• jsm

10 månaders med 39,6 graders feber som inte går ner av alvedon

Jag är säkert bara onödigt orolig nu men min dotter har haft feber idag och hon har fått alvedon 2 gånger men febern går inte ner. Hon pendlar mellan 39.3 och 39.8. Hon har varit lite slö och sovit massa. Borde jag bara vänta ut det eller har ni nå tips att komma med.

• Svar på tråden 10 månaders med 39,6 graders feber som inte går ner av alvedon
  • clembke

Om den är lika hög imorgon kan du väl ringa till barnakuten (BVC är väl stängt imorgon), om inte bara för att bli lite lugnare. Eller om du vill vänta till i övermorgon. Det kan ju vara typ 3-dagars feber. Bara man få i henne vätska o kanske lite mat så är det kanske inte så farligt.
    Men är du jätteorolig o febern är lika hög imorgon tycker jag du ska ringa så du bli lite lugnare.

• BeccyBoop

Vet att det är försent nu, (apoteket är ju stängt?), men när min dotter hade feber nu senast så sa läkaren till oss att blanda ipren och alvedon om febern inte gick ner. 

Se till att hennes säng och rummet hon sover i är svalt och att hon har tunna kläder på sig. Kanske rent av bara blöja!
    Se till att hon dricker (kanske ge Resorb om du har hemma) och att hon kissar minst 3 ggr/dygn.
    Annars, om du är orolig, så ring 1177!
    Hoppas hon blir bättre snart
    Snart vuxen....
  • Hera

Det är säkert ingen fara! Det du kan göra är att se till att hon får i sig vätska, klä henne svalt, ge henne ett tunnare täcke till natten och lite extra svalt i sovrummet. Badda panna och hårbotten med rumstempererat vatten.

• Lillan7704

Testa att ge flytande Ipren istället för Alvedon. Den ska ta ner febern bättre än Alvedon. Se till att hon dricker mycket, det är jätteviktigt! Det går fort för små barn att bli uttorkade!

• jsm

Hon har haft 3 dagars feber. Ja man blir juh så nojig när de gäller ens egna barn speciellt när det är ens första och man är lite ovan. Det är kanske att man tänker att om man själv har så hög feber så brukar man inte må så bra men barn klarar juh av högre feber än vuxna.

• jsm

Hon sover i bara blöjan och har bara haft blöja på sig sen kl 15 idag. Det är lite därför jag är orolig för febern verkar inte gå ner hur jag än gör. Hon kissar mycket och har fått Nan ersättning idag eftersom hon ratade maten.

• BeccyBoop
    jsm Inte lätt när ens små älsklingar blir sjuka.
    Savannah hade också superhög feber, så som din dotter. Hjälpte inte bara med Alvedon, utan vi blandade med Ipren. Gav henne hälften hälften och då släppte feber. Men det kan ju vara svårt att få tag i Ipren om du nu inte har det hemma så här sent. Vet ju inte var ni bor, brukar ju finnas Apotek som i alla fall har öppet till 22.
    Snart vuxen....
  • jsm

Å vilket underbart fint namn er dotter har :o). Ska köpa hem lite ipren imorgon nu sover hon så jag vill inte väcka henne. Ja fan man blir så blödig när man får barn. Innan var jag inte alls brydd om lite feber och trodde aldrig att jag skulle känna sån här oro för att lillan har lite feber men det är väl det som kallas moderskänslor eller nått :oP.

• jsm

Tack för alla svar...nu känner jag mig lite lugnare ville väl bara höra från andra med småbarn att det inte är nån fara.

• Karriärmamman

Håll henne lugn och kyl ner henne. ducha av henne i ljummet vatten, eller badda med kall handuk i pannan och nackan (korta stunder räcker) .

Feber är inte kul för oss föräldrar. Men det är oftast ingen fara. Det vore ju bra om febern lägger sig korta stunder så du kan boosta med lite vätska innan nästa topp kommer. upp till tre dygn kan man klara av hemma, om febern fortsätter bör du kontakta läkare.

• amag

När man säger "Blanda" Ipren och Alvedon... så har jag i alla fall fått lära mig av akuten här i stan att man ska ge det varannan gång!..
    Inte hälften/hälften på En och Samma gång. =)

Men det har alltid funkat på min son! Att alternera mellan de två...
    Fast vi använder Ibumetin =)

• Babybalo
    amag skrev 2009-05-20 21:50:20 följande:
    När man säger "Blanda" Ipren och Alvedon... så har jag i alla fall fått lära mig av akuten här i stan att man ska ge det varannan gång!.. Inte hälften/hälften på En och Samma gång. =)Men det har alltid funkat på min son! Att alternera mellan de två...Fast vi använder Ibumetin =)
    Det beskedet har vi fått också av Sachsska barnakuten i Sthlm.
  • livet leker

Varför ger du henne alvedon? Febern gör att dom goda bakterierna frodas o dom "onda" för det värre!

• amag

livet leker skrev 2009-05-20 22:25:17 följande:

Varför ger du henne alvedon? Febern gör att dom goda bakterierna frodas o dom "onda" för det värre!
    Enligt rekomendationer av våran VC behöver man inte ge småbarn/bebisar alvedon "före" 39 graders feber... Men sen kan det behövas för att barnet ska orka med och tillfriskna. Men allra viktigast är att se på allmäntillståndet, hur barnet är påverkat! Är det väldigt slappt och slött och orkar ingenting, men ligger på 38.5 grader, så kan en alvedon måsta ges ändå!

Det är läran jag fått fått.
  • amag
    amag skrev 2009-05-20 22:30:45 följande:
    livet leker skrev 2009-05-20 22:25:17 följande:
    Enligt rekomendationer av våran VC behöver man inte ge småbarn/bebisar alvedon "före" 39 graders feber... Men sen kan det behövas för att barnet ska orka med och tillfriskna. Men allra viktigast är att se på allmäntillståndet, hur barnet är påverkat! Är det väldigt slappt och slött och orkar ingenting, men ligger på 38.5 grader, så kan en alvedon måsta ges ändå!Det är läran jag fått fått.
    Samma som att barnet kan ha 40 graders feber men inte vara speciellt påverkat...
  • BeccyBoop
    jsm
    Tack! Det var en Savannah redan från första gången jag såg henne! Namnet dök upp i huvudet på förlossningen
    Hur mår hon idag? Bättre? Hoppas det i alla fall!
    Snart vuxen....
  • jsm

Idag är hon feberfri men har varit gnällig precis hela dan :o)...är det inte det ena så är det det andra ...

Livet leker: Hon fick alvedon för att hon var slö, inte ville äta och hade svårt att komma till ro och sen ville jag inte att febern skulle stiga...

• redneck girl

man kan varva ipren och alvedon vid hög feber.det fick jag lära mig när dottern hade 41 grader.ta varannan gång.alvedon är inte så bra på riktigt hög feber.men jag tycker du ska rådgöra med vc om du är orolig.barn brukar ju oftast tåla febern bättre än vi vuxna.

• jsm

Å nu har lillan feber igen men det här gången hade hon 40.2 som sen gick ner till 39.7 efter lite alvedon...förstår inte varför hon får sån hög feber på kvällen :o(

Svar på tråden 10 månaders med 39,6 graders feber som inte går ner av alvedon