Hur få tyst på ungen enligt Jesper Juul?
Har en bekant vars 3 1/2 åring är så jobbig. Skrikig, högljudd, aktiv och bråkig. Han lyssnar inte på sina föräldrar och de säger till honom men följer inte upp. Om han tex är hos oss och jag vill att hans ka vara tyst för att mitt barn ska sova så fortsätter han att skrika och bråka även fast hans föräldrar säger till honom. När han fortsätter så gör de inget mer än gnäller på honom. Själv skulle jag vilja ruska om honom och ta in han i ett annat rum eller ngt tills han lugnat ner sig. Jag skulle inte acceptera att han fortsätter trots tillsägelse. Det är inte pojkens fel att han är så jobbig, utan jag ser många brister hans föräldrars sätt att fostra honom. Hur kan jag själv göra om jag är barnvakt åt honom och min gräns är nådd. Vi har haft flera incidenter då han haft högljudda leksaker som han vägrat lämna ifrån sig trost att jag bett honom ljust för att min dotter ska sova. I dessa lägen skulle jag vilja ta leksaken ifrån honom med en förklaring och inte acceptera något oväsen. Är det fel?