• Heaven81

Flygrädd och Sobril

Hej!

Har till min kommande resa fått sobril 10mg utskrivet.
    Brukar bryta ihop redan när vi närmar oss flygplaten och hinka i mig alkohol för att kunna gå ombord. Förra året när vi skulle resa hem på morgonen strunta jag i spriten och tänkte att jag skulle fixa det men får istället en panikattack som var mindre rolig.
    I år ska våra barn med för första gången och vill inte ta någon sprit.
    Testade att ta en sobril häromdan för att se hur jag reagerar men kände inget. Gick runt och gäspade lite ( vilket man gör ibland ändå med barn hemma=) sen var det inget mer... måste man vara uppstressad, ha panik mm för att de ska "hjälpa" ? Har aldrig tagit något liknade förut.
    Kan man testa att ta 2st 10mg??

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Flygrädd och Sobril
  • ullisg79

Jag har samma problem själv!
    Får panik om jag inte tar lugnande...har fått Stesolid utskrivet som jag tagit på mina senaste resor men tycker knappt de hjälper. På onsdag nästa vecka är det dax o jag gick in på flybolagets hemsida idag o tittade på flygplanen, svettig o illamående =(

Att du inte kände av Sobrilen vart säkert för att du inte hade ngn panikattack vid tillfället, det är ju då de sätter in med sin verkan.
    Jag funderar på att prova Sobril i höst när vi ska göra en längre flygning. Nu är det "bara tre o en halv timme"!

Lycka till!
    Hör gärna av dig o berätta hur de fungerade!!!!

• Heaven81

mattispadd: varför kan man inte göra det? om det inte hjälpen med en menar jag? har ju aldrig tagit något sånt här men det finns ju 5, 10, 15 och 25mg.

ullisg: är just det jag är rädd för, att de inte ska hjälpa. Hur många mg har du utskrivet? Jag åker om tre veckor, och gör precis samma som dig=) kollar på plan läser hur mkt vingarna tål.. ALLT haha men lugnar ändå inte när man sitter där. Tänker ju inte rationellt utan blir bara en reaktion när det är dax för att flyga så jag HOPPAS det hjälper nu annars får jag väl försöka byta plats med någon så barnen inte behöver sitta med en mamma som är uppåt väggarna=)

Hör av mig om hur det går!
    Lycka till själv nu!

• Nattviolen

Har en arbetskompis som är flygrädd. Hon fick sobril utskrivet och tyckte själv inte att dom hjälpte, men vi som inte var flygrädda normalt hade en hemsk resa, det hoppade och luftgropar och värsta vädret. Jag var lite rädd. När vi landat säger arbetskompisen " Det var en lugn resa det här" Så nog hjälpte sobrilen nog!

ÄNDRA INTE DOSEN UTAN LÄKARES INRÅDAN!

• mattispadd

jag arbetar med psykiskt sjuka och vi ger dom sobril och stesolid...Kan inte begripa att läkaren skriver ut stesolid..för flygrädsla...

Vi ger våra boende samma dos som ni får när dom blir aggresiva och med tanke på att ni inte har en ökad nervositet när du tog den så känner du inte utav det som om du tar den när du Är rädd eller orolig..därav orsaken utav utebliven effekt!
    Vanliga åksjuketabletter funkar ochså..där man blir trött och somnar...
    Att börja att ändra redan utskrivna rekomendationer utav läkare är definitivt ej bra.Om han tyckte att det var ok skulle det stå 1-2 tablett vb.

Och man ska vara försiktig att ta bezo...

