• Tili

Fråga till er vars barn fått Theralen?

Jag har en liten tjej som har otroliga sömn problem. Läkarna har gjort massor av tester utav olika orsaker och har nu bestämt att vi ska börja med Theralen till henne.

Nu har hon fått det några dagar och insomningen och början av nätterna går jätte bra men problemet är att hon nu vaknar vi kl 03 och är vaken och somnar inte om. Detta resulterar i att vi fortfarande är helt slut på dagarna.Vad gör man då?

Inga påhopp pga att hon får Theralen tack!

• Svar på tråden Fråga till er vars barn fått Theralen?
  • 3barnsmor35

Ingen egen erfarenhet, men jag hoppas det vänder för er snart!
    varm kram Bönan

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • Mejlan

Hej Tili,

Hur har det gått för er med Theralenet? Har det funkat?

Min dotter på 13 månader vaknar mer elle mindre varje natt och är vaken i 2-3 timmar och har gjort så så länge jag kan minnas. Oftast är hon på gott humör och bara busar men ibland skriker hon för full hals och kan göra så i timmar. Har testat alla metoder och börjar bli desperat nu...

• Tili

Vi har höjt dosen nu eftersom de droppar som hon fick ordinerade inte funkade alls. Men nu har det börjat gå jätte bra!

Skriver mer i morgon!

• siamusen

Här funkade Theralen inte alls utan vi fick byta till Circadin. Tycker det funkade mycket bättre.

• pönz

Min son (4 år) har fått theralen sen han var 2 år gammal. Innan han fick det så vaknade han typ varannan halvtimme. Theralenet gjorde så att han sov, men precis som i din dotters fall så vaknade han vid 2-3 och var klarvaken. Vaken ett par timmar och somnade sedan om vid 5. Eller så somnade han inte om alls.
    Vet inte varför, men jag tycker det var bättre och det verkar bättre för honom också, att han får en mer sammanhängande sömn och den tar slut tidigare än att den är sönderhackad hela natten.
    Jag har fått förklarat att det kan vara så att han inte var van vid att få så mycket sömn så då tyckte han att han sovit färdigt vid den tiden.
    Jag fick också tips att höja dosen men sen blev det bara höja och höja och höja och tillslut blev den så hög så läkaren sa stopp, och efter det finns det ju inget mer man kan göra, än att gilla det jävla läget.

Nu har det dock blivit så att min son blivit jätteallergisk mot gräspollen och måste ha en allergimedicin. Eftersom theralen också är allergimedicin så blir det för mycket antihistamin, så vi har fått välja; att bota allergin eller sömnen. Vi valde allergin. Vi har ändå inte sovit på 4,5 år så man börjar ju bli van... {#lang_emotions_undecided}

Hör då och häpna. Nu har vi alltså slutat helt med att ge honom theralen och han sover mycket bättre nu än innan! Jag förstår verkligen inte varför. Men bra är det.
    Och det finns nog ingen poäng med att säga det till dig (vet hur hopplöst det känns att höra) och det är en klyscha men: det blir (nog) bättre.

När det gäller theralen är det också så att den funkar bättre om man gör uppehåll ibland! Så prova det.

Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Blommiga tjejen

jag bara måste fråga er vars barn inte sover riktigt på nätterna sover dom inget på dagarna heller?dom måste ju bli aptrötta ju...

• pönz
    Blommiga tjejen skrev 2009-07-21 15:43:48 följande:
    jag bara måste fråga er vars barn inte sover riktigt på nätterna sover dom inget på dagarna heller?dom måste ju bli aptrötta ju...
    Nej han sover inte på dagen heller, har inte gjort sen han var 2.
    Ja han blir aptrött.
  • pk75

Hej!
    Har en dotter på 7 år som har en svår sömnstörning. Vi har haft theralendroppar och även melatonon men kroppen vande sig så snabbt med dessa så efter några veckor gav det ingen effekt längre. Sedan hon var 3,5 år får hon propavan att sova på och det fungerar hyfsat men långt ifrån helt bra.

