• aurora30

rött vin?

några bra förslag på nått gott rött vin
    är jättedålig på sånnt å får besök i helgen hadde vart gott m en flaska rött.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-20 15:37
    alla som har frågor om vin å vill låna tråden gör gärna det.
    kanske finns några som e duktig på det där med vin som kan komma med lite vin förslag å ev serveringstipps åxå ?

• Svar på tråden rött vin?
  • ebben

en rosa låda med "chill out"! dögott.

• skruttan76

Pröva The King eller Raven wood. Jag har precis varit o köpt dom till helgen.

• bambiboken

lindermans bin 45....cabernet sauvignon... ett supergott rödvin...kostar typ 75kr flaskan...men såååå gott

• Sindri

Har tyvärr inga tips då jag inte dricker vin själv Men jag har en fråga, om jag får låna tråden lite Jag har en flaska liggandes som jag fått, ett ganska fint vin vad jag förstått. Vi får gäster i helgen som dricker vin så jag tänkte ta fram flaskan till maten. Men hur gör man??? Öppnas den ett tag innan man ska dricka den?
    Som sagt, dricker inte vin själv så jag har ingen aning

• aurora30

låna den du de e helt ok

jag tror att röda viner ska luftas öpnas lite innan dom dricks men vid´ta inte behöver luftas
    men som sakt lite dålig på sånt jag , tyckte inte om vin tidigare börjat tycka det e gott ibland m nått glas.

• Ulli

Om man öppnar flaskan blir endast en liten yta av vinet, ungefär stor som en femtioöring, tillgänglig för påverkan av syre. Det skulle ta flera dygn för vinet att luftas på det sättet. Häll upp vinet i en karaff ? då luftas det och aromerna utvecklas bättre.

• aurora30

tackar för alla svar. kom gärna m flre goda förslag till viner :)
    nu har jag pratat med killen som kommer å han tycker
    Adobe.
    så ska kolla efter det ...

:)

• aurora30

hur gör man om man inte har en karaff å vill lufta vinet på bästa sätt?
    någr ideer?

• Moira

Vina Maipo är ett prisvärt chilenskt gott rött vin.

Finns även ett italienskt som heter ngnting med Mezzacorona som är väldigt bra.

Lite dyrare Casillero del Diablo.

Och ännu lite dyrare Stoneleigh Pinot Noir.

Det är våra favoriter i alla fall.

• aurora30

en dum fråga men någon som vet om bolagethar öppet nånting i morgon alls?
    gissar ju på det är stängt , men någon som vet?

• Ann Nelly
    aurora30 skrev 2009-05-20 15:36:11 följande:
    hur gör man om man inte har en karaff å vill lufta vinet på bästa sätt? någr ideer?
    Du kan hälla upp vinet i en vanlig tillbringare och låta det lufta och sedan innan gästerna kommer häller du tillbaka det i flaskan.
    Men det är inte alla viner som alls behöver luftas, brukar smaka utmärkt ändå.
    Mitt favoritvin är Museum, ett ganska lätt men ändå smakrikt vin. Även de som inte vanligtvis gärna dricker rödvin gillar det (iallafall de jag känner).
    Annars är Lindemans viner också bra och smakrika men ändå lättdruckna.
    Jag föredrar viner som innehåller shiraz, är inte så förtjust i Cabernet Sauvignon men det är ju som sagt en smaksak.
    Ha en trevlig middag!
  • Ann Nelly

Ett litet tips också:
    Jag knyter alltid en vit servett runt flaskhalsen så slipper det droppa på bordet när man häller upp. Då suger servetten upp det som rinner längs flaskhalsen och man slipper den röda ringen på duken :)

• Sindri

Det vinet jag har heter Cambo Viejo Tempranillo, spanskt tydligen. Säger inte mig nånting men nån annan kanske vet
    Har ingen karaff men tillbringare, så det skulle ju funka

• Sindri
    Sindri skrev 2009-05-20 18:30:01 följande:
    Det vinet jag har heter Cambo Viejo Tempranillo, spanskt tydligen. Säger inte mig nånting men nån annan kanske vet Har ingen karaff men tillbringare, så det skulle ju funka
    Inte Cambo utan Campro
  • Sindri
    Sindri skrev 2009-05-20 18:31:14 följande:
    Inte Cambo utan Campro
    Men guuud, inte campro heller utan campo
  • Boktokig

Mauro Primitivo tror jag det heter. Ett mycket gott rött vin som passar till det mesta. Min personliga favorit

Svar på tråden rött vin?