• ullisg79
    Heaven81 skrev 2009-05-19 21:44:33 följande:
    mattispadd: varför kan man inte göra det? om det inte hjälpen med en menar jag? har ju aldrig tagit något sånt här men det finns ju 5, 10, 15 och 25mg.ullisg: är just det jag är rädd för, att de inte ska hjälpa. Hur många mg har du utskrivet? Jag åker om tre veckor, och gör precis samma som dig=) kollar på plan läser hur mkt vingarna tål.. ALLT haha men lugnar ändå inte när man sitter där. Tänker ju inte rationellt utan blir bara en reaktion när det är dax för att flyga så jag HOPPAS det hjälper nu annars får jag väl försöka byta plats med någon så barnen inte behöver sitta med en mamma som är uppåt väggarna=)Hör av mig om hur det går!Lycka till själv nu!
    Jag har 10 mg utskrivet. De första gångerna tog jag bara en halv, alltså 5 mg. Men det hjälpte dåligt så i höstas tog jag 7,5 mg ist. Funkade väl sådär...
    Tänker ta samma dos nu men blir det för jävligt så har jag ju 2,5 mg till att ta.
    Är så himla glad att jag iaf vågar flyga, jag har ju hämmat inte bara mig utan hela min familj i alla år med detta. Men sen jag fick dessa utskriva har vi rest jätte mkt. O ungarna älskar det, kanske värt att va lite halvhispig bara för det? *nervös*
  • ullisg79
    mattispadd skrev 2009-05-20 09:17:41 följande:
    Glöm inte bort att det är Narkotika preparat som ni stoppar i er.....
    Precis o jag tar sex sådana piller om året så jag är ju inte speciellt orolig, men tack för omtanken.
  • Oia
    Kolla med Apoteket om särskilt intyg krävs för inresa i olika länder. För ni har väl en liten dos med er för hemresan också................

Jag har varit VÄLDIGT flygrädd men det har lugnat ner sig. Kan koma tillbaka då och då. En sak jag tänkt på är att inte visa det allt för mycket inför barnen för det verkar smitta av sig.

Lugnande medel hjälper inte speciellt tycker jag, blir bara sömnig. Ska det hjälpa så måste man bli rejält dåsig och det vill man ju inte vara. (I en nödsituation ska man vara allert....) Har provat avlappnande andning och liknande och det är bättre. Prova det. Då tänker man mera på andningen än en massa konstiga ljud från motorerna
  • ullisg79
    Oia skrev 2009-05-20 10:17:02 följande:
    Kolla med Apoteket om särskilt intyg krävs för inresa i olika länder. För ni har väl en liten dos med er för hemresan också................Jag har varit VÄLDIGT flygrädd men det har lugnat ner sig. Kan koma tillbaka då och då. En sak jag tänkt på är att inte visa det allt för mycket inför barnen för det verkar smitta av sig.Lugnande medel hjälper inte speciellt tycker jag, blir bara sömnig. Ska det hjälpa så måste man bli rejält dåsig och det vill man ju inte vara. (I en nödsituation ska man vara allert....) Har provat avlappnande andning och liknande och det är bättre. Prova det. Då tänker man mera på andningen än en massa konstiga ljud från motorerna
    Jag har alltid intyg från Apoteket med mig vare sig det behövs eller ej. Det sista man vill är ju att hamna i en knivig sitts på semestern.

O mina barn älskar att flyga. Jag har kört med öppna kort hela tiden, tycker inte att man ska huschpyscha sådant som trots allt är en stor del av våra liv. Nu är ju mina barn 6 o 11 så de förstår ju på ett moget sätt.
  • Olw

Jag fick en stedsolid utav tandläkaren innan jag skulle dra ut en tand.
    Fungerade perfekt!
    Tror att min man skulle behöva en innan vi flyger till Cypern

• ullisg79
    Olw skrev 2009-05-20 12:36:16 följande:
    Jag fick en stedsolid utav tandläkaren innan jag skulle dra ut en tand.Fungerade perfekt!Tror att min man skulle behöva en innan vi flyger till Cypern
    Ja, varför inte?
    Om det hjälper så ser jag ingen anledning till o göra flygresan värre än vad den behöver vara.
    Dessutom hellre en pilla o semester än ingen pilla o behöva va kvar i detta skitlandet alla veckor på året!
  • Heaven81

Hemma igen. Tog 2 sobril, alltså 20mg. Visst gråtattackerna höll sig borta med nöd och näppe men inte paniken.
    Tog hjälp av flygvärdinnorna som kom och prata med mig och var helt underbara men är bara att inse att flyga är inte min grej och långresor men en sån panik är inte att tänka på för min del. Nu var flygresan "bara" ca 4tim men det går bara inte... surt som sjutton! Vad ska man göra??

