• havielmo

Måla på tryckinpregnerat trä?

Vi ska bygga trall till balkongen och jag vill ha den svartmålad. Går det att måla direkt då träet är tryckimpregnerat? Hörde idag att man måste vänta minst till nästa år för att det ska kunna sugas in ordentligt. Någon som vet om det stämmer?

• Svar på tråden Måla på tryckinpregnerat trä?
  • Tutilure

Det är vad jag har läst mig till också.

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • stjärn fall

stämmer, du måste vänta ett år...sedan rekomederas lasyr och ej täck färg.

• havielmo

Skit, men tack för era svar. Kan man använda obehandlat trä istället? Kommer då färgen funka som skydd för det är väl därför man köper inpregnerat?

• Butterscotch

Som novis skulle jag ändå vilja påstå att det är virkets fuktighet som är avgörande, inte huruvida virket är impregnerat eller ej. Om virket är torrt nog går det bra att måla direkt efter att ni lagt trallen.

Men fråga i färgaffären för att vara på den säkra sidan.

För utomhusbruk skulle jag definitivt välja trä som är anpassat för det. Färg och olja ger ett visst skydd men det är inte långvarigt på samma sätt som impregneringen.

• havielmo

Tacktack jag kollar med butiken.

• VeronicaL

Satt igårkväll och läste på burken med terasslasyr att man bör vänta 1-2 månader innan man behandlar den för att träet ska vara torrt.

Och sen kan man bryta terasslasyren i olika kulörer.

• Åsa Lund

Är det trä som du ska gå på som du ska måla? Isf funkar nog ingen vanlig färg, utan du får ta lasyr för att det inte ska nötas bort och bli fult. Å då ska det vara torrt innan du målar det, som vanligt, läs på burken.

Svar på tråden Måla på tryckinpregnerat trä?