• LondonAnnika

ont i vaden och på framsidan...

aj aj aj!

Vaknade i morse av en hemsk smärta i vänster ben, går liksom runt på vaden och framsidan. Inget mysigt alls!

Börjar misstänka jag fått benhinneinflammation då jag är servitis och igår jobbade jag 6 timmar non stop i högklackat på klinkersgolv. Någon som vet hur jag får bort smärtan? Hur vet jag om det är en benhinneinflammation?

• Svar på tråden ont i vaden och på framsidan...
  • ingrid79

Ajaja, vet hur det känns. Benet är kanske bara överansträngt. Hur som helst, smörj med zon eller liknande och vila benet.

• LondonAnnika

synd att jag måste ut och gå en massa idag... vila i efter dagens utflykt

• lia76

Är det inte sendrag då?

Eller såär musklerna överansträngda då du gått i högklackat.
    Behöver inte vara benhinneinflammation, ska inte tänka negativt nu och tänka det mest drastiska så fort man får ont

"Behinneinflammation kännetecknas av en ömhet på insidan av skenbenets nedre hälft. Smärtan är vanligen mest intensiv 5-15 cm över den inre fotknölen, men kan ibland vara mer diffus. Till en början känns smärtan enbart efter aktiviteten, men vid fortsatt träning uppstår smärtan även under aktiviteten. Till slut förhindrar smärtorna utövning av aktiviteten som ger benhinneinflammation. En viss svullnad eller ojämnhet kan ibland kännas vid smärtområdet. Smärtan kan även utlösas av att foten böjs nedåt."

Källa: sv.wikipedia.org/wiki/Benhinneinflammation

Grå grár grey szary gris cinzento
  • Myrtille

Är det rodnat, värmeökat, ökat omfång i förhållande till det andra benet?
    tar du p-piller, är gravid eller har suttit ner en längre stund på sistone?

• LondonAnnika
    Myrtille skrev 2009-05-20 10:06:56 följande:
    Är det rodnat, värmeökat, ökat omfång i förhållande till det andra benet?tar du p-piller, är gravid eller har suttit ner en längre stund på sistone?
    har precis slutat med p-pillerna, men nej en propp tror jag inte det är!

men visst kan det vara en "enkel" överansträngning, men vad det gör ont
  • lia76

Kan nog bli så när man går i högklackat i 6 timmar
    Våra kroppar är väl inte utformade så att vi ska gå i högklackat så länge.
    Skelettet kan ta stryk och då kan man få lite ont.
    Musklerna tar också stryk och man kan få ont.

Som det så vackert heter: Vill man vara fin får man lida pin

Grå grár grey szary gris cinzento
  • LondonAnnika
    lia76 skrev 2009-05-20 10:13:03 följande:
    Kan nog bli så när man går i högklackat i 6 timmar Våra kroppar är väl inte utformade så att vi ska gå i högklackat så länge.Skelettet kan ta stryk och då kan man få lite ont.Musklerna tar också stryk och man kan få ont.Som det så vackert heter: Vill man vara fin får man lida pin
    HAHA! så en arbetsskada... hmm kan man får ersättning för detta tros? Var som sagt på jobbet!
Svar på tråden ont i vaden och på framsidan...