• Tänkaren73

Sex veckors bebis missnöjd på dagarna

Min sex veckor gamla son är lugn på nätterna och missnöjd på dagarna - tvärt emot hur de flesta verkar ha det. Han har mycket magkramper men jag tror inte att det är hela förklaringen. Han har en liten stund på morgonen när han oftast är glad men efter det är det i stort sett gnäll/skrik hela tiden. Det brukar oftast fungera att lugna honom med hjälp av bröstet, sång/vagande och napp. Han somnar då (oftast) till slut i famnen, men så fort jag lägger ner honom (händer oftast efter en stund i famnen också) så vaknar han av vad jag tror är magkramper (han grimaserar, sparkar och fäktar och blir röd i ansiktet). Han sover därför oftast bara korta stunder, vilket förmodligen gör att han är trött och också därför blir kinkig.

Utrymmet för glada/lugna stunder där vi kan "umgås" och lära känna varandra är därför minimalt. Jag känner mig som en så dålig mamma och är så rädd att han inte ska knyta an till mig. Det är sällan jag får ett leende (ler lite oftare mot sin pappa). Någon som har något tips vad jag kan pröva med? Jag känner själv att jag borde införa mer rutiner för sömn och mat, men det är svårt eftersom bröstet används som tröst och mattiderna därför blir oregelundna.

Är det någon som känner igen sig eller har några tips? Just nu känner jag mig som en usel mamma som ägnar dagarna åt att söva/tysta min son i stället för att lära känna honom och hjälpa honom att utvecklas.

• Svar på tråden Sex veckors bebis missnöjd på dagarna
  • Sötboll03

Hejsan.

Det låter precis som mig och min son(8 veckor). Kunde varit jag so har skrivit det. Sover otroligt bra på natten men dagarna är det bara skrik och gnäll..
    Fick dock reda på för en vecka sedan att han lider av mjölkallergi och kör nu mjölkfritt eftersom jag ammar, ger även ersättning till honom och nu, både igår och idag har han för första gångerna varit nöjd när han har ätit. Han har suttit i mitt knä, legat i min famn(vilket aldrig ha hänt förut), legat i babygymet och suttit i babysittern..
    Ett helt annat barn har jag haft igår och idag och jag hoppas att det fortsätter.

Jag vet precis hur du känner, man känner sig helt värdelös att man inte kan få de mysiga stunderna med barnet..

Men har du pratat med bvc om magen?
    För det är det som krånglar för honom och därför aldrig kan komma till ro på dagarna..han fick även eksem..

Vet inte om det hjälper men jag vill att du ska veta att du verkligen inte är ensam och att DU är den bästa mamman för din son!
    Kramar

• Lovlinesss 3

Känner också igen mig i det där.
    Vi har provat med minifom nu som är magdroppar mot kolik och nu verkar vår son blivit lite bättre *peppar peppar*. Han sover mer nu på dagarna än förut och gnäller inte lika mycket, kan också ligga i babygym ect om han är vaken. När han blir kinkig tar jag upp honom men det verkar inte vara magen nu utan mer att han vill ha uppmärksamhet. Ibland hjälper napp.
    Tycker inte heller vår son ler mot mig, men det gör han nog mer än vad jag inbillar mig, tycker det händer jätteofta när andra har honom.....men men.
    Du är ingen dålig mamma jag känner mig också sådär exakt som du skriver.

• Dävvil

Tycker du ska prata med BVC om det där. En sak du kan testa är att ha honom i bärsjal, om han gillar det kan närheten till dig och dina hjärtljud ha en lugnande effekt.

Förstår att det är frustrerande. Min lilla tjej hade ont i magen på kvällarna, men på dagarna var det lika jobbigt de första månaderna för hon ville i princip bara ligga vid bröstet JÄMT. Blev lite bätte när vi fick henne att ta nappflaska med ersättning utöver bröstmjölk.

Hoppas det går bättre snart och håll ut, de växer så fort och är snart stora. Kram!

• GrönaDruvan

Min son log först när han var 2 månader och att försöka få rutiner på en 6 veckors är nog ingen ide...

• sunshine82

våran son kunde inte rapa i början efter måltid, va tydligen vanligt enligt bvc när dom är så små, då krampade våran son, drog liksom upp benen mot magen och gnydde mkt, vi försökte och försökte rapa honom men det gick inte, efter några veckor så har han kunnat rapa jätte bra, och de krampande rörelserna har också försvunnit.

Han får mkt flaska och svalde därmed mkt luft. Vi körde också sen enbart med DR BROWN´s nappflaskor som gör att dom sväljer betydligt mindre luft.

• Tänkaren73

Jag testar redan mjölkfri diet sedan ett par veckor, Dessutom kör vi magmassage, minifom- och semperdroppar, men inget har hittills gett någon särskilt stor effekt. Jag vet att jag inte ska ta det personligt, men tankarna om att det är jag som gör något fel eller att han känner sig otrygg med mig finns ständigt där. Jag vill ju att han ska få en bra start och är så rädd att förstöra för honom.

