• Norpan81

Tik eller hanne??

Vi är mest inne på att skaffa en hanne, men har inte bestämt oss ( ett år kvar) Så snälla, för och nackdelar. Åsikter.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tik eller hanne??
  • Exi

Vi har alltid haft tikar...vet inte varför...

Springer på en granne ibland som har en hanhund...hon tycker att det jobbigaste med hanhundar är att det nästan ALLTID är någon tik i området som löper...och det triggar igång han...

Men det måste ju finnas något positivt med han hundar oxå, annars skulle väl inte folk skaffa dem =)

Vi är dock inne på att kastrera våran tik då veterinären tipsade om det då vi var där och tog bort en juver tumör på henne...det minskar risken asvevärt för att fler ska dyka upp....

lycka till!

• Barn nr2

Vi har en av varje så här kommer min syn på det hela:

Tik, fördel:
    Man kan skaffa valpar om man är intresserad av avel.
    Lättare att få rumsrena (min erfarenhet)
    Mjukare i psyket.

Tik, nackdel:
    Löpen
    Man får (oftast) inte deltaga på kurser när tiken höglöper.
    Du kan inte ha henne lös under löptiden, (för stor risk för tjuvparning)

Hane, fördel:
    Löper inte.
    Kan deltaga på alla kurstilfällen.
    Du kan alltid ställa ut och tävla.

Hane, nackdel:
    Gnäller när granntiken löper, vissa hanar slutar äta när en tik är i höglöp.
    Jag har upplevt att det kan vara svårare att få hanhundar rumsrena.

Min personliga åsikt är att det är lättare med en hane, man slipper allt med löptider och ev tjuvparningar mm. Dessutom blir träningen och tävlingssäsongen inte påverkad av löptider.

• Exi

Våran veterinär tipsade just därför att man skulle kastrera sin tik...slippa löpet osv...

Så länge man inte ska avla på tiken så finns det ingen anledning att inte kastrera...

Löpet försvinner och det minskar riskerna för cancer i livmodern och juvertumörer, och så får man lägre försäkring just för att riskerna minskar.

• Drakfisk

Barn nr2: fast om man vill slippa löpen, skendräktighet, risk för livmoderinflammation och tjuvparningar finns det ett enkelt recept: man kastrerar tiken.

Jag har aldrig haft någon tik, bara hanar. Varför har jag svårt att svara på egentligen, jag upplever bara att jag funkar bättre med hanar av någon anledning (eller så är det bara något jag fått för mig ).

Min nuvarande hane är inte speciellt påverkad av löptikar, han äter normalt och går inte omkring och gnäller heller när någon tik löper. Vissa hanar blir ju dock väldigt jobbiga när någon tik i närheten löper.

Ett tips kan ju vara att höra vad de närmaste grannarna har för kön på sina hundar och skaffa samma, har grannen i samma trapp en tik kan det bli lite väl jobbigt att själv ha en hanhund och tvärt om.

Vissa raser har ju en större benägenhet för hanhundsaggressivitet, kan ju vara värt att tänka på om man är ett blåbär inom hunderiet.

• Barn nr2
    Exi skrev 2009-05-19 19:13:14 följande:
    Våran veterinär tipsade just därför att man skulle kastrera sin tik...slippa löpet osv...Så länge man inte ska avla på tiken så finns det ingen anledning att inte kastrera...Löpet försvinner och det minskar riskerna för cancer i livmodern och juvertumörer, och så får man lägre försäkring just för att riskerna minskar.
    Håller absolut med det finns ingen anledning att inte kastrera en tik om man inte skall avla. Man slipper en massa risker i samband med sjukdommar.

Men jag väljer ändå hane om jag skall välja.
  • Norpan81

Intressanta åsikter, i våran trappuppgång bor det just nu 3 st tikar, men vi tänker nog inte bo här i mer än ca 2 år till så det känns inte somen anledning att inte välja en hanne... Men visst jobbigt kan det nog bli om alla tre skulle löpa samtidigt

Fler åsikter? Det lutar mest åt hanne, men vill ändå ha flera tankar från er

• Knugen

jag har en hane, ska jag skaffa någon mer hund vill jag ha en hane. har bara haft hanar, vet faktiskt inte varför men de känns mer rätt för mig.
    Min sambo är uppvuxen med både hanar och tikar och han tycker att om vi ska skaffa någon mer hund så ska de va en tik, har inte riktigt fått någon bra förklaring till varför.

Det är väl så att vissa känner att det är mer passande och rätt för dem med en tik och vissa tycker hane. Beror kanske på vad man har för mål och framtidsplaner för hunden. Ska man ge sig in i aveln borde man ju kanske skaffa sig en tik.

• Pyris

Har haft både hanar o tikar o föredrar tikar.
    Upplever dom lugnar o stabilare än hanar. Såklart löpet är jobbigt, men en hanhund är inte så himla kul att ha att göra med när finns löpande tikar i närheten.
    Att promenara med en tik är också mycket trevligare, tycker jag, då det inte behövs jagas träd o lyktstolpar hela tiden för att lyfta på benet.

• Knugen

Min hanhund har jag uppfostrat till att det är jag som är ledaren i flocken, och det är bara flockledaren som ska ¨gå och "små skvätta" så visst luktar han när vi är ute och går men han har inget behov av att kissa en liten skvätt överallt utan han kissar riktigt när han väl ska.
    Sedan behöver inte alla hanhundar bli så "jobbiga" när granntikarna löper, min hane har bara en tik som han blir "riktigt kär i" under två gånger per år, resterande tikar i närheten går det faktiskt ganska bra med, knappt så man märker att det är löp på gång.

