Sex veckors bebis missnöjd på dagarna
Min sex veckor gamla son är lugn på nätterna och missnöjd på dagarna - tvärt emot hur de flesta verkar ha det. Han har mycket magkramper men jag tror inte att det är hela förklaringen. Han har en liten stund på morgonen när han oftast är glad men efter det är det i stort sett gnäll/skrik hela tiden. Det brukar oftast fungera att lugna honom med hjälp av bröstet, sång/vagande och napp. Han somnar då (oftast) till slut i famnen, men så fort jag lägger ner honom (händer oftast efter en stund i famnen också) så vaknar han av vad jag tror är magkramper (han grimaserar, sparkar och fäktar och blir röd i ansiktet). Han sover därför oftast bara korta stunder, vilket förmodligen gör att han är trött och också därför blir kinkig.
Utrymmet för glada/lugna stunder där vi kan "umgås" och lära känna varandra är därför minimalt. Jag känner mig som en så dålig mamma och är så rädd att han inte ska knyta an till mig. Det är sällan jag får ett leende (ler lite oftare mot sin pappa). Någon som har något tips vad jag kan pröva med? Jag känner själv att jag borde införa mer rutiner för sömn och mat, men det är svårt eftersom bröstet används som tröst och mattiderna därför blir oregelundna.
Är det någon som känner igen sig eller har några tips? Just nu känner jag mig som en usel mamma som ägnar dagarna åt att söva/tysta min son i stället för att lära känna honom och hjälpa honom att utvecklas.