• Anonym (Villrådig)

Hjälp! Titthålsoperation eller inte

Fick veta idag av läkaren på KK att jag har en "cysta" på äggstocken, var dit tidigare pga blödning och smärta som visade sig vara missfall.
    Läkaren såg direkt en 3-4 cm stor cysta som han kallade det på äggstocken och ville jag skulle komma tillbaka efter ett par dagar.

Så nu var jag dit igen och läkaren jag hade nu sa direkt att det inte var farligt med "cystor" eller blåsbildningar vad han nu kallade det och det var inget att oroa sig för.

Sen gjordes VUL igen och tydligen så finns det något inne i denna cysta som han inte kunde säga vad det var så nu ville han jag ska ta bort äggstocken....
    Blev så paff ena stunden är allt ok och ingen fara nästa sekund ska jag opereras och hela äggstocken ska bort...

Har barn sen tidigare med en annan men vill gärna ha ett barn med min nya och vet inte hur mycket borttagandet av äggstocken kommer att påverka det

Har hört att cystor kan leda till missfall och svårigheter att bli gravid så vet nu inte hur jag ska göra
    Gör jag inte operationen så kanske jag får missfall igen eller får svårt bli med barn
    och gör jag operationen så blir det väl svårt att bli med barn då också men risken för missfall kanske minskar

Vad tycker ni?
    Jag själv tycker det känns onödigt att göra den då jag inte har några besvär alls av den.
    Det kan sticka till lite i sidan ibland, det är det enda jag har kännt av den.

Dela gärna med er av era erfarenheter

• Svar på tråden Hjälp! Titthålsoperation eller inte
  • Sanna73

Ta bort äggstocken, är inte det ganska drastiskt? Kan inte läkaren ta reda på vad som finns inne i den innan han börjar planera att operera bort den?

• Anonym (Villrådig)

Jo tycker det verkar lite drastiskt.

Trodde dom skulle ta bort enbart cystan och inte hela äggstocken

Nä läkaren sa att han inte kunde se vad det var där innen men att han trodde det var den där "säcken" som man får automatiskt då man blir gravid, att det var den som hamnat där och fastnat.
    Så troligen så har jag väl haft en utomkvedes graviditet eller nåt sånt då den sitter innen i cystan i äggstocken.

Tydligen så tyckte läkaren att cystan var så stor att det inte gick att ta bort bara den utan man måste ta bort allt.

Jag tycker dom ska ta reda på vad det är inne i cystan, det som är där inne kanske kan komma ut själv eller återbildas för det är ju inte så himla länge sen jag hade missfallet.

• Mamma 82

Hejsan!

Jag har haft en cysta på 5 Liter som satt på ena äggstocken o äggledaren. Det vart operation efter någon vecka efter dom hade upptäckt den.. Ja hade inga symtomer alls av den så jag visste inte att det va nå fel på mej förutom att ja såg typ konstant gravid ut (hade den i ca3år innan ja kom iväg till KK)

Dom opererade bort allt på höger sida då det inte gick att rädda varken äggledare lr äggstock. Dom sa till mej att när man opererat bort ena sidan så fungerar den man har kvar varje mån ist för som annars vanligt vis varannan mån lr hur man ska säga.. Jag väntar barn nr 2 nu, (operationen som gjordes 2000)

Har även vart inne o opererats pga cystor en gång efteråt o vart på några efterkontroller. Sist jag hade cystor hade jag flera stycken o den största va 4cm då, men hade tur så dom försvann av sej själva, men då påstod läkaren att jag inte kan bli gravid, men nu sitter ja här i 8mån o väntar nr 2..

Så jag tycker du ska operea bort den för man vet aldrig om den börjar växa mer o då kan det bli som i mitt fall att den "vrider" in äggledaren o stocken o förstör den. då kan man defenitift inte bli gravid. Så det är bättre de räddar ena än att riskera att kanske båda blir förstörda.. (dom sa till mej att man inte kan bli gravid om man har en cysta, för den lurar hjärnan så den kan tro att man är gravid lr nåt sånt)

(Ska kanske även tillägga att dom senaste cystorna jag fick va pga mini-piller.. Dom försvann ett tag efter jag slutade med dom)

Du gör som du vill men själv skulle jag välja en opertaion..

Lycka till med ditt beslut o hoppas jag hjält dej lite iaf..

Kram Veronika

• Anonym (Villrådig)

Har nu kollat runt här på FL och läst en massa trådar om cystor och tydligen så försvinner dom flesta av sig själv eller så kan man få någon typ av starka p-piller som hjälper till att få bort cystan.

Hur kan läkarna bedömma om cystan försvinner av sig själv eller måste opereras?

Jag var som sagt till KK för VUL nummer 2 idag och fick en tid om ca 1,5 vecka för operation.

Måste säga att jag är förvånad över hur olika läkarna behandlar cystor, vissa låter dom bara vara, andra sätter in p-piller och några opereras bort.

Min cysta är inte så stor att den kanske inte försvinner själv eller går att få bort med p-piller. Problemet med min cysta är det att det finns något i den som han inte vet vad det är, men tycker det också borde gå att få bort utan operation.

Har nog inte kommit över chocken ännu från när läkaren sa att äggstocken skulle tas bort, var så säker han skulle säga cystan då han sa att
    "vi ska ta och operera bort" ....cystan tänkte jag för mig själv och bara ordet operation fick mig att bli alldelens chockad för jag undviker allt med sjukhus i det längsta ...sen att han sa äggstock det fick inte chocken att bli mindre.
    Så fick fylla i massa papper inför operationen mm sen vandra ut därifrån (säkert vit som ett spöke) med alla dessa tankar flygandes om missfall, operation

Det var nog tur att min sambo var med och körde annars hade jag säkert virrat bort mig totalt för jag var som i chock hela vägen hem.

Inte nog med att man får veta man har fått missfall, det var dom inte 100% säker på för ett par dar sen då jag gjorde första VUL utan man får även veta att dom måste ta bort äggstocken.

• Cherryy

Jag hade en cysta som var ca 3-4cm på ena äggstocken när jag var gravid, tror att den förvann efter jag blev skrapad
    jag tror att det är vanligast att cystor förvinner av sig själva
    dom sa att min cysta var en "graviditets cysta" som producerade hcg fattade jag det som,och det är vanligt att man får en sån när man är gravid, är du säker på att din inte är en sån?

Svar på tråden Hjälp! Titthålsoperation eller inte