• Oia
    Heaven81 skrev 2009-06-22 17:30:51 följande:
    är bara att inse att flyga är inte min grej och långresor men en sån panik är inte att tänka på för min del. Nu var flygresan "bara" ca 4tim men det går bara inte... surt som sjutton! Vad ska man göra??
    Vad tråkigt att det inte fungerade!
    Det är ju tyvärr min uppfattning också (som jag skrev tidigare i tråden).
    Hoppas att ni i alla fall hade det bra på resan

Konstigt för jag tycker alltid att hemresan är värre!

Långresor med stora plan ärlite bättre. Det blir inte SÅ trångt, högre i tak, tystare, stabilare på något sätt. Trodde aldrig att jag skulle klara en resa till Australien men på något sätt försvann en del av paniken efter några timmar. Man orkar inte vara rädd hela tiden. Tyvärr har flygrädslan kommit tillbaka nu men det är helt oförutsägbart vid vilka tillfällen................
  • ullisg79

O i år gick det bättre än någonsin för mig att flyga, tog som vanligt 7,5 mg Stesolid. Är inte jättenervös inför flygningen i Mexiko i höst kan jag säga.
    Men som sagt, man vet ju aldrig när paniken sätter in...

• mage06
    Det finns många mediciner som är narkotikaklassade... Att läkare skriver ut det till flygrädda är inte alls konstigt. Det är inte bara psykiskt sjuka som behöver benzopreparat!? Att ta dessa vid enstaka tillfällen är inte farligt, inte heller 20mg om 10 inte hjälper. Däremot skall man vara försiktig med att ta dem regelbundet eftersom de är väldigt beroendeframkallande. Antar att det är det du tänker på?

Heaven81: Tråkigt att det inte hjälpte... Jag är också extremt flygrädd och har vid de senaste flygningarna fått sitta i cockpit. Det hjälper faktiskt! Det har gett mig en känsla av kontroll, vilket jag ju naturligtvis inte har men jag ser vad som händer. Men det är ju lite svårt att kräva *skratt*. Ett tips är att ringa flygbolaget nästa gång innan du skall flyga och berätta hur du känner. De är vana med sånt och brukar vara väldigt hjälpsamma.

Tänk också på att piloterna har också familjer som de vill hem till och de skulle aldrig sätta sig i ett flyg om de inte kände sig säkra

Lycka till nästa gång!
  • mage06
    Heaven81 skrev 2009-06-22 17:30:51 följande:
    Hemma igen. Tog 2 sobril, alltså 20mg. Visst gråtattackerna höll sig borta med nöd och näppe men inte paniken. Tog hjälp av flygvärdinnorna som kom och prata med mig och var helt underbara men är bara att inse att flyga är inte min grej och långresor men en sån panik är inte att tänka på för min del. Nu var flygresan "bara" ca 4tim men det går bara inte... surt som sjutton! Vad ska man göra??
    Jo, det finns ju kurser också. Oftast så handlar flygrädslan om just brist på kontroll. Lär man sig mer om hur det fungerar tex att ett plan kan glidflyga väldigt långt utan fungerande motorer osv så inser man hur otroligt mycket som skall gå fel för att det skall sluta illa. Det går att klara de allra flesta situationer.

Jag åkte med en så underbar pilot en gång som skickade hem en film till mig om flygning! Han hade svar på alla "om utifall att". Det finns också en hemsida dit man kan höra av sig med alla sina frågor, kan försöka hitta den om du vill
Svar på tråden Flygrädd och Sobril