• Ellisizza

Extremt känslig hud i underlivet. Törs jag föda vaginalt?

Jag har alltid haft väldigt känslig hud i hela underlivet. Brukar ofta få små bristningar som blöder lite av vanligt sex. Blöder även ofta efter att ha gjort nr 2. I samband med detta brukar det strama och göra ont och jag känner att huden brister lite.

De bristningar jag får lätt är ytliga i huden och enligt gyn kan man inte göra något åt det. Jag har känslig hud där nere helt enkelt. Jag a
    smörjer med olja varje dag men det hjälper bara lite.

Vill gärna föda vaginalt men hur ska det gå till? Gynekologen jag träffade sist sa att det inte skulle vara något problem utan det gör inget att det spricker lite för huden som kommer sen är ofta mer motståndskraftig.

Men jag är ju inte rädd för att spricka lite!!! Jag är helt övertygad om att jag kommer att spricka upp från hål till hål och bli inkontinent och hela baletten

Vad ska jag göra? Törs jag föda vaginalt? Kan man på något sätt förhindra att jag spricker så himla mkt? Någon som har känslig hud och kan berätta hur det gick att föda vaginalt?

• Svar på tråden Extremt känslig hud i underlivet. Törs jag föda vaginalt?
  • victoria p

Har inga direkta tips, men håller tummarna att det ordnar sig! Jag tror inte att det e vanligt att man blir inkontinent efter barnafödande pga sprickor. Gör du knipövningar redan nu så finns alla muskler kvar därnere. Huden därnere läker ju snabbt efter sprickor, oavsett vart de går (fram eller bak) För det verkar som om du läker snabbt normalt efter de småsprickor du får? Kanske inte är riktigt så illa eftersom du uppenbarligen kan ha sex iaf? ;)
    Tänk oxå på att det brukar ta ett tag för underlivet att öppna sig, det är ju inte så att det säger pang! utan man öppnar sig cm för cm.. OM man spricker är ju det precis i slutet.
    När du föder kan du få bedövningsspray därnere (det fick jag, jätteskönt!) för att kunna släppa de tankarna mer.
    Usch jag förstår att du är rädd! men en vaginal förlossning är en underbar upplevelse o synd om du skulle missa det. Men prata allvar med din bm, eller byt bm om hon inte vill ta dig på allvar!

• Zirup

Hehe, lite privat men när du är modig, TS, så kan jag också vara modig! Jag vet inte om jag per definition är 'känslig' i underlivet. Men jag går ofta sönder vid sex och det har hänt mer än en gång att jag får ett irriterat underliv. Okej, jag underdriver. Inför min förlossning så hade jag räknat med att spricka och enda anledningen till att jag inte kände samma rädsla som dig var nog att jag inte visste att man kunde spricka hela vägen annars hade jag nog också freakat ut. De tipsen jag lyckades hitta var:
    *fortsätt smörja med olivolja
    *låt krystandet ta tid, vitsen är att tänja lite försiktigt i taget
    *låt barnmorskan guida dig. Skriv det i ditt förlossningsbrev, att du är rädd att spricka. Låt din man ha i uppgift att påminna barnmorskan om det på slutet.

Jag hade väldigt starka krystvärkar i slutet och kunde inte låta bli att trycka på, kroppen tog helt över vilket var en oerhört positiv och mäktig upplevelse. När huvudet står där det är som trångast så bränner det en del men det motsvarade långt ifrån mina värsta mardrömmar. Jag fick en andra gradens bristning och jag tror ändå att jag tog i lite på fel ställe och motverkade mig själv. Barnmorskan sa efteråt att det var helt normalt, de flesta förstföderskor spricker. Och det är okej! I själva ögonblicket kändes det ingenting alls. Och allt läkte på några veckor, ungefär samma tid som avslaget pågick. Har inga bestående men, det enda man kan ana är att huden är något hårdare på vissa ställen. Det jag vill avsluta med är att det var en oerhört häftig upplevelse att föda barn! Har ingen statistik framför mig nu men risken att spricka så mycket som du pratar om är oerhört liten och vi stackars lättrasade löper inte större risk än någon annan.

Lycka till, hur du än gör!

• Ellisizza

Tack så hemskt mycket för svaren!

Är så nervös för att föda vaginalt men är samtidigt väldigt sugen på att prova. I värsta fall får de väl lappa så gott det går och förhoppningsvis slipper man besvär efteråt.

Ska testa alla tips och skriva att jag är riktigt rädd för att spricka i mitt förlossningsbrev. Förhoppningsvis går det bra!

Fler som är känsliga och varit oroliga för att spricka?

• kicki08

Jag har samma oro faktiskt. Jag sprack inte mycket alls min förra förlossning. men har efter den haft dom problemen som du beskriver. Min hud därnere är väldigt känslig och jag spricker lätt av bara samlag.

