• Lantani

Ni med eksembarn, vad har ni fått för tips att smörja med och hur?

Sonen på 6 månader har en hel del eksem, från början var det i ansiktet, men sedan flyttade det ner sig till kroppen. Fick en remiss till sjukhusets barnklinik, där läkare fick titta på det och sa att det var atopiskt eksem. Kom fram till att vi skulle ge honom mjölkfri kost.

Vi pratade också med en allergisköterska om hur vi skulle smörja honom, miniderm som bas och mildison på eksemen vid behov och eventuellt locobase repair om han bara var väldigt torr. Minidermen ska vi smörja honom med minst 2 gånger om dagen. Sa till oss att vi skulle smörja med mildisonen i 5 dagar på de värsta eksemområdena (knäveck, mag och vid ena armvecket), allt eksem försvann på dessa dagarna, men nu efter ca 4 dagar med bara miniderm har eksemen blossat upp igen.

Så frågan är nu ska man börja smörja med mildison nu igen, trots att det inte gått så många dagar sedan vi slutade med det?

Tycker det är lite jobbigt när man ska smörja in honom, eftersom jag gärna inte vill sätta på blöjan medans han fortfarande är "fuktig" av krämen, då blir det så himla innestängt. Han är ju liksom inte heller nöjd av att ligga på plastad frotté i 20 minuter (tycker det tar iaf så långt tid innan krämen går in i huden). Uppe i famnen kan man ju inte ha honom då kissar han ju ner en totalt

Vad har ni blivit rekomenderade att smörja med`?
    Finns det någon tråd för oss med eksembarn?

• Svar på tråden Ni med eksembarn, vad har ni fått för tips att smörja med och hur?
  • Blå Flygare

Fick rådet av ssk att fortsätta smörja med mildison i några dagar efter eksemet försvunnit för att det annars bara kommer tillbaka direkt för det mesta. Läk har vi inte hunnit träffa än.

• LindaL1983
    Lantani skrev 2009-05-19 19:18:04 följande:
    Sonen på 6 månader har en hel del eksem, från början var det i ansiktet, men sedan flyttade det ner sig till kroppen. Fick en remiss till sjukhusets barnklinik, där läkare fick titta på det och sa att det var atopiskt eksem. Kom fram till att vi skulle ge honom mjölkfri kost.Vi pratade också med en allergisköterska om hur vi skulle smörja honom, miniderm som bas och mildison på eksemen vid behov och eventuellt locobase repair om han bara var väldigt torr. Minidermen ska vi smörja honom med minst 2 gånger om dagen. Sa till oss att vi skulle smörja med mildisonen i 5 dagar på de värsta eksemområdena (knäveck, mag och vid ena armvecket), allt eksem försvann på dessa dagarna, men nu efter ca 4 dagar med bara miniderm har eksemen blossat upp igen. Så frågan är nu ska man börja smörja med mildison nu igen, trots att det inte gått så många dagar sedan vi slutade med det?Tycker det är lite jobbigt när man ska smörja in honom, eftersom jag gärna inte vill sätta på blöjan medans han fortfarande är "fuktig" av krämen, då blir det så himla innestängt. Han är ju liksom inte heller nöjd av att ligga på plastad frotté i 20 minuter (tycker det tar iaf så långt tid innan krämen går in i huden). Uppe i famnen kan man ju inte ha honom då kissar han ju ner en totalt Vad har ni blivit rekomenderade att smörja med`?Finns det någon tråd för oss med eksembarn?
    Ungefär samma råd, fast smörja lite längre med mildison....
  • Poloc

Allt med kortison ska fasas ut långsamt, eftersom kroppens egen motsvarande produktion minskar då det tillförs utifrån.

Jag vill helst undvika alla onödig tillsatser i vanliga krämer, så jag rör ihop egen kräm som funkar superbra på vår dotter:

Kallpressad, ekologisk rapsolja
    5-10% bivax
    5% glycerol (jag använder vegetabilisk)

Finfördela bivaxet i oljan och låt det värmas i vattenbad så vaxet smälter. Sedan, då oljan svalnat (precis innan den tjocknar) tillsätts glycerolen.

