• Polargirl

IP-adress

Min internetuppkoppling strular, jag kan inte koppla upp. Har trådlöst med Bahnhof.

Försöker koppla upp men det kommer bara meddelandet "Nätverksadress erhålls", men sen händer det inget mer och jag är fortfarande offline.

Har felsökt via Messenger och där får jag fram meddelandet "Ogiltig IP-adress".

Arghhhh!!!

Someday my ship will come in, but with my luck I'll be at the airport.
  • Svar på tråden IP-adress
  • qwerty123

Starta om routern&wifi-kortet till att börja med.

Prova med TP-kabel om det fungerar, och kontrollera då inställningar etc i routern, samt kontrollera krypteringsnyckeln.

• Polargirl
    qwerty123 skrev 2009-05-19 16:56:52 följande:
    Starta om routern&wifi-kortet till att börja med.Prova med TP-kabel om det fungerar, och kontrollera då inställningar etc i routern, samt kontrollera krypteringsnyckeln.
    Jag kan koppla upp mig mot grannens trådlösa nätverk. *schhh*
  • Polargirl

Har förresten inte (medvetet) ändrat inställningar någonstans, det bara slutade fungera.

Routern har stängt av och startat igen, alla kablar till den fungerar.

TP-kabel?

• qwerty123
    Polargirl skrev 2009-05-19 17:07:06 följande:
    Jag kan koppla upp mig mot grannens trådlösa nätverk. *schhh*
    Du bör fortfarande kolla det jag skrev =)

Men då vet du åtminstonde att wifi-kortet inte är pajj.
  • Polargirl
    qwerty123 skrev 2009-05-19 17:10:09 följande:
    Du bör fortfarande kolla det jag skrev =)Men då vet du åtminstonde att wifi-kortet inte är pajj.
    Wifi-kort vet jag inte om jag har något, har en sådan där grej som jag stoppat in i en USB-port, kom med routern.
  • qwerty123
    Polargirl skrev 2009-05-19 17:28:05 följande:
    Wifi-kort vet jag inte om jag har något, har en sådan där grej som jag stoppat in i en USB-port, kom med routern.
    Eftersom du kan ansluta mot grannens wifi så kan vi ju utesluta fel på usb-dongeln.

Logga in i routern och verifiera att krypteringsnyckeln (WEP/WPA/WPA-PSK elr dylikt) som är inställd i routern även är inställd på ditt trådlösa nätverkskort (usb dongeln).(förmodligen behöver du ansluta mha nätverkskabel för att nå den..)

Du kan ju prova att sätta ip statiskt på ditt nic. Förmodligen har du nät 192.168.1.0/24 eller 192.168.0.0/24 på routern. Du ska då sätta ip 192.168.1.2 gw 192.168.1.1 nätmask 255.255.255.0 exempelvis.

Fungerar inte det heller så kan du ju testa med TP-kabel (nätverkskabel) och se om du kommer åt routern / ut på nätet.

Routrar kan tappa inställningarna, inte helt ovanligt.
    Gissningsvis är det något av följande som är felorsak: fel inställningar i routern/nic (krypteringsnyckel främst), kass sw eller hw på routern.
  • Polargirl

Tack för tipset, ska testa imorgon, nu är jag alldeles för trött.

Svar på tråden IP-adress