Så denna gång är jag naturligtvis orolig att spricka ännu mer eftersom jag redan är känslig. Men min BM säger att det inte alls behöver bli så. Det går ju aldrig att lova att man inte spricker, men att det har inget med det att göra.
    Som någon skrev häruppe så ska man nog låta sig guidas av BM och vara försiktig under krystvärkarna. Så gott det går då.... Det är en grym kraft.

Men jag tycker oxå att föda vaginalt var en otroligt häftig upplevelse. Och jag har bara gott med mig från förra upplevelsen. Så jag vill absolut uppleva den igen och vill inte byta bort den mot ett kejsarsnitt.

• Ellisizza
    kicki08 skrev 2009-05-22 14:14:20 följande:
    Jag har samma oro faktiskt. Jag sprack inte mycket alls min förra förlossning. men har efter den haft dom problemen som du beskriver. Min hud därnere är väldigt känslig och jag spricker lätt av bara samlag. Så denna gång är jag naturligtvis orolig att spricka ännu mer eftersom jag redan är känslig. Men min BM säger att det inte alls behöver bli så. Det går ju aldrig att lova att man inte spricker, men att det har inget med det att göra. Som någon skrev häruppe så ska man nog låta sig guidas av BM och vara försiktig under krystvärkarna. Så gott det går då.... Det är en grym kraft. Men jag tycker oxå att föda vaginalt var en otroligt häftig upplevelse. Och jag har bara gott med mig från förra upplevelsen. Så jag vill absolut uppleva den igen och vill inte byta bort den mot ett kejsarsnitt.
    Skönt att höra att det inte behöver bli så att man spricker mkt bara för att man har känslig hud.

Jag vill inte heller missa upplevelsen. Men oron är ju inte så kul. Jag och sambon kommer att gå en profylaxkurs och läsa på om hur allt går till så kanske man blir lite mindre orolig.
  • Hicks

Jag vet absolut ingenting om detta, så jag bara spekulerar nu:

Jag har också känslig hud (över hela kroppen!), men jag tänker att det inte påverkar risken för att få allvarliga sprickor. Det kanske ökar risken för att spricka i huden, men allvarliga bristningar går väl genom musklerna också? Så kanske att vi spricker mer i huden, men det i sig är väl inte så illa? För jag vet inte om jag har känsligare muskler än andra, jag har aldrig gjort sönder en muskel, såvitt jag vet.

Jag är också rädd för bristningar, det är min enda rädsla inför förlossningen för min egen del.

• Ellisizza
    Hicks skrev 2009-05-22 19:26:39 följande:
    Jag vet absolut ingenting om detta, så jag bara spekulerar nu: Jag har också känslig hud (över hela kroppen!), men jag tänker att det inte påverkar risken för att få allvarliga sprickor. Det kanske ökar risken för att spricka i huden, men allvarliga bristningar går väl genom musklerna också? Så kanske att vi spricker mer i huden, men det i sig är väl inte så illa? För jag vet inte om jag har känsligare muskler än andra, jag har aldrig gjort sönder en muskel, såvitt jag vet. Jag är också rädd för bristningar, det är min enda rädsla inför förlossningen för min egen del.
    Smart tänkt Jag har aldrig haft sönder några muskler så hur starka de är vet man ju inte.

Spekulerar lite jag med och om man har känslig hud kanske man brister lite rätt snabbt och då borde det ju bli lite vidare där nere så att bebisen kanske kommer ut lättare och man kanske klarar sig från att spricka mer.

Har man istället stramare, mer motståndskraftig hud kanske man inte spricker lite fort men det kan ju hända att det går sönder lite mer rejält om det väl brister. Äh, jag vet inte
  • Zirup

Men vet ni! Nu har jag ju inget att jämföra med eftersom jag brast litegranna men kanske är vi som är lite skörare mer förberedda än andra? Vi har ju haft lite skråmor och sår där innan, eller hur!

• Neko

Jag har också mycket känslig hud, sprack lite, fick sy 2 stygn i perineum och 3 stygn inuti ^^

• kicki08

Kanske är så Ja det finns inte så mycket jag kan göra åt det iallafall än att smörja med olja såhär före och hoppas att det funkar sen.
    Det får bli som det blir resonerar jag. Ut ska bebisen iallafall

• Knastroll82

Jag har också extremt känslig hud i undelivet, får småsprickor av sex och drabbas ofta av svamp m.m.
    Jag var livrädd inför förlossningen pga detta, men det hela gick över förväntan.
    Jag fick lite bristningar, men de flesta var ytliga. Fick 4 inre stygn plus att de tråcklade ihop perineum. Bristningarna berodde till stor del på att de blev tvungna att ta sonen med sugklocka.

Svar på tråden Extremt känslig hud i underlivet. Törs jag föda vaginalt?