• Imox

Har två hanar som inte bryr sig något värre när tikar löper, så det är olika alla hanar behöver inte bli helt förstörda och om man inte ska avla eller ställa ut är det bara att kastrera även om man har tik eller hane anser att det inte finns någon vist med o ha det kvar om det inte ska andvändas...

• Norpan81

Vi har tänkt att ställa ut våran hund så att kastrera är inget alternativ oavsett vilket kön på hunden vi väljer.
    Igår pratade jag och maken ganska länge om det och diskuterade de åsikter som jag fått här. Vår känsla är att vi vill ha en hanne för vi kom fram till att om den kullen som är planerad till nästa vår inte skulle innehålla några hannar så är vi beredda att vänta. Så tack för allas åsikter, en hanne blir det. ( även om vi kan ändra oss)

• Impega
    Norpan81 skrev 2009-05-21 12:00:30 följande:
    Vi har tänkt att ställa ut våran hund så att kastrera är inget alternativ oavsett vilket kön på hunden vi väljer. Igår pratade jag och maken ganska länge om det och diskuterade de åsikter som jag fått här. Vår känsla är att vi vill ha en hanne för vi kom fram till att om den kullen som är planerad till nästa vår inte skulle innehålla några hannar så är vi beredda att vänta. Så tack för allas åsikter, en hanne blir det. ( även om vi kan ändra oss)
    Har hört att man kan ställa ut kastrerade hanar om man bara har ett intyg på att båda "kulorna" var på plats när man kastrerade.
  • hmcc

Det beror helt på ras vad du ska välja för kön.

• köttbullelydnad

Har alltid haft hanhund då det fallit sig naturligt. Tik har helt enkelt inte lockat. Känner ni samma så satsa på hane?

• Norpan81
    hmcc skrev 2009-05-21 13:06:46 följande:
    Det beror helt på ras vad du ska välja för kön.
    Varför? Det måste ju finnas hundar av båda könen annars blir det ju inga fler

Men visst, vi ska köpa en Irländsk Varghund, och skillnaderna mellan tikar och hanar hos den rasen är:

- storleken
    - Hanarna är mer tjockskalliga som unghundar
    Sen vet jag inte mer om skillnaderna mellan könen på just den rasen ( får väl läsa på lite till)

Det lutar åt hanne, de är ju inte direkt små som tikar heller...
    Det räcker med en som har pms hemma hos oss.
  • emmisss

Vi har en hane som är kastrerad i tidig ålder, (4 månaders ålder, bodde i usa då, och där gör man så)

Det är perfekt...inga dominanta drag, eller problem med tikar...

• hmcc
    Norpan81 skrev 2009-05-21 16:53:09 följande:
    Varför? Det måste ju finnas hundar av båda könen annars blir det ju inga fler Men visst, vi ska köpa en Irländsk Varghund, och skillnaderna mellan tikar och hanar hos den rasen är:- storleken- Hanarna är mer tjockskalliga som unghundarSen vet jag inte mer om skillnaderna mellan könen på just den rasen ( får väl läsa på lite till)Det lutar åt hanne, de är ju inte direkt små som tikar heller...Det räcker med en som har pms hemma hos oss.
    Vaddå måste finnas hundar av bägge kön?

Du frågar vilket kön som passar bäst och då är det jätteberoende på om hunden är en rottis eller en king charles om man ska ha en hane tex.
    Det finns dom som VILL ha mycket hund och dom som inte vill det så det är inget problem att hitta köpare till bägge kön, frågan är vad DU är ute efter.

När det gäller Irländare så gissar jag att det det inte spelar någon roll bortsett från dom "vanliga" för och nackdelarna.
    Dvs dom är inte extremt hanhundsaggresiva som annars kan vara avgörande inom vissa raser.
  • Barn nr2
    Impega skrev 2009-05-21 12:53:17 följande:
    Har hört att man kan ställa ut kastrerade hanar om man bara har ett intyg på att båda "kulorna" var på plats när man kastrerade.
    Detta stämmer, man kan ställa en kastrerad hane om man har intyg på att båda kulorna fanns där. På en tik kan man ju inte se om hon är kastrerad så där kan det kvitta men jag tror inte att man behöver intyg för kastration för tik vid utställning.
  • Norpan81
    hmcc skrev 2009-05-21 20:21:29 följande:
    Vaddå måste finnas hundar av bägge kön? Du frågar vilket kön som passar bäst och då är det jätteberoende på om hunden är en rottis eller en king charles om man ska ha en hane tex. Det finns dom som VILL ha mycket hund och dom som inte vill det så det är inget problem att hitta köpare till bägge kön, frågan är vad DU är ute efter. När det gäller Irländare så gissar jag att det det inte spelar någon roll bortsett från dom "vanliga" för och nackdelarna. Dvs dom är inte extremt hanhundsaggresiva som annars kan vara avgörande inom vissa raser.
    Tja, finns det enbart tikar blir det ju inga fler, ganska enkel biologi...

Eftersom du nu verkar veta en del? så kanske du har någon bra källa till det du skriver så jag kan läsa själv. Vi vet vad vi är ute efter frågan är bara så enkelt att vi undrar över för och nackdelar med tik eller hanne, vilken ras är inte frågan utan just om könet på hunden.
Svar på tråden Tik eller hanne??