trött på PCO
Hej,
jag har alltid misstänkt att jag har PCO (visste bara inte vad det var) för att jag hade mycket oregelbunden mens hela livet, förutom när jag åt p-piller. När vi väl beslöt oss att skaffa barn för 5 sedan, slutade jag med p-piller och blev gravid på första försöket!
För ett år sedan tänkte vi att det är dags att skaffa ett syskon till vår dotter och i samma veva som jag slutade med p-piller slutade jag även röka. Jag började gå upp i vikt och fastän jag tränade mycket mer än normalt och tänkte vad jag åt, hände inget på den fronten. Fick även akne som gjorde ont. Men jag trodde att detta var konsekvenser för att jag slutade röka, dum som jag är. Mensen var regelbunden de första månaderna, men sen alltmer sellan för att försvinna helt i början av det här året.
När jag väl bokade tid hos gynekologen, konstaterade han PCO och jag fick primolut nor för att få igång mensen och pergo för ägglossningen. Då enkelkuren inte fungerade, fick jag dubbeldos av pergo och hoppas att den ska hjälpa mig.
Just nu är jag ganska deprimerad, är rädd för att den inte ska fungera, går fortfarande upp i vikt, och samtidigt är jag även hotad att bli av med jobbet i denna varselvågen som går.
Känner att jag har mycket svårt att prioritera, kan inte fokusera på viktproblemet då jag så gärna vill bli gravid, men kanske kan jag inte bli gravid för att jag är orolig för jobbet. Är 163 cm lång och väger idag 79 kilo! Ganska överviktig, alltså. Kan detta vara ett hinder för att bli gravid?
Känner någon igen sig? Jag känner att ingen riktigt kan förstå mig irl.