• Bacchus

Går det att lära en katt att använda luckan?

Hej!
    I dagarna var jag och köpte en ny kattlåda, en med lucka. Min katt har inte haft någon lucka på 4-5 år (sen gick den funktionen sönder...) och vägrar nu gå på lådan. Han sätter sig helt enkelt utanför och jamar tills någon knuffar/lyfter in honom! Jag har såklart visat honom upprepade gånger hur luckan fungerar men det verkar inte smälta in....Det som är skönt med att ha lucka är ju att slippa all sand på golvet! Hur mycket tålamod ska man ha? Går det ens att lära katten att använda luckan igen? Kan tilläggas att han är 7 år.

/Anna

• Svar på tråden Går det att lära en katt att använda luckan?
  • BarbaBus79

Visst går det, men man får ha lite tålamod när det är en vuxen katt med invant mönster... Träna katten utan sand i - Lägg godis eller något med kattmynta, eller något annat din katt älskar på andra sidan luckan, och mana på så vis katten att gå fram och tillbaka genom luckan. Testa sedan med sand i att få katten gå in i lådan, går det inte - försök igen.

Lycka till

• Bacchus

bra tips! ska testa, tack!

• Brunello

Jag har tagit bort luckan men behållit själva taket och så har jag köpt en dörrmatta, en sån man har innanför ytterdörren, att ställa den på och så vänder jag öppningen inåt hörnet En kompromiss både jag och katten är nöjd med

• Bacchus

jaha, efter ett par dagar med kisstorkande på golv har har jag iaf gett upp hoppet om att kissen ska använda luckan och plockat bort den! tack igen för era svar :)

• Mymlan80

jag tog bort kattluckan från kattlådan ganska snabbt, det luktade ju hemskt kissigt och instängt där inne och då byter jag ändå sand OFTA.

Liten BF 091119
Svar på tråden Går det att lära en katt att använda luckan?