• Anonym (T)

Undanhålla information? Byta förskola?

Jag har ett barn på två år. Han är ett av de många barn som biter.
    Igår när jag kom till förskolan berättade en av pedagogerna där att han bitit barn både igår och i förrgår, vilket jag så klart inte blev glad över (det blir väl ingen förälder till barn som biter).

Till saken hör att jag då fick reda på att inom en period på 3,5 månader har de inte berättat för mig de gånger han bitit andra barn. Jag har gått och trott att han kommit över sin period av att bita och har också mer eller mindre tagit för givet (vet att det inte bra att göra) att de arbetat med just den grejen att han biter.

Det kom som en fullständig chock att höra att han bitit rätt många gånger under den här perioden de inte sagt något till mig. Är jag ensam om att tycka att det är fel? Jag tycker det är jätteviktigt att jag själv får veta när mitt barn biter andra så jag själv kan jobba hemifrån med att försöka få bort bitandet. Anledning till att de inte berättat för mig varje gång det hänt är att några av personalen på hans avdelning tycker att det är jobbigt att göra mig ledsen. Men va?! Jag blir MER ledsen över att de INTE berättar för mig.

Det har tyvärr inträffat fler saker som har gjort att jag inte känner att jag och personalen har en bra relation till varandra. Vårt samspel funkar inte.
    Jag känner att jag skulle vilja byta förskola, men samtidigt undrar jag om det kan vara dumt med tanke på sonen. Han trivs ju. Ska jag låta honom vara kvar och låta mig själv våndas?

Tacksam för råd!

• Svar på tråden Undanhålla information? Byta förskola?
  • Anonym (T)

Han trivs som det står i inlägget. Visst känner jag att jag ska utgå från hans bästa, men samtidigt känner jag att jag vill ha en fungerande relation till personalen med. Det är svårt det här tycker jag.

• Konungabarn

Ditt barns välmående är det bästa anser jag. Har du tagit upp detta med personalen? jag arbetar själv som förskollärare och vi fattar fel beslut ibland, men aldrig för att va elaka. När det kommer till bit barns föräldrar är det en väldigt känslig fråga eftersom många föräldrar blir förtvivlade och känner sig dåliga och att deras barn är jobbiga, tror de. Då händer det att vi känner att vi inte vill säga till varje gång som det har hänt, utan vi tänker att föräldrarna är medvetna om problemet och vi arbetar alltid hårt med det på förskolan.

Förstå mig rätt, vad DU känner är det viktiga, allså att du vill bveta varje gång det har hänt, och då ska personalen acceptera det och ge dig den informationen. Men bt inte förskola direkt, det är en stor omställning för barnet, hur smidiga de än tycks vara.

Prata med personalen, om de inte lyssnar vänd dig till rektorn men byt inte förskola först utan ta tag i situationen.

Lycka till!!

• Anonym

Jag skulle inte byta förskola pga MINA känslor. Prata med personalen, det är ni som är vuxna!

• Kulta17

Prata med personalen. Be om ett kort samtal så ni kan sitta ostört, ta det inte i hallen med alla ungar runt omkring. Tala om vad du vill ha för information och hur du önskar att er relation ska vara. Vissa vill kanske inte veta allt som händer, men själv anser jag att det är viktigt när barnen är i denna åldern. Annars undrar man ju när de börjar berätta valda delar hemma!

Om de inte lyssnar gå vidare till föreståndaren/rektor.

• Anonym

Prata med personalen igen.
    Berätta att du vill veta varje gång. Då vet de att du vill veta.
    Tips: Skaffa en anteckningsbok, en sida per dag, be de skriva in varje gång han biter, ibland kanske fler gånger per dag. Ha sedan en belöning de dagar han inte har bitit, ett fint klistermärke ni sätter i boken. Eller något annat konkret! Lycka till.

Svar på tråden Undanhålla information? Byta förskola?