Spara navelsträngen?
Undrar om man kan välja att spara och frysa in sin bebis navelsträng, innehåller tydligen stamceller och sådant som kan vara bra att ha i fall barnet skulle ha några sjukdomar eller så?
Undrar om man kan välja att spara och frysa in sin bebis navelsträng, innehåller tydligen stamceller och sådant som kan vara bra att ha i fall barnet skulle ha några sjukdomar eller så?
Aldrig hört talas om...
Låter lite läskigt tycker jag.
Fatta att ta fel, man ska laga mat och tror man tar fram och tinar nåt annat,men så visar det sig vara navelsträngen
Oddsen är väl små, men ändå hahahaha
Har också undrat och frågat vår BM om detta, men hon visste inget. Hittade dock denna länk:
www.blimamma.se/ska-man-spara-bebisens-navelstrangsblod.html
Man sparar inte hela navelstrången, utan bara blodet. Den innehåller stamceller som kan vara till hjälp vid eventuella sjukdomar senare. Tror det är rätt vanligt i t.ex. USA och sparas då hos en "blodbank", men är inte möjligt i Sverige än vad jag förstått.
min mamma sparade en del av navelsträngen från oss barn, men det var bara i "minnes-syfte", tror knappast en skrumpen navelsträng som är många år gammal innehåller särskilt mkt längre.
PKU-testet sparas och kan väl också var till hjälp vid vissa sjukdomar ... så man kanske nöjer sig med det hät i sverige
På Östra i GBG kan man välja om man vill spara navelsträngsblodet. Då gör man en tidig avnavling har jag förstått. Men då måste man föda på kontorstid och inte på kvällar, nätter eller helger.
Det är ju bättre att avnavla sent så får bebisen sitt blod MED sina stamceller i!
Odens ängel
Man sparar den inte hemma ;) Utan den sparas på sjukhuset.
Navelsträngsblod är ett missvisande namn efersom det låter som att det är de få droppar som är kvar i navelsträngen, alltså något som donatorn inte längre behöver. Men i själva verket utgör "navelsträngsblodet" nära hälften av barnets totala blodvolym och det finns i moderkakan. Under de första minuetrna efter födseln ska detta syrerika blod pulsera över till barnet.
Läs med i den här tråden
www.familjeliv.se/Forum-2-13/m42527033.html