Bivax och glycerol går att köpa/besälla via hälsokost. (Glycerol kan beställas från tex Crearome) Glycerol är samma sak som glycerin, och det är detta som är den aktiva ingrediensen i Miniderm.

• Enigmia

Vad är mildison? Vi fick rådet att använda hydrokortison och jag gick till slut med på det. Eksemet bleknade på bara någon dag men kom tillbaka igen och sedan fungerar inte hydrokortisonet längre

• Enigmia
    Poloc skrev 2009-05-19 19:33:06 följande:
    Allt med kortison ska fasas ut långsamt, eftersom kroppens egen motsvarande produktion minskar då det tillförs utifrån.Jag vill helst undvika alla onödig tillsatser i vanliga krämer, så jag rör ihop egen kräm som funkar superbra på vår dotter:Kallpressad, ekologisk rapsolja5-10% bivax5% glycerol (jag använder vegetabilisk)Finfördela bivaxet i oljan och låt det värmas i vattenbad så vaxet smälter. Sedan, då oljan svalnat (precis innan den tjocknar) tillsätts glycerolen.Bivax och glycerol går att köpa/besälla via hälsokost. (Glycerol kan beställas från tex Crearome) Glycerol är samma sak som glycerin, och det är detta som är den aktiva ingrediensen i Miniderm.
    Det låter bra!! Det ska i alla fall jag absolut testa
  • LindaL1983

hydrokortison kör vi också med föresten...

• Poloc

Ett tillägg: för att verkligen få effekt av fuktbevarande kräm så "bomba" barnet med kräm åtminstone i början - passa på att smörja varje gång ni byter blöja tex. Efter ett tag, då huden förhoppningsvis lugnat sig, kan man prova att smörja mindre ofta och se om huden ändå förblir ok.

Vi började med att smörja många ggr om dagen, sedan blev det morgon + kväll, och nu räcker det att vi smörjer på kvällen.

En parentes: vår dotter reagerade kraftigt på tvättmedel med parfym, så vi använder naturligtvis inget sådant längre. Badar henne väldigt sällan, för att ej torka ut huden, och har alltid vegetabilisk olja i badvattnet. Använder även olja på tvättlapparna till rumpan och kroppen; aldrig tvål. (även det för att undvika allt som torkar ut och tar bort hudens skyddande hinna). Dessa saker hoppas jag också är positiva, med tanke på hennes exem.

• Frusna flickan

Hara bara läst ts nu.. Jag är eksemexpert nästinill efter 13 år med problemet. När du smort med mildison så att huden där är fin kan man inte tvärt avbryta. Trappa iställer ner långsamt genom att istället för att använda mildison morgon och kväll så väljer du att bara göra det på kvällen (lämpligast eftersom mildison ej ska användas i solljus) i några dagar. Jag brukar tänka att om det tagit en vecka att få ordning på blossande eksem behövs ung motsvarande nedtrappningstid. Efter några dagara med en gång/dygn kör jag några dagar med varannan dag.

Man måste göra så med kortisonpreparat eftersom kroppen själv upphör el minskar denna produktion när man tillsätter det. Kroppen måste hinna få tid på sig att "komma igång" igen efter en sådan period. Helt galet att inte er läkare förklarat hur man använder preparaten. Ingen idé att behandla om det kommer tillbaka så fort man slutar.

När man trappat ner och det ser fint ut måste mna vara jättenoga med att underhålla med mjukgörande hela tiden. Vi kör med Locobase med propylenglykol på pump (receptbelagt och därmed i högkostnadsskyddet) - den är grym! Att köpa lösa småtuber med locobase blir för dyrt.

Lycka till

• Frusna flickan

Och missa aldrig att smörja med mjukgörande minst morgon och kväll för att underhålla. Om man slarvar under en period får man snart besök av eksemet igen

Svar på tråden Ni med eksembarn, vad har ni fått för tips att smörja med och hur?