska göra det i nästa vecka. Så nyfiken och pirrig! kan tänka mig det är olika belastning på olika domstolar, men omkring 2 mån var nog ungefär vad jag förväntade mig... Tack!
    ja men det kan ta upp till 6 månader
  • Anonym (så kul)

    Vad jag blir glad av att läsa de du nu går igenom. Tänk om man hade en "pappa" som är som din.
    Du e nu (ok snart) dotter till din pappa hihi. Han e pappa till sin dotter. JIPPIII va kul

  • Anonym (väntar)

    Igår kom papprena hem till pappa med AKT-nummer mm. Han betalde in på direkten och kommenterade det hela lite surt med att de ju kunde ha skickat ett kt-nummer direkt

    Så nu är det på G....!

    Satt i min avslutande, sista terapisession igår och kände efter. Det är lite läskigt, obehagligt, spännande och roligt på en och samma gång

  • Annelie N

    TS, vad kul! Skulle vilja veta mer, om hur det går för dig! Kan du inte inboxa mig eller liknande!


    / Annelie
  • humlan01

    Hej,
    jag är i samma situation nu som du var då. Är väldigt nyfiken på hur det gick för er och hur processen gick till. Vore tacksam om du ville skriva till mig.

Svar på tråden Vuxenadoption - vad händer nu?