• Anonym (fattar inte!)

Hur mycket % skatt ska jag betala?

Behöver snabbt svar tack!
    För första gången i mitt livska jag börja arbeta timmar, alltså en behovsanställning samtidigt som jag pluggar. Har tidigare enbart arbetat heltid på fasta tjänster och då betalat ca 33% i skatt. Även från Fkassan har det dragits 33% skatt. Har räknat med att fortfarande betala 33% skatt på de timmar jag jobbar. MEN fick idag höra av en nära vän som jobbat 50% i 2år och hon betalar bara 22%! och får ändå tillbaka på skatten!! Jag trodde inte på henne utan att det måste vara nått fel, men räknade sedan på hennes netto brutto lön och det stämde??!!!
    Är det bara Jag som är puckad eller betalar man mindre skatt när man inte jobbar heltid??

• Svar på tråden Hur mycket % skatt ska jag betala?
  • farytale

Gå in på skatteverkets sida, ta fram din skattetabell, här där jag bor är det tabell 35, och leta upp om du får två veckorslön eller månadslön. Där får du reda på vad du betalar i skatt. Och om man tjänar mindre brukas det dras mindre skatt.

• dodie

jag jobbar 50% och jag måste betala på skatten i år trots att dom drag 32 % på lönen

• Therese6699

Det är inte så att hon har jämnkning av någon anledning? Hur mycket pengar tjänar hon brutto på ett år? Har hon lån på exempelvis hus etc så kan man begära jämkning och få betala mindre i skatt.

• Rydia

Ju mer man tjänar desto mer betalar man i skatt, även om det står tex 33 % skatt på alla. Jag betalar större procent skatt efter min löneökning eftersom jag tjänar mer. Så för att verkligen betala 33 % av din lön måste du komma upp i en viss summa (vet ej hur mkt). Vi hade en diskussion om det på jobbet för ett tag sen för nån räknade på vad de betalade i skatt o blev skiträdd att han skulle få betala tillbaka eftersom han inte betalade 32 % som det stod att han skulle.

Vad pladdrigt det blev... Men alltså, använder min man som exempel. Med 20 400 i månaden betalade han 23,5% och med 23 000 i månaden betalar han 24% även om skattetabellen säger 32% (Malmö kommun).

• mizzan

Jag har tidigare dragit skatt efter skatteverkets tabell. Men eftersom jag har inkomster från flera ställer så har jag valt att dra kommunskatten så slipper jag betala tillbaka så mycket i skatt sen.

Svar på tråden Hur mycket % skatt ska jag betala?