• Ello76

Besöka MVC på arbetstid?

Vet någon vad som gäller kring möjligheten att besöka mödravårdscentralen på arbetstid? Frågade min chef som konsulterade personalavdelningen och fick beskedet att detta ska göras med flextid. Under graviditeten kan man dock få gå två gånger under arbetstid om det inte går att få en tid utanför arbetstid. Jag jobbar kommunalt.

När jag nu surfar runt hittar jag detta:
    ec.europa.eu/youreurope/nav/sv/citizens/services/eu-guide/opportunities/index_sv.html

"MÖDRAVÅRD
    Du har rätt att ta ledigt utan löneavdrag för att genomgå förebyggande hälsoundersökningar i samband med graviditet och förlossning, om dessa enbart kan genomföras på arbetstid."

Om man jobbar heltid blir det ju rätt svårt att få MVC-tider utanför arbetstid.

Någon annan som vet vad som egentligen gäller?

• Svar på tråden Besöka MVC på arbetstid?
  • Ellea

Jag har för mig att man kan få tillfällig föräldrapenning för det. Kolla med försäkringskassan.

• Afro

Jag jobbar åt kommunen och fått höra att jag får gå två gånger på arbetstid, de andra kompar jag för.

• saris2008

Vad jag vet så får man gå 2 ggr till mvc med betalning. Annars får man ta ledigt, föräldrautbildning däremot får man ta föräldrapenning till.

• Ello76

Det var ju väldigt spännande då att allas vår uppgift kring två MVC-besök eller ledighet/flex tycks bryta mot EU:s jämställdhetslagstiftning som jag länkade till. Tror jag för en gångs skull ska få valuta för min fackavgift och fråga dem.

• saris2008
    Ello76 skrev 2009-05-19 20:01:09 följande:
    Det var ju väldigt spännande då att allas vår uppgift kring två MVC-besök eller ledighet/flex tycks bryta mot EU:s jämställdhetslagstiftning som jag länkade till. Tror jag för en gångs skull ska få valuta för min fackavgift och fråga dem.
    Ja fråga facket, jag är nyfiken:)

Dessvärre kan det ju vara så att olika fackförbund förhandlat bort det.
  • Kinya

Ingår det inte i den permission man kan få för sjukvårdsbesök?

Vi kan få permission (kortare ledighet med betalning) upp till 1/4-del av arbetstiden för sjukvårdsbesök. Där ingår ju besök på MVC. Jag fick det beviljat av min chef iaf...

• Chila

Jobbar på ett ganska litet företag och där har vi sagt att om man inte är borta mer än en halvdag så får vi inget avdrag för att gå på BM-besök. Däremot har jag tagit komp för föräldragruppträffarna.

• Martina 76
    Kinya skrev 2009-05-23 09:23:14 följande:
    Ingår det inte i den permission man kan få för sjukvårdsbesök? Vi kan få permission (kortare ledighet med betalning) upp till 1/4-del av arbetstiden för sjukvårdsbesök. Där ingår ju besök på MVC. Jag fick det beviljat av min chef iaf...
    Vi har bara permission för läkarbesök.
  • AnnaSvea

Tror det är olika för olika kollektivavtal. Jag fick ta komptimmar, medans min väninna fick gå på betald arbetstid. Läkarbesök vid sjukdom (ej hälsokontroll) får jag gå på på betald arbetstid.

• Skånemamma

Vi får gå på läkarbesök på betald arbetstid (permission med lön) Med där ingår inte MVC-besök!
    Detta är en fråga vi ska ta upp i fackstyrelsen på jobb.

Men först ska jag fråga mitt fack (Unionen) om länken som väntarpåkråkan skickade! Ska bli mycket intressant.

• Billabong
    Skånemamma skrev 2009-06-04 14:07:49 följande:
    Vi får gå på läkarbesök på betald arbetstid (permission med lön) Med där ingår inte MVC-besök! Detta är en fråga vi ska ta upp i fackstyrelsen på jobb.Men först ska jag fråga mitt fack (Unionen) om länken som väntarpåkråkan skickade! Ska bli mycket intressant.
    Vilken av länkarna tänker du på?
    Den i TS gällde ju i Finland, inte Sverige...
  • Kinya
    Martina 76 skrev 2009-05-23 22:34:49 följande:
    Vi har bara permission för läkarbesök.
    Ok, hos oss står det besök hos läkare, sjukgymnast eller annan sjukvårdsinstistution upp till 1/4 tid. Dvs 2h på en arbetsdag för min del eftersom jag jobbar heltid.
  • Ello76
    Billabong skrev 2009-06-04 15:08:59 följande:
    Vilken av länkarna tänker du på?Den i TS gällde ju i Finland, inte Sverige...
    Var ser du att EU-direktivet inte gäller i Sverige? Nu har jag inte lusläst hela sidan så du kan mycket väl ha rätt.

Som den poänglösa organisation mitt fack är har jag helt enkelt inte fått svar på min fråga utöver att de konstaterade att kollektivavtalet reglererar att man inte går på arbetstid. För det är ju olika kollektivavtal som gör att vi som skrivit här har lite olika regler kring detta med MVC-besök.
  • Delfinen

Men vilka ohjälpsamma arbetsplatser ni verkar ha!!
    Jag kommer bara överens med mina kollegor och säger att jag är hos barnmorskan en kortis. Besöken är ju som regel väldigt snabba hos BM!! Du får väl i annat fall jobba över den tiden du varit borta sen?

Du ska INTE behöva ta ut FP för detta!!! Absolut inte.
    Kolla med din fackrepresentant vad som gäller.

• Gladskit

Jag tror också att det kan vara olika mellan olika kollektivavtal. Där jag jobbade när jag väntade min son var det ok utan avdrag på lön, men det var förutsatt att man valde tider som "inkräktade" på arbetstiden så lite som möjligt, alltså att man tog morgontider eller tider i slutet av dagen. Men det var helt enligt företagets goda vilja, för plötsligt var vi väldigt många gravida och det påverkade arbetet så då tog man bort den policyn. Det var ett företag med i princip bara kvinnliga anställda och snittåldern var väl 32-33 år kanske så det var alltid någon som gick med magen i vädret

Där jag jobbar nu får man inte ledigt för BM-besök utan vi har flextid och man förväntas nyttja den (eller komp). Det man får ledigt för är föräldrautbildningen och det är generöst nog tycker jag för det brukar vara rätt långa pass. Vi hade ämnet uppe på ett personalmöte för ett tag sedan. Då kom vi fram till att vårt avtal medger ledighet utan löneavdrag (permission) för läkarbesök och tandläkarbesök av akut karaktär, och det kan man inte kalla BM-besöken eftersom de planeras i god tid och det är ingen nyhet att man måste gå till barnmorskan när man är gravid.

• vilda3

jag fick gå på betald arbetstid både där jag jobbar nu och när jag jobbade komunalt

Svar på tråden Besöka MVC på arbetstid?