• mammaflickan

hjälp vad är det med mina gurkplantor

Mina slanggurkplantor är ca en o en halv månad gamla o växte jättefint i början, stått i söderfönster varmt o soligt, o vattnats med rumsvarmt vatten. Har planterat om dem en gång till större krukor, klarade sig fint i de nya krukorna i 2 veckor, men nu mår de plötsligt inte bra! De har fått ljusa strimmor på bladen, o ömsom ligger bladen slappt som tygbitar, ömsom reser de sig lite men får en papprig konsistens o ser ut att börja vissna. På natten repar de sig o ser bäst ut på morgonen. Detta har nu pågått i 2 dagar, o idag såg de bättre ut men nu har en av dem börjat sloka igen, även stammen denna gången. Jag har ställt dem en bit från fönstret för tänkte om solen vart för stark, o de verkade ju må bättre på natten.
    Jag vill rädda dem till varje pris, nån som vet om det går o såfall hur?

• Svar på tråden hjälp vad är det med mina gurkplantor
  • ALJO

Kan vara att dom har spinn, eller så är det rothalsröta. Jag har någon planta som får det varje år, då blir stjälken brun vid jordytan och sedan dör hela plantan. Spinn är pyttesmå djur som gör att växter ser liksom dammiga ut, när det blir riktigt mycket är det som spindelnär vid bladbasen. Om man odlar en sådan planta inomhus så länge så är risken ganska stor att den får ohyra i den torra inomhusluften.

• mammaflickan

ok, har inte vågat sätta ut dem i växthuset än för har vart rädd för det skulle bli för kallt. Skulle kanske satt ut dem innan då. Rothalsröta, vad är det? De där vita slingorna längst ner på stammen har börjat bli bruna, är det sånt kanske? Vad beror det på?

• ALJO

För fuktigt, det skall hjälpa med sand närmast stammen, men en av mina två dog ändå fastän jag har ren sand. Viktigt att inte sätta dom djupare än dom stått tidigare. Jag vet inte om det är det du har, mina brukar dö ganska snabbt när dom får det. Imorgon skall jag köpa fler plantor. Jag sätter ut allt i växthuset med en liten fläkt som går några timmar då det är som kallast.

• mammaflickan

Aha, tack för du delade med dig av din kunskap! Det verkar som det kan vara rothalsröta, iaf en av dem ser inte ut att komma igen mer tyvärr. Blir till att fuska o köpa färdiga plantor i år tydligen. Har fått fina från frön förut, tom när vi bodde i stan, o aldrig sett detta förut. Men ska prova sand nästa gång, tack för tipset!

Svar på tråden hjälp vad är det med mina gurkplantor