Hur är det att bo i Vårberg?
Hej alla smarta människor på familjeliv!
Jag och min familj har blivit erbjudna ett förstahandskontrakt på en trea i Vårberg, på Vårholmsbackarna. Blev jätteglad först, men så började jag googla och upptäckte en massa mindre trevliga nyheter (brinnande bilar, våldtäkter, knivbråk, misshandel, rån etc). Vi har en liten dotter på snart två år, och vi vill ju helst kunna känna oss trygga när vi är ute och promenerar...men samtidigt: det är ju ett FÖRSTAHANDSKONTRAKT. Det ger ju trygghet. Det blir nog mindre tryggt för oss allihop (och kanske särskilt dottern) att flytta runt och bo hos olika människor i X antal månader innan vi får en perfekt lägenhet. Och förskoleplats - det får man ju inte om man inte har en fast adress...då skulle hon alltså få följa med på våra föreläsningar och det tror jag inte skulle vara särskilt uppskattat av våra medstudenter.
Hur skulle ni göra? Ta den, och leta er vidare när ni väl har flyttat in? Tacka ja och bo kvar eftersom det är ett bra område, tvärtemot vad media säger? Tacka nej, och riskera att stå bostadslösa från 1 augusti?
Finns det någon här som kan berätta lite om området? Är det så otryggt som det verkar i media?
Är det någon som har tips på en bra förskola i området?
Har svårt att ta oss upp till Stockholm för att se den med egna ögon innan hyresvärden ville ha ett svar, och det känns ju lite så där. Förhoppningsvis kan min bror (som bor i Stockholm) åka och titta på den åt oss.
Tacksam för svar!