• Moll

Hur är det att bo i Vårberg?

Hej alla smarta människor på familjeliv!

Jag och min familj har blivit erbjudna ett förstahandskontrakt på en trea i Vårberg, på Vårholmsbackarna. Blev jätteglad först, men så började jag googla och upptäckte en massa mindre trevliga nyheter (brinnande bilar, våldtäkter, knivbråk, misshandel, rån etc). Vi har en liten dotter på snart två år, och vi vill ju helst kunna känna oss trygga när vi är ute och promenerar...men samtidigt: det är ju ett FÖRSTAHANDSKONTRAKT. Det ger ju trygghet. Det blir nog mindre tryggt för oss allihop (och kanske särskilt dottern) att flytta runt och bo hos olika människor i X antal månader innan vi får en perfekt lägenhet. Och förskoleplats - det får man ju inte om man inte har en fast adress...då skulle hon alltså få följa med på våra föreläsningar och det tror jag inte skulle vara särskilt uppskattat av våra medstudenter.

Hur skulle ni göra? Ta den, och leta er vidare när ni väl har flyttat in? Tacka ja och bo kvar eftersom det är ett bra område, tvärtemot vad media säger? Tacka nej, och riskera att stå bostadslösa från 1 augusti?

Finns det någon här som kan berätta lite om området? Är det så otryggt som det verkar i media?

Är det någon som har tips på en bra förskola i området?

Har svårt att ta oss upp till Stockholm för att se den med egna ögon innan hyresvärden ville ha ett svar, och det känns ju lite så där. Förhoppningsvis kan min bror (som bor i Stockholm) åka och titta på den åt oss.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur är det att bo i Vårberg?
  • Fratris

Jag bor i Skärholmen (som gränsar till Vårberg) och trots vad folk säger är allt super! Vi har ju ett helt nybyggt centrum här också (vårberg är 10 min gångväg eller 1 tbane-station från Skärholmen).

Många skolor här, perfekt ställe att växa upp i. Jag är uppväxt här! Tycker inte alls det är oroligt eller så, inte mer än andra ställen. Superbra grönområden, stor skog med motionsslinga samt Mälaren precis bredvid. Jättefin natur precis inpå knuten. Massor med badplatser (Sätrabadet är ju känt).

25min på tunnelbanan in till stan bara, och går hela vägen (inga byten eller så) - superenkelt.

• Moll

Tack för ditt svar! Tror du att det du skriver om Skärholmen även gäller Vårberg?

• mrsqueen

Jag har nu skrivit i den gb men vart bor ni nu då?

• Känslan

Bor inte sååå långt från Vårberg,i Fruängen,och jag tror nog mycket av det som skrivs uppförstoras.Är inte så bekant med just Vårberg men är mycket i Skärholmen Centrum,och där är det jättebra,fint och fräscht,du behöver inte ens ta dig in till stan om du behöver shoppa,där har du allt.Och jag har då aldrig stött på att det skulle va stökigt där,inte mer än någonannanstans,skulle tro detsamma om Vårberg.Tycker ni ska säga ja till lägenheten och känna av vad ni själva tycker först,ni kanske stormtrivs från första stund och får en helt annat uppfattning av vad som skrivs.1:a handskontrakt växer inte på träd i den här staden direkt.

Lite OT men såg på din myspace sida att du är från Jkpg,det är jag också :)

• mamita

Jag har bott länge i vårby gård, stationen bredvid och varit en del i vårbetg såklart.

Plus
    -att växa upp i en sådan förort skapar bredare erfarenheter av mäniskor
    - det finns alltid massor av barn att leka med på gårdarna så det är alltid kul för barnen på fritiden
    - det finns massor av förskolor att välja mellan
    - skärholmen och kungens kurva inom promenadavstånd
    - vackra grönområden och sjöar inom gångavstånd
    - relativt nära till stan
    - förmodligen får ni trevliga grannar som faktiskt hälsar

Minus
    -vårberg centrum har nattklubb så det är kanske lite stökigt på helgnätter ibland
    - det dåliga ryktet (överdrivet)
    - grundskolor som har dåliga resultat generellt men inte gäller alla elever såklart

• nollåtta

Jag skulle aldrig bo i Vårberg. Skulle aldrig bosätta mig och min familj någonstans i Borkyrka om jag ska vara helt ärlig. Jag gillar inte den typen av förorter. Långt ifrån stan är det också. Sen tror jag inte det spelar så stor roll om det är förstahandskontrakt eller inte, kommer bli svårt att byta något om du har en lägenhet i vårberg att komma med.

• Fratris

"Långt bort från stan" är ju verkligen relativt, jag tycker 25min på T-banan inte är nånting

• nollåtta
    Fratris skrev 2009-05-21 00:21:41 följande:
    "Långt bort från stan" är ju verkligen relativt, jag tycker 25min på T-banan inte är nånting
    Nej jag kanske är lite bortskämd med gångavstånd hehe
    Fast då har jag ändå bott i Kista och Hagsätra också. Där skulle jag inte heller vilja bo igen för den delen.
Svar på tråden Hur är det att bo i Vårberg?