• Maria o Casper

någon som vart i thailand i juni?

Vet någon hur vädret är i phuket i juni??

• Svar på tråden någon som vart i thailand i juni?
  • Girlinthecity

Regnperiod, och oftast otroligt varmt mellan skurarna. Turister rekomenderas inte åka dit juni, juli, augusti.

• Maria o Casper

Men det regnar la inte Varje dag?

• Girlinthecity

Jo, det kan det göra. Sen kanske det itne regnar hela dagarna,. men det kan ju regna flera gånger under en dag. Går ju inte att jämnföra med våra årstider direkt. Det är ju inte bara ett regnväder, utan en regnperiod.

• MaMaS

Det regnar i Phuket i juni. Det är bättre på östsidan under våra sommarmånader. Vi var på Koh Samui i jul/aug för nåt år sedan och hade jätte fint väder! Kom någon störtskur på 5 min på sen eftermiddag, men det gör det nästan alltid i Thailand =) Träffade några som varit i Phuket och det hade ösregnat där så de åkte till vår sida istället. Så kan ni välja hade jag valt östsidan istället.

• Maria o Casper

ok detta låter inget vidare:(
    Vi har ju redan betalat för resan till phuket som vi vann på tradera,
    så går ju inte att ändra nu

• MaMaS

ok, men då hade jag gjort så att jag hade tagit resan ner och åkt till phuket. det kanske är fint väder, vem vet =) om inte går det lätt att ta sig vidare till Koh Samui. Och då hade jag gjort det istället. Också lite beroende på hur länge ni ska vara borta. Men ni behöver inte vara oroliga för att inte hitta boende på Koh Samui under denna tiden då det inte är högsäsong förrän juli/aug. Så det är bara att gå runt mellan hotellen och titta på rummen och pruta lite =)

• lily2008

vi var där för 2 år sen i juli, det regnade varje dag fast inte så länge. det är ju absolut bättre väder under vinterhalvåret. ett tips är att desto längre österut man befinner sig desto mindre regn så mitt tips är att ta er till koh chang.

• LenaLi

Åk till Koh Samet där regnar det tydligen nästan aldrig.

• Maria o Casper

Kan ju inte åka någon annan stans eftersom vi redan betalat hotellet!

• Thegran
    Maria o Casper skrev 2009-05-20 12:48:15 följande:
    ni kommer få en toppensemester, var inte orolig!
  • Högst32tecken

Maria o Casper skrev 2009-05-20 12:48:15 följande:

Ta en buss till Surat Thani och sedan båten över till Ko Samui. Det kostar er en resdag i vardera riktning men ni får antagligen stabilare väder och sedan får ni se lite av det riktiga Thailand på vägen.
  • Högst32tecken
    Högst32tecken skrev 2009-05-20 13:55:54 följande:
    Maria o Casper skrev 2009-05-20 12:48:15 följande: Ta en buss till Surat Thani och sedan båten över till Ko Samui. Det kostar er en resdag i vardera riktning men ni får antagligen stabilare väder och sedan får ni se lite av det riktiga Thailand på vägen.
    Glöm det jag skrev jag kan inte ens läsa det jag citerar.
  • Eng76

Hej!

Jag tror att det kan vara väldigt olika om det regnar eller inte. Jag var själv 2 veckor i Phuket för 2 år sedan och under de två veckorna så regnade det 1 dag och kom 2 kvällsskurar. Resten av dagarna var det sol. I för sig kanske inte helt blå himmel utan ofta lite stackmoln men aldrig jämnmulet (förutom den dagen det regnade förstås). Men det var bara skönt eftersom vi reste med barn...

• NoMatter

Istället för att starta en ny tråd om Thailand så snor jag lite utrymme här (Förlåt ts...{#lang_emotions_embarassed}) Men jag undrar ifall man behöver någon vaccination när man ska till Thailand?

Anledningen till att kvinnor har två par läppar; Det ena paret är för att slänga käft, det andra för att ställa allt till rätta.
  • MaMaS
    NoMatter skrev 2009-05-21 07:56:03 följande:
    Istället för att starta en ny tråd om Thailand så snor jag lite utrymme här (Förlåt ts...) Men jag undrar ifall man behöver någon vaccination när man ska till Thailand?
    Ja, du behöver ta Twinrix (mot hepatit A + B) om du inte tagit det innan, detta ska du ta 1 mån innan du åker (har jag för mig). Vi brukar även ta magvaccin, Ducoral, som man tar två doser av om du inte tagit det innan. Har tagit det alla gånger jag varit i Thailand och aldrig blivit magsjuk. Är det länge sen du tog stelkram, polio behöver du även detta, men det vet ju läkarna.
  • NoMatter
    MaMaS skrev 2009-05-21 09:44:53 följande:
    Ja, du behöver ta Twinrix (mot hepatit A + B) om du inte tagit det innan, detta ska du ta 1 mån innan du åker (har jag för mig). Vi brukar även ta magvaccin, Ducoral, som man tar två doser av om du inte tagit det innan. Har tagit det alla gånger jag varit i Thailand och aldrig blivit magsjuk. Är det länge sen du tog stelkram, polio behöver du även detta, men det vet ju läkarna.
    Tack för upplysningen.
    Anledningen till att kvinnor har två par läppar; Det ena paret är för att slänga käft, det andra för att ställa allt till rätta.
  • clembke

När vi åkte ha jag för mig att det räckte med hepatit B för oss. Men sen är det väl inte fel att t för a med.

Vi var 2 v i juli o första veckan regnade det ingenting men andra veckan regnade det mer eller mindre var dag tor jag. vi led inget av det då vi åkte på utflykter andra veckan o där vi va regnade det inte. Sen kan det regna i t.ex. Patong men va strålnde sol i Karon. (bara en liten bit emellan) Vissa dagar regnade det bara lite o andra dagar hela dan.
    När vi pratade med en sa den att hon va där 2 v sommaren innan o då hade det regnat 1 dag under hela tiden. Så det är ett litet spel man få ta, men det få man ju göra överallt...
    Men överhuvudtaget så va det en toppenresa trots regnet....

• Lillofant

Vi var i Thailand, Phuket, förra året 27/5-10/6. Vi hade fint väder hela tiden, det regnade sista dagen när vi skulle åka hem. Så vi hade kanske tur. Jag tror ni kommer få det jättebra! Thailand är super! God mat, trevliga människor och härliga bad! Ni får ha en jättebra resa!

• Maria o Casper

e i phuket nu och det e 36 grader.
    har inte fat nogot regn och har vart her i en vecka nu,hoppas slitta det en vecka till hehe

• Ulf Harrys Farsa

Jag har varit där juni-juli
    Regnperiod, jo iofs men.... det "kan" regna 5 ggr om dagen a´ 10-15min, annars är det som vanligt, tyckte jag iallafall. Lite regn är bara skönt, men tro inte att det "typ rensar luften" det blir bara 10 gånger fuktigare än normalt ;)

Svar på tråden någon som vart i thailand i juni?