• pönz
    pk75 skrev 2009-07-21 21:21:03 följande:
    Hej! Har en dotter på 7 år som har en svår sömnstörning. Vi har haft theralendroppar och även melatonon men kroppen vande sig så snabbt med dessa så efter några veckor gav det ingen effekt längre. Sedan hon var 3,5 år får hon propavan att sova på och det fungerar hyfsat men långt ifrån helt bra.
    Vava? Har hon fått det sen hon var 3,5???
    Vår läkare säger att de är beredda att ge det till sonen när han är 6-7.
    Känns liksom lite sisådär att det bara finns theralen och melatonin att välja på innan dess. Men jag tycker att det borde väl för f-n finnas nåt annat.
  • siamusen
    pönz skrev 2009-07-23 21:34:43 följande:
    Vava? Har hon fått det sen hon var 3,5???Vår läkare säger att de är beredda att ge det till sonen när han är 6-7.Känns liksom lite sisådär att det bara finns theralen och melatonin att välja på innan dess. Men jag tycker att det borde väl för f-n finnas nåt annat.
    Har ni provat circadin/melatonin?

Theralenet funkade inte pa min son men det gjorde circadin.
  • Ängeln 80

Våran dotter fick det när hon var liten... Men det funkade inte så bra.. Hon var uppe på vuxendos tillslut å då kände vi att det inte var värt det... Nu vid 4år så sover hon hyfsat,vaknar nån gång per natt.

• pönz
    siamusen skrev 2009-07-23 21:36:53 följande:
    Har ni provat circadin/melatonin? Theralenet funkade inte pa min son men det gjorde circadin.
    Ja, vi har provat det. Visst, han sover mer sammanhängande under natten, men det måste till en JÄTTEdos för att han ska kunna somna på kvällen. Circadin är ju inte en insomningstablett såsom vanliga melatonin är. Och något sådant behövs eftersom han är hyperaktiv till klockan 00 annars. Sen sover han visserligen mer sammanhängande under natten som sagt, när circadin väl börjat verka, men vi känner att det inte är värt det eftersom vi ändå är uppe och hoppar klockan 6 nästa dag och sonen blir "bakis" när han inte får sova ut.
  • pk75
    pönz skrev 2009-07-23 21:34:43 följande:
    Vava? Har hon fått det sen hon var 3,5???Vår läkare säger att de är beredda att ge det till sonen när han är 6-7.Känns liksom lite sisådär att det bara finns theralen och melatonin att välja på innan dess. Men jag tycker att det borde väl för f-n finnas nåt annat.
    Jo, hon har fått det sedan hon var 3,5 år men vi har inte haft något val då hon har sovit /sover jättedåligt.
    Det finns inget mönster alls i hennes sömn ibland är hon vaken fram till 2 på natten och sover fram trill 6 på morgonen och ibland somnar hon vid åtta på kvällen men vaknar igen vid 1-tiden på natten och är vaken hela natten och sover någon timme på morgonen bara.
    När hon får propavan så sover hon hyfsat på natten, kanske 5 h i sträck men nästan aldrig en hel natt. Har dock märkt att sömnen har blivit lite bättre nu när hon är lite äldre (7år) så det kanske finns lite hopp....
    Hon får inte propavan varje natt utan några nätter i veckan för att vi son föräldrar ska orka.
    Hennes sömnstörning beror på att hon har et syndrom som heter tuberös skleros och har pga av det även bla autism och ep, även hennes ep kan bidra till att hon sover dåligt.
  • pk75

Har föresten själv frågat om det inte finns något annat men det finns det tydligen inte. Hon har ganska nyligen börjat med risperdal och det kunde tydligen ha posetiv påverkan på sömnen men det är för tidigt att säga men vi håller tummarna.

Svar på tråden Fråga till er vars barn fått Theralen?