• Lovlinesss 3

Tänkaren73
    Kan ju vara så att det är många stora förändringar på samma gång också? Kanske därför ditt barn är kinkig. Minifom och de dropparna ger ju inte effekt förens efter 1-2 veckor heller. Vet hur det känns känner också ibland som om det är mitt fel när vår son är lessen. Kram

• Dävvil
    Tänkaren73 skrev 2009-05-19 14:52:00 följande:
    Jag testar redan mjölkfri diet sedan ett par veckor, Dessutom kör vi magmassage, minifom- och semperdroppar, men inget har hittills gett någon särskilt stor effekt. Jag vet att jag inte ska ta det personligt, men tankarna om att det är jag som gör något fel eller att han känner sig otrygg med mig finns ständigt där. Jag vill ju att han ska få en bra start och är så rädd att förstöra för honom.
    Men du är ju hans mamma och den han känner bäst, han har ju legat i din mage så länge. Det är helt naturligt att oroa sig men försök att slappna av och njuuuut av den där underbara lilla bebisen. Det blir bättre, jag lovar! (Fast oroa sig slutar man aldrig att göra)
  • Morran09

6 veckor är fortfarande väldigt tidigt. Min son var skrikig och kinkig de första 2,5 månaderna. Jag kände mig kass som mamma och försökte med alla möjliga rutiner, magdroppar, massage, mycke sömn, lite sömn, mycke mat, mer mat etc. Det jag kände hjälpte lite var sempers magdroppar och bära honom i sjal. Sen vid ca 2,5 mån bara vände det helt plötsligt. Det är först nu den senaste månaden jag riktigt lärt känna honom och kan känna den ovillkorliga, enorma kärleken till honom.

Mitt råd utifrån mina erfarenheter är: skaffa bärsjal (om du inte redan har) och testa om han sover bättre där, sempers magdroppar för orolig mage och bit ihop det blir bättre. ABSOLUT INTE känna dig som en dålig mamma. Lära känna honom och hjälpa honom utvecklas kommer ni hinna med, det bästa du kan göra för honom nu är att ta hand om dig själv så du mår bra.

• Tänkaren73

Tack för allt stöd! Jag sitter här med tårar i ögonen. Ni som rekommenderar bärsjal - vilken sort ska man satsa på? Verkar ju vara en djungel. Vi har redan en babybjörn men den gillar han inte.

• Melly

Tycker det låter helt normalt att han inte vill ligga själv om han bara är 6 veckor Tänk på att han har helt nyligen legat i din mage. Inget konstigt att han protesterar när han blir lagd i sängen alldeles ensammen.

När mina döttrar var sådär små så ville de vara i famnen hela tiden. Bärsjal räddade mig det var toppen I sjalen får bebis närhet och trygghet och den som bär kan använda händerna samtidigt till att fixa med lite annat

Rutiner tycker jag du lugn kan glömma ett bra tag till. Ge din lilla bebis så mýcket närhet som han visar att han behöver, amma fritt så ofta han vill ha och låt honom få tröst vid bröstet för det är helt normalt att amning är både mat och tröst

Regelbundna måltider kan du inte vänta dig förän han börjar äta riktig mat om dagarna

• Dävvil
    Tänkaren73 skrev 2009-05-19 15:13:31 följande:
    Tack för allt stöd! Jag sitter här med tårar i ögonen. Ni som rekommenderar bärsjal - vilken sort ska man satsa på? Verkar ju vara en djungel. Vi har redan en babybjörn men den gillar han inte.
    Jag satsade på en som är sådär lång och ger möjlighet att knyta på många sätt så den kan användas från nyfödd och uppåt. Den var av märket Babylonia. Jag tyckte (men jag kanske inte övade tillräckligt) att det var lite svårt att få till knytningarna och sen så gillade inte Wilma den ändå... Men många fullkomligen älskar det! Den finns att köpa på www.lillamirakel.se och säkert många andra ställen med.
    Om du känner någon som har sjal, be dem visa dig eller om du kan få låna och testa.
  • Morran09

Vi har en sån där lång trikåsjal - tycker den har funkat toppen. Det finns klipp på youtube som visar hur man knyter och sätter bebisen på plats.

• singhatjejen

Hej TS! Känner med dig och känner IGEN mig. Min grabb var precis som din bebis och jag kände precis som du (som en dålig mamma) och oroade mig och läste böcker och letade på nätet efter tips och info.
    Det som hjälpte var att amma. Timme ut och timme in - och låta honom sova där i famnen. När jag accepterade det - och började tycka det var en mysstund, så släppte det. Lillen blev efter en tid gladare och vid ca 3 månader så släppte de magonda mer och mer - fick också köra sempers magdroppar, minifom, magmassage och körde även Gripe water. Han hittade då också själv rutinen när han ska sova på kvällarna! :-O Helt plötsligt visade han mycket tydligt att han var jättetrött vid 18-tiden och då ville amma länge tills han somna och sen sov han sitt långa pass från typ 19-20 tiden.
    Lycka till och lita på att ni hinner lära känna varann - jag säger som de andra: det blir bättre jag lovar!

• bebisgalen

Jag tycker du ska testa att ge han miniform eller ännubättre tycker jag e semper magdroppar. Eller det använder du kanske?

Svar på tråden Sex veckors bebis missnöjd på dagarna