• Svar på tråden Hur många vab dagar har man /år?
  • Missy E

Ja, det kan man verkligen undra.
    Kan bli galen på folk på mitt jobb som jämt tar vab-dagar före sin partner (drabbar oss som måste täcka upp).
    Tror att man har obegränsat antal men någon på FK borde reagaera på om det blir för mycket. Det skulle ju i såna fall vara ett tecken på att barnet inte mår bra/har extremt dåligt immunförsvar och att man skulle behöva göra en utredning.

• modestyclara

Obegränsat men man får ju inte ta mer än sju i följd tror jag annars krävs läkarintyg...(vi fick skaffa det vid vattkoppor)....

• AnnelieTyresö

Har för mej att det faktiskt är ett begränsat antal nu?

• S vali s

Man har 60dgr/år att ta ut, vid behov kan FK´s godkänna fler.

MissyE: Det är knappast för skojs skull man VAbbar, förra året hade vi närmare 60vab dagar på vår dotter och detta trots att vi var lediga nio veckor under sommar. Känns skönt att både min chef o mina arbetskamrater inte hade den attityden som du påvisar utan istället hade full förståelse för att barn blir sjuka och att vabba är inget man gör bara för att det är roligt.

Den late får brått när det blir kväll
  • SaramedM

Missy E skrev 2009-05-20 07:38:08 följande:

Ja, det kan man verkligen undra. Kan bli galen på folk på mitt jobb som jämt tar vab-dagar före sin partner (drabbar oss som måste täcka upp). Tror att man har obegränsat antal men någon på FK borde reagaera på om det blir för mycket. Det skulle ju i såna fall vara ett tecken på att barnet inte mår bra/har extremt dåligt immunförsvar och att man skulle behöva göra en utredning.
    Tror du det är för skojs skull man vabbar? Jag hade en sån på mitt jobb också, hon gnällde jämt när jag var borta
    En riktig kärring...

Vi vabbar extremt mycket, både jag och min man

Och när det gäller små barn ( undder 3) som just börjat förskolan är det inte nått konstigt med ständiga infektioner
  • Missy E

Mitt inlägg blev lite kategoriskt tror jag. På min arbetsplats fanns det två som hade sjuka barn i snitt två dagar i veckan. I 99 % av gångerna var det mamma som tog vaben vilket drabbade vår arbetsplats hårt (skola, inga vikarier ringdes in). Jag vet att vissa kanske har fina skäl till att fördela vab-dagarna så, men i dessa fall vet jag att det inte var så.
    OBS! Jag är ung och skall ha snart mitt första barn så jag får väl se hur jag och min sambo skall fördela våra vab-dagar i framtiden. Det kanske blir min chans att pusta lite hemma när barnen är lite snoriga och jag kan slippa hetsen på jobbet för en dag?

• Dipsy
    Missy E skrev 2009-05-20 07:38:08 följande:
    Ja, det kan man verkligen undra. Kan bli galen på folk på mitt jobb som jämt tar vab-dagar före sin partner (drabbar oss som måste täcka upp). Tror att man har obegränsat antal men någon på FK borde reagaera på om det blir för mycket. Det skulle ju i såna fall vara ett tecken på att barnet inte mår bra/har extremt dåligt immunförsvar och att man skulle behöva göra en utredning.
    utredning?....så pratar en som inte är drabbad....kom igen när du själv måste ta ut vab dagar...varför utgår alla från att man skulle fuska på något sätt....än så länge tack och lov så ser de flesta sina barn som prio ett....då får arbetskamraterna täcka upp eventellt vabb dagar...är inte alltid så roligt att ha sjuka barn...
  • SaramedM

Missy E skrev 2009-05-20 08:16:16 följande:

Mitt inlägg blev lite kategoriskt tror jag. På min arbetsplats fanns det två som hade sjuka barn i snitt två dagar i veckan. I 99 % av gångerna var det mamma som tog vaben vilket drabbade vår arbetsplats hårt (skola, inga vikarier ringdes in). Jag vet att vissa kanske har fina skäl till att fördela vab-dagarna så, men i dessa fall vet jag att det inte var så.OBS! Jag är ung och skall ha snart mitt första barn så jag får väl se hur jag och min sambo skall fördela våra vab-dagar i framtiden. Det kanske blir min chans att pusta lite hemma när barnen är lite snoriga och jag kan slippa hetsen på jobbet för en dag?
    2 dagar i veckan är mycket men inte extremt och inte konstigt

man har alltid dåligt samvete när man vabbar, i alla fall jag men det blir inte bättre av att amn har sura oförstående kollegor
    Jag hade gärna haft ettt barn som inte krävde så mycket vab, HAB, BUP och läkarbesök
  • Missy E

Dipsy: utredning= göra en fysisk undersökning av barnet så att det inte har en allvarlig sjukdom som behöver behandling...

• Dipsy
    Missy E skrev 2009-05-20 08:22:37 följande:
    Dipsy: utredning= göra en fysisk undersökning av barnet så att det inte har en allvarlig sjukdom som behöver behandling...
    ja det är många barn som får både en och två behandlingar av diverse medicament när de är sjuka...men det ska ju knappast behöva någon utredning för att man ska få vabba....det är redan så hårda regler och lagar uti vabbning....men som sagt kom igen när du själv har egen erfarenhet av detta......livet lär även sånna som har sånna uppfattningar som dig när de kommer i samma situation....
    arbetet är inte allt....barnen kommer i första hand....är de sjuka så är det finns inte så mycket till alternativ....men tack och lov så låter inte mina kolleger som dig....men du kanske inte heller låter utan muttrar bakom ryggen?
Svar på tråden Hur många vab dagar har man /år?