• ullis83

Normalt att bajsa precis efter mat?

Min dotter på snart tre veckor bajsar ALLTID precis efter hon ätit, sen somnar hon gott.

Är detta normalt?? Tar hon verkligen upp maten innan den kommer ut igen?

Just nu äter hon ersättning, men detta var samma när hon ammade...

Lukas 070410 och Tilde 090501
  • Svar på tråden Normalt att bajsa precis efter mat?
  • Familytime

Men det är ju gammal skit som kommer ut!! Inte det hon precis ätit! Toker! Hon gör plats för den nya maten, helt enkelt!

• Lussekatten87

Ja,det trycker väl på efter måltiden,det är ju inte det hon åt nyss som kommer ut!Såvida hon inte har diarré.
    Min son brukar oftast bajsa efter måltid.

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Lillan BF 090803 ♥ ¸.?°´¯)
  • Krabbolina
    ullis83 skrev 2009-05-20 22:22:24 följande:
    Min dotter på snart tre veckor bajsar ALLTID precis efter hon ätit, sen somnar hon gott. Är detta normalt?? Tar hon verkligen upp maten innan den kommer ut igen? Just nu äter hon ersättning, men detta var samma när hon ammade...
    det är ju itne maten hon precis har ätit som hon bajsar ut. Utan det är ju mat som hon fått tidigare som kommer ut, så hon tar ju upp näringen som hon behöver.

Tarmarna kommer kanske i lite rörelse när hon äter och detta stimulerar så hon bajsar. Min son bajsar varje morgon runt 7.30.
  • ullis83
    Familytime skrev 2009-05-20 22:24:01 följande:
    Men det är ju gammal skit som kommer ut!! Inte det hon precis ätit! Toker! Hon gör plats för den nya maten, helt enkelt!
    Haha, det tänkte jag inte på..detta är mitt andra barn, så man borde kanske komma ihåg sånt, men man glömmer så lätt...
  • Familytime
    ullis83 skrev 2009-05-20 22:25:36 följande:
    Haha, det tänkte jag inte på..detta är mitt andra barn, så man borde kanske komma ihåg sånt, men man glömmer så lätt...
    Det var en typisk småbarnsmamma-kommentar! Jag har själv kläckt några sådana!
  • ullis83
    Familytime skrev 2009-05-20 22:27:16 följande:
    Det var en typisk småbarnsmamma-kommentar! Jag har själv kläckt några sådana!
    och fler lär det bli
  • Zavedos

det kallas den gastrokoliska reflexen och den har vi alla

• Mammut och Papput

Äter man något så sätter alla signaler och funktioner igång och då arbetar tarmen vilket medför att saker bryts ner och saker pluppar ut =)

• Lussekatten87
    Mammut och Papput skrev 2009-05-20 22:35:13 följande:
    Äter man något så sätter alla signaler och funktioner igång och då arbetar tarmen vilket medför att saker bryts ner och saker pluppar ut =)
    Väldigt pedagogiskt
    (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Lillan BF 090803 ♥ ¸.?°´¯)
  • fiskbullen

Min bebis bajsar alltid samtidigt som han äter :O Han sitter där och tuggar, helt röd i ansiktet och pruttar till ibland :P

• Mammut och Papput
    Lussekatten87 skrev 2009-05-20 22:45:25 följande:
    Väldigt pedagogiskt
    Ja gud ja, jag försöker faktiskt öva inför mitt framtida föräldraskap =)
  • MalinV

Min lilla kille bajsar också oftast när han precis har ätit!

Svar på tråden Normalt att bajsa precis efter mat?