Tips på billiga och enkla gardiner att göra!
Jag vill bara tipsa om en enkel idé och oftast billigare idé när det gäller att fixa snygga gardiner. Jag har flera gånger gått på stan och inte riktigt hittat några snygga tyger att sy gardiner av, eller så när jag äntligen hittat världens snyggast tyg så är det såååå dyrt. Då kan man istället gå runt och titta på påslakan! Som jag gjorde igår på Åhléns...där hittade jag flera snygga påslakan som skulla vara skitsnygga som gardiner! Och oftast e det ju inte så värst dyrt heller. Tex påslakanet som jag hittade igår kostade 225 kr. Men utav ett påslakan, så har man ju gardiner till 2 fönster om man vill. Om man vill ha smala som panelgardiner. Eller det räcker endå till 2 fönster, då blir varje längd 75 cm bred och 210 cm lång. Beroende på hur stort påslakanet är, men standard måttet är väl 150x2,10 på ett påslakan.
Så oftast köper jag snygga påslakan och syr om till gardiner. Men om man är helt kass på sy (som jag!) och vill slippa sy överhuvudtaget så kan man ju köpa sånt där snabbfållband som finns på Ikea, som man bara stryker fast utan att sy. Åsså sätter man upp gardinerna med gardinringar med klämmor. Enkelt och snabbt!