• Bunny

Läkare i Göteborg i akutsituationer?

Undrar om det finns någon som har erfarenhet av "Barnläkarbilen i Linné" eller "Doktorn kan komma" i Göteborg? Eller någon annan läkare som gör hembesök och ev. priser? Eller finns det någon som kan rekommendera någon mottagning som tar emot barn under 2 år akut eller med kort varsel. Det är ju hopplöst att komma fram på vårdcentraler och liknande. Östras barnakut är ju ett alternativ, men inte alltid.

• Svar på tråden Läkare i Göteborg i akutsituationer?
  • Jojjanna

Har inga barn ännu men jag tror att det är enklast att i första hand ringa sjukvårdsupplysningen. De kan då informera dig om vart de tycker att du ska åka. Om det är akut ska du naturligtvis åka till Östra direkt, när du kommer dit så prioriterar de ju bland alla barn vem som behöver snabbast vård. Annars finns det ju jourcentraler osv...

Här i Alingsås fungerar det så att man ringer sjukvårdsupplysningen och om de anser att man bör träffa en läkare på kvälls- och nattetid så får man komma till jourcentralen - sjukvårdsupplysningen ringer då till jourcentralen och förvarnar att man är på väg...

Det låter intressant med läkare som gör hembesök - det borde det finnas mer av överallt!

• Umeboshi

Barnläkarbilen har vi anlitat en gång, och händer det att det behövs igen så lär jag ringa dit! Kostar ju inget (barnläkarvård är ju gratis), och han kommer ju på hembesök! Okej, man kan få vänta läääääääänge, vi fick hem honom kl 20:30, men det var inte jätteakut och väl värt väntan!

Annars är axessakuten ett alternativ, de har akuttider för barn där. Jag har varit dit en gång med en under 2 år för att få penicillin för öroninflammation, inga problem.

• Bunny

Tack! Fler Göteborgare med erfarenheter......

• menta

Sent svar men kan varmt rekommendera barnläkarbilen visst ibland får man vänta men om det är mer akut så kommer han ganska fort. Vi ringer alltid honom Han är bästa barnläkaren jag har träffat

• Rosis

Det ska finnas någon akutvård på kungsgatan oxå.
    Ring Sjukvårdupplysningen om info.
    När jag undrar nått om sjukdom så ringer jag alltid direkt till
    Östra.

Svar på tråden Läkare i Göteborg i